کد خبر: ۲۳۴۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷

واشنگتن پست: نشانه‌ای از ایجاد فضای باز در دانشگاه‌های ایران دیده می‌شود

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی تحلیلی حضور دانشمند برجسته آمریکایی در دانشگاه تهران و استقبال گرمی که از وی شده است را نشان دهنده پایبندی مقامات ایرانی به وعده هایشان مبنی بر ایجاد فضای بازتر در دانشگاه ها دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران  کنفرانسی را به موضوع اندیشه و کار ایمانوئل والرشتاین، دانشمند برجسته در زمینه جامعه شناسی برگزار کرد که مورد استقبال گسترده جامعه آکادمیک ایران قرار گرفت.

وی که به دلیل تحلیل هایش در خصوص نظام جهانی، انتقاداتش علیه نظام سرمایه داری (کاپیتالیسم) و افول قدرت های برترجهان شامل آمریکا شناخته شده است هم اکنون در ایران بسر می برد.این دانشمند 84 ساله گفت: مطمئن نیستم چه چیز باعث جذب مردم به کار من می شود. شاید به این خاطر است که من یک آمریکایی هستم و چیزهایی را می گویم که معمولا آمریکایی ها نمی گویند. من دیدگاهی دارم که به نظر می آید در بسیاری از کشورها طنین می اندازد.

به نوشته واشنگتن پست، صدها دانشجو و استاد دانشگاه به محوطه دانشگاه تهران آمدند تا به سخنان والرشتاین گوش کنند. این اظهارات بعدتر توسط اساتید و جامعه شناسان ایرانی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت که اغلب به زبان انگلیسی ارائه شدند. والرشتاین در سخنرانی یک ساعته اش به حاضران گفت: دولت ها و تحرکات اجتماعی، در صورتی که به مسائل روز رسیدگی نکنند جدی گرفته نخواهند شد. وی علاوه بر این در مرکز مطالعات استراتژیک ایران نیز سخنرانی کرده است.

کوان هریس، جامعه شناس و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا در این باره گفت: اغلب افراد تیم روحانی ممکن است با دیدگاه های والرشتاین در خصوص جغرافیای سیاسی و سیاست های دوگانه روابط بین الملل زمانی که صحبت در مورد ایران به میان می آید، موافق باشند. در سال های اخیر دانشمندان آمریکایی گاه و بی گاه در دانشگاه های ایران حضور یافته اند، اما چنین استقبال گسترده و بحث و تبادل نظر آزاد تا کنون بی سابقه بوده است. توصیف والرشتاین در مورد وجود نابرابری های جهانی مورد توجه بسیاری از اندیشمندان در کشورهای در حال توسعه قرار می گیرد. 

به گزارش آینده‌آنلاین، کوان هریس همچنین اظهار کرد: والر اشتاین از دهه 1970 میلادی تا کنون در ایران شناخته شده است. بسیاری از انقلابیون در سال 1979 میلادی (1375) کتاب های وی را مطالعه می کردند. والرشتاین در پاسخ به استقبال ایرانیان گفت: من از میزان استقبال در این کشور شگفت زده شده ام.وی همچنین درپاسخ به برخی انتقادات از سخنانش اظهار کرد: من نمی توانم عقاید مردم در مورد خود را کنترل کنم من می گویم که آمریکا در حال افول است و ضعیف تر از چیزی است که خود می اندیشد. والرشتاین در سخنانش یادآور شد که همه افراد حتی ایران باید در مورد قدرتی که در جهان دارند، واقع بین باشند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین