کد خبر: ۲۳۴۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۸

غرویان پاسخ مصباح‌یزدی را داد: حقوق شهروندی با حقوق الهی منافاتی ندارد

آیت الله مصباح یزدی علاوه بر انتقاد از تدوین منشور حقوق شهروندی، تساوی حقوق افراد با مذاهب مختلف را هم به نقد کشید و تاکید کرد: «حقوق شهروندی به معنای برابری بهایی و مسلمان خلاف اسلام و قانون اساسی است. اسلام هرگز یک یهودی و مسلمان را مساوی نمی داند».
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رئیس" موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)" در سخنرانی اخیر خود استفاده از لفظ جمهوریت توسط بنیان گذار جمهوری اسلامی ،برای حکومت اسلامی را صرفا برای تطابق با سیاست روز و فهم دیگران عنوان کرد.تدوین منشور حقوق شهروندی یکی از وعده های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بود که زمینه های تنظیم آن هم بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم کم کم فراهم شد. اقدام تازه ای از دولت که مطابق روش چند ماه اخیر جبهه پایداری با انتقاد رهبر فکری این جبهه رو به رو شده است.

 مواجهه با دولت از هر طریق برای اعضای جبهه پایداری به عادتی مالوف تبدیل شده است. اعضای جبهه پایداری از هر تریبونی استفاده می کنند تا هم رو به روی دولت یازدهم بایستند و هم در اقلیت بودن خود را جبران کنند. تلاش های مکرر پایداری های مجلس برای سوال های پیاپی و استیضاح وزرای دولت یازدهم و حتی تهدید به احضار حسن روحانی به مجلس گواهی بر مخالف خوانی های مدام این گروه از جریان محافظه کاران است.محافظه کاران جبهه پایداری که حتی با سایر محافظه کاران هم خیلی سر سازش نداشتند پیش از انتخابات یازدهم از میان چهار کاندیدای محافظه کار هم به اجماع نرسیدند و در نهایت با رای چهار میلیونی سعید جلیلی در انتخابات ، شکست خوردند.شکستی که بار حمایت تمام قد از محمود احمدی نژاد در 8 سال گذشته را برایشان سنگین‌تر کرد.

 حالا آیت الله مصباح یزدی به عنوان رهبر معنوی این جریان، تئوری های فرهنگی و اجتماعی دولت یازدهم را مورد انتقاد قرار داده است. آیت الله مصباح پیش تر در پاسخ به سخنان رییس جمهوری که برخی منتقدان ژنو را "بی سواد" خوانده بود گفت:" اینها می گویند انتقاد را دوست داریم اما دروغ می گویند، طاقت یک جمله را ندارند."

مصباح یزدی بدون اشاره مستقیم به نام حسن روحانی گفت: "علما و بزرگان که وارث انبیاء هستند، خانواده های شهدا شما را نصیحت می کنند که فریب آمریکا را نخورید، دنبال راحتی خیالی نروید؛ این رفاهی که به شما وعده می دهند دروغ است و به آن نخواهید رسید؛ اگر هم برسید به چه قیمتی؟ عزت مردم را می فروشید، خون های هزاران شهید را که در طول این سه دهه ریخته شده به باد می دهید تا این که چند روزی چند دلاری که از پول های خودتان است را به شما بازگردانند؛ زهی خیال باطل!"

آیت الله محسن غرویان از شاگردان سابق آیت الله مصباح یزدی تاکید دارد که حقوق شهروندی به هیچ وجه در منافات با حقوق شرعی نیست و می گوید: «ما معتقدیم که بر اساس تعاریف دینی ، حقوق شهروندی هیچ منافاتی با حق و تکلیف در شریعت ندارد. خداوند بر ما حقی دارد و ما در برابر خداوند تکلیف داریم اما این را نباید در عرض حقوق شهروندی قرار داد و گفت حقوق شهروندی باطل است وتنها حقوق شرعی صحیح است. حقوق شهروندی بخشی از حقوق شرعی است. مقام معظم رهبری در انتخابات اخیر فرمودند رای مردم حق الناس است. در اسلام حق الناس گاهی بالاتر از حق الله است. به این دلیل که حق الله را گاها با یک توبه می توان پرداخت اما حق الناس با توبه بر طرف نمی شود. حق الناس همان حقوق شهروندی است.»

غرویان مطرح کردن بحث های انتقادی روز افزون توسط جبهه پایداری علیه دولت را در راستای تلاش این جریان فکری برای بازگشت به صحنه سیاست می داند و معتقد است:« من فکر می کنم این بحث ها برای بازگشت دوباره به صحنه ریاست و قدرت است همان طور که آقای احمدی نژاد هم با طرح دانشگاه ایرانیان به دنبال راهی برای مطرح کردن دوباره خود است آقای مصباح هم به عنوان تئوریسین این طیف دوباره در پی این است که با این گونه انتقادها و اعتراض ها علیه دولت، به طرفداران خود و اعضای جبهه پایداری روحیه بدهد و شکست در انتخابات را جبران کند. یکی از مهم ترین علل مطرح کردن این مباحث و فشار ها یی که به دولت می آورند بازسازی خودشان است چون شکست بسیار سختی در انتخابات خوردند و جبرانش بسیار مشکل است.اعضای جبهه پایداری فکر می کنند با این تئوری پردازی ها می توانند دوباره به صحنه بازگردند.»

 به گزارش تدبیر، غرویان اضافه می کند: «علاوه بر جنبه های سیاسی جنبه های تئوریک و علمی این صحبت ها هم اشکال دارد. حقوق شهروندی با حقوق الهی منافاتی ندارد. در نهج البلاغه هم امام علی در نامه ای به مالک اشتر توصیه کرده اند که مراقب حقوق شهروندی و احترام ، آبرو ، عزت و سفره مردم باشد. نباید این ها را معارض یکدیگر معرفی کنیم.» او معتقد است پایگاه مردمی جبهه پایداری با رای چهار میلیونی که در انتخابات به دست آوردند بسیار ضعیف است و توضیح می دهد:« امیدی به موفقیت تندروها ندارم چون فضای کشور عوض شده و مقام رهبری هم پشتیبان فضای جدید هستند. رای چهار میلیونی کاندیدای مورد نظر این طیف نشان داد پایگاه مردمی بسیار ضعیفی دارند. مگر این که در غالب و پوشش های جدیدی عده ای را به سوی خودشان جلب کنند. تئوری های جدیدی که بر پایه های ضعیفی است و منطق و استدلال دینی و شرعی درستی ندارد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین