کد خبر: ۲۳۴۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۰

عراقچی: در مذاکرات ژنو امتیاز ندادیم، اعتمادسازی کردیم

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: در مذاکرات ژنو که در دولت تدبیر و امید انجام گرفت هیچ امتیازی به طرف غربی ندادیم بلکه برای حفظ عزت و استقلال ملت ایران اعتمادسازی کردیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  ˈسید عباس عراقچیˈ چهارشنبه شب در سلسله نشست های بزم اندیشه سازمان خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی که با موضوع بررسی مذاکرات ژنو در مشهد برگزار شد، افزود: این اعتمادسازی شامل یک سری محدودیت ها در فعالیت های هسته ای و تشدید نظارت های آژانس می باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد محدودیت در برنامه هسته ای ایران در یک دوره زمانی مشخص به معنای امتیاز دادن نیست، افزود: کسانی که نتیجه مذاکرات ژنو را به باد انتقاد گرفته اند موضوع را ملی نمی نگیرند بلکه این قضیه را از چشم دولت می بینند.

وی در پاسخ به این سووال که علت ادامه مذاکرات با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر بی اعتماد بودن ایران نسبت به غرب چیست، گفت: ایشان بارها فرموده اند که ما نسبت به غربی ها خوشبین نیستیم و با بدبینی در مذاکرات شرکت می کنیم اما مذاکرات باید ادامه یابد و وزارت امور خارجه در این زمینه به وظیفه خود عمل کند.

وی بیان کرد: موضع ایران در مذاکرات ژنو از ناحیه قدرت بوده زیرا پس از 10 سال کوشش در زمینه موضوع هسته ای و پرداخت هزینه های بسیار، پس از دستیابی به توان هسته ای با دست پر در این مذاکرات شرکت کرده است.

وی اظهار داشت: دلیل شرکت ایران در مذاکرات ژنو لغو تحریم ها نبوده زیرا طی 10 سال گذشته هزاران تهدید و تحریم و قطعنامه های سخت را از سوی غربی ها متحمل شد تا جایگاه خود را در موضوع هسته ای تثبیت کند.

وی گفت: ایران اکنون در زمینه صنعت هسته ای در بخش دانش چرخه سوخت، تاسیسات و تجهیزات، تامین مواد لازم و نیروی انسانی زبده به توانمندی لازم دست یافته و به آنچه خواسته، رسیده است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار داشت: زمانی که ایران به هر آنچه در زمینه انرژی هسته ای خواسته، رسیده است دیگر نیازی به پرداخت هزینه مانند سالهای گذشته ندارد و فقط برای اعتمادسازی مذاکره می کند.

عراقچی افزود: در مذاکرات ژنو ایران هم به لحاظ علمی و هم از نظر پشتوانه مردمی با دست پر حضور یافت زیرا حضور بیش از 70 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه سیاسی حجت را در زمینه موفقیت در موضوع هسته ای برای مسوولان نظام تمام کرد.

وی بیان کرد: رییس جمهوری، دولت و تیم مذاکره کننده به اتکای نیروی مردمی، دستیابی به موفقیت های علمی، استقامت و قدرت نظام در مذاکرات ژنو شرکت کرد و پیروز شد لذا تحریم ها عامل قرار گرفتن ایران در پشت میز مذاکره با شش کشور قدرتمند جهان نبوده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: وقتی ایران اسلامی در مقابل تهدید و تحریم ها طی 35 ساله گذشته سر خم نکرد چرا باید در مذاکرات ژنو برای احقاق حقوق مسلم خود از موضعش کوتاه بیاید و این ذهنیت اشتباهی است که در بین مردم رواج یافته است.

وی گفت: در مذاکرات ژنو دعوا بین طرفین بر سر حفظ عزت و استقلال ملت و موضوع دعوا غنی سازی اورانیوم و سانتریفوژها بوده زیرا ایران حاضر نیست زیر بار حرف زور برود.

وی با بیان اینکه جنگ بین ایران و غرب در زمینه موضوع هسته ای جنگ اراده هاست، خاطر نشان کرد: سیاست آمریکا غنی سازی صفر درصد ایران بوده و طی 10 سال گذشته با تصویب شش قطعنامه سازمان ملل و تهدید و تحریم سعی کرده فعالیت های هسته ای کشورمان را متوقف سازد.

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: موفقیت یا عدم موفقیت مذاکرات ژنو در صورت بررسی پیروزی اراده ها مشخص می شود و به رسمیت شناخته شدن فعالیت های هسته ای و تداوم غنی سازی اورانیوم توسط ایران در این مذاکرات نشان می دهد که اراده ملت ما پیروز شده است.

معاون وزیر امور خارجه به تشریح توافقات دو طرف در مذاکرات ژنو پرداخت و گفت: در این مذاکرات مقرر شد طرفین برنامه های خود را گسترش ندهند به این معنا که غرب تحریم ها علیه ایران را بیشتر نکند و ایران نیز در مقابل فعالیت های هسته ای خود را به لحاظ کمی گسترش ندهد.

عراقچی افزود: ایران در این مذاکرات متعهد شد که غنی سازی 20 درصد را به حالت تعلیق درآورد و تاکنون موادی که با 20 درصد غنی سازی تولید شده اند را به سوخت رآکتور تهران تبدیل کند.

وی بیان کرد: غرب نیز در این مذاکرات متعهد شد کاهش فروش نفت ایران را متوقف سازد و کانال بانکی ایجاد کند تا واردات مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی به کشورمان انجام گیرد.

وی اظهار داشت: براساس توافقات مذاکرات ژنو، 2/4 میلیارد دلار از پول های نفت بلوکه شده ایران در بانک های خارجی به صورت نقدی در هشت نوبت به بانک مرکزی برگردانده می شود که طی یک ماه گذشته یک مرحله از پول های موجود در حساب بانکی ایران در سوییس آزاد و به بانک مرکزی پرداخت شده است.

وی آزاد شدن صادرات صنایع پتروشیمی، طلا و جواهرات و واردات خودرو را از دیگر توافقات مذاکرات ژنو برشمرد.

وی با بیان اینکه فعالیت های هسته ای ایران با غنی سازی 5/3 درصد در حال انجام است که براساس توافقات ژنو ادامه می یابد، افزود: ایران غنی سازی 20 درصد را برای سوخت رآکتور تهران لازم داشت که غربی ها آن را مجاز ندانستند.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به جنگ روانی غرب پس از مذاکرات ژنو گفت: پس از اتمام هر مذاکره یا توافقی طرفین جنگ روانی و رسانه ای براه می اندازند، از این رو در مذاکرات ژنو ، آمریکا به ایران امتیازاتی داد اما جنگ روانی نیز براه انداخت.

عراقچی افزود: آمریکا در این مذاکرات حق غنی سازی اورانیوم ایران را به رسمیت شناخت اما با براه انداختن بازی کلامی اظهار داشت که حق غنی سازی ایران را به رسمیت نمی شناسد که این عمل تنها مغلطه کاری است.

وی اظهار داشت: قوانین بین المللی و قانون ان.پی.تی حق داشتن صنعت هسته ای را به ایران داده و آمریکا و گروه 1+5 قادر نیستند حق غنی سازی اورانیوم را از ایران بگیرند.

عراقچی بیان کرد: در مذاکرات ژنو خواسته ایران تنها اجرای حقوق اش در زمینه انرژی هسته ای بود تا غرب مانع تحقق آن نشود.

وی ادامه داد: رییس جمهوری آمریکا پس از مذاکرات ژنو به صراحت اعلام کرد که اگر زورش می رسید، حتی پیچ و مهره ای هم از برنامه هسته ای ایران باقی نمی گذاشت اما چاره ای جز پذیرش حق غنی سازی اورانیوم ایران نداشته است.

وی افزود: اوباما مدعی شد که در مذاکرات ژنو موفق شده ساختن بمب اتمی ایران را متوقف و امنیت اسرائیل را تامین کند در حالی که ایران هرگز سلاح اتمی نساخته و خیال ساختن آن را هم ندارد.

وی با بیان اینکه سخنان اهانت آمیز خانم ˈشرمنˈ یا دیگر سردمداران اسرائیلی و آمریکایی نشان از استیصال آنهاست ، گفت: در هر صورت آمریکا دشمن ماست و در این مذاکرات هرگز به دنبال جلب دوستی آمریکا نبوده ایم.

وی اظهار داشت: آمریکا 35 سال است که ایران را تهدید نظامی می کند لذا در مذاکرات ژنو فقط موضوع هسته ای ایران مدیریت شد و نباید توقعی در زمینه بهبودی روابط ایران و آمریکا در این مذاکرات وجود داشته باشد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: مذاکرات ژنو تنها یک توافق متعادل است و ما در مذاکرات پیشرو به دنبال یافتن راه حل جامعی برای تعیین تکلیف موضوع هسته ای ایران، برداشتن تحریم ها و اعتمادسازی برای صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان هستیم.

وی با بیان اینکه به دنبال توافقات برد – برد در مذاکرات هسته ای هستیم، افزود: مذاکرات برد – برد به این معناست که ایران به طرف مقابل اطمینان می دهد که هرگز سلاح هسته ای نمی سازد و این مساله به معنای امتیاز دادن نیست.

وی افزود: همه نگرانی گروه 1+5 این است که ایران سلاح هسته ای نسازد و ما این اعتماد را بوجود می آوریم و در مقابل خواهان برداشتن تحریم ها و تداوم غنی سازی اورانیوم هستیم.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ادامه داد: اگر مذاکرات با گروه 1+5 به هر دلیل در ادامه راه به موفقیت نرسد یا طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند ایران در موضوع هسته ای به وضعیت قبل از مذاکرات ژنو بازمی گردد و غنی سازی 20 درصدی را ادامه می دهد.

وی با اشاره به ایجاد شکاف در تحریم ها پس از مذاکرات ژنو گفت: پس از مذاکرات، 140 کمپانی فرانسوی به ایران هجوم آوردند و شرکت های اروپایی برای تبادلات اقتصادی با ایران صف بسته اند و این نشان دهنده شکست آمریکاست.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با اشاره به استقبال مدیران تراز اول کشورهای اروپایی برای آمدن به ایران و برقراری ارتباطات گفت: هفته آینده خانم اشتون به ایران سفر خواهند داشت.

وی با بیان اینکه امکان نیرنگ دشمن در هر لحظه وجود دارد، گفت: باید به توانمندی های کشورمان اعتماد داشته باشیم و با اتکای به آنها از حقوق خود دفاع کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین