کد خبر: ۲۳۴۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۲

شایعه‌سازان چه هدفی دارند؟

حوزه گسترده و متنوع فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فارغ از آن که مسئولیت مدیریت آن با چه کسی باشد، به دلیل ماهیت موضوع‌هایی که با آن‌ها سروکار دارد، همواره مورد توجه و نقد بسیاری از فعالان این حوزه، بلکه سیاسیون بوده است. پیچیدگی کار در این حوزه، همواره بازیگران عرصه سیاسی را برای استفاده از این حوزه برای فشار به دولتمردان ترغیب و بستر خوبی برای فشار به دولت وقت فراهم کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این موضوع در دوره‌هایی که برخی افراد صاحب اندیشه و فکر و ذی‌نفوذ، در این حوزه در رأس مدیریت قرار گرفته‌اند، نمود بیشتری می‌یابد.

گرچه همه حوزه‌های فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پتانسیل لازم برای قرار گرفتن در فهرست هدف حمله مخالفان دولت برخوردارند، اما گاهی برخی از بخش‌ها بیش از سایرین مورد حمله قرار می‌گیرند. با وجود این، در این دوره، ظاهراً برخی از نیروهای سیاسی که به نظر می‌رسد از پایگاه مردمی مناسبی نیز برخوردار نیستند، به این تصمیم رسیده‌اند که راه فشار به دولت را از طریق فشار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بگذرانند و با هیاهوی رسانه‌ای، موجودیت خود را به رخ سایر نیروهای فعال سیاسی و اجتماعی بکشند تا از این رهگذر، در حیات آینده سیاسی کشور، جایگاه فعلی را حفظ و یا فضایی در حد امکان، برای خود دست و پا کنند.

این نیروها از نشر اکاذیب و دامن زدن به شایعه‌هایی گاه اساساً بی‌مبنا نیز برای دستیابی به این هدف، ابایی ندارند و گرچه گاه در وضعیت‌هایی با نیروهای منتقد همسو می‌شوند، اما از آنجا که ماهیتی غیرمنتقدانه بلکه بیشتر مهاجمانه و هوچی گر دارند، در درازمدت به راحتی از نیروهای مخالف منتقد قابل بازشناسی اند. این نیروها اساساً نه به دنبال آگاه‌سازی جامعه‌اند و نه قصد دارند که قانع شوند؛ راه، مشخص است: ضربه زدن به حریف به هر طریق ممکن ولو نشر دروغ.

با وجود این، قطعاً همه شایعه‌هایی که در خصوص مسائل مختلف فرهنگی و هنری مرتبط با وزارت ارشاد منتشر می‌شود، محصول دروغگویی یا قصد و اغراض سیاسی صرف دروغ‌پردازان نیست، بلکه محصول ابهام و نیز اهمیت موضوع‌های مربوط است؛ ابهام‌هایی که به دلیل ‌اطلاع ‌نرساندن بموقع از تصمیم‌ها یا گاه شفاف نبودن فرایندهای اداری و تصمیم‌گیری مربوط، در اذهان مخاطبان به وجود می‌آید.

اتفاقاً مورد اخیر، از جمله مشکلات جدی ای است که در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل تنوع فعالیت معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه و میل به جزیره‌ای عمل کردن، نمود زیادی دارد. اطلاع‌رسانی بموقع و آگاه‌سازی عموم از فرایندهای اجرایی، مدیریتی و تصمیم‌گیری می‌تواند در این خصوص تأثیر زیادی داشته باشد.

حوزه نشر و کتاب نیز به دلیل حساسیت موجود در خصوص آن از جهات و رویکردهای مختلف، از جمله مواردی است که ظرفیت زیادی دارد تا سوژه

هر روزه شایعه‌های حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شود. بخشی از اخباری که از این حوزه منتشر می‌شود، به دلیل اهمیت موضوع‌ها و مطالبه جامعه فرهنگی و نیز ابهام موجود در برخی از امور هستند، بخشی محصول اخبار کذب یا ناقص و گاه تحریف شده نیروهایی است که ویژگی‌های آن‌ها را در سطرهای بالاتر برشمردیم و گاه، مهم‌تر از همه، بی‌توجهی  به مطالبات مردمی است که برای تغییر در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، رأی خود را به حسن روحانی دادند.

بجز اطلاع‌رسانی دقیق، پیام‌هایی که از حوزه نشر و کتاب به بیرون از جامعه منتقل می‌شود نیز در قضاوت جامعه نسبت به آنچه در درون سازمان مدیریتی این مجموعه می‌گذرد، تأثیر زیادی دارد. این پیام‌ها وقتی از نظر رسانه‌ها یا مردم، با مطالبه‌ها یا انتظاراتشان همخوانی نداشته باشد، بر ابهام‌های موجود می‌افزاید و می‌تواند شرایط را برای شایعه‌سازی فراهم سازد. نحوه و کیفیت انتصابات، شفاف‌سازی در فرایندهای اجرایی و آگاه‌سازی نسبت به سیاست‌ها، از جمله پیام‌هایی است که به روشنی به فضای جامعه منتقل می‌شود و می‌تواند زمینه‌های توسعه یا محدود شدن شایعات را فراهم کند.

نباید از یاد برد که نمی‌توان از جامعه توقع داشت مطالبه خود را در قبال رأیی که به روحانی و شعارها و سیاست‌ها داده‌اند، در حد معقول و متناسبی نگه دارد اما از آن سو مسئولان شرایط را برای تحقق مطالبات و شعارهای مردم فراهم نکنند یا پیام‌هایی متناقض و ناهمسو با شعارهای دولت از درون مجموعه شان به بیرون درز پیدا کند. اعتماد امری دوطرفه است که نقش زیادی برای ابهام‌زدایی از موضوع‌ها ایفا می‌کند.

درحوزه نشر و کتاب نیز همان گونه که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند با شفاف‌سازی فرایندها و آگاه‌سازی مردم، در کمال آرامش و در نهایت توجه به قوانین و ایجاد سازوکارهای قانونی و مناسب، بسترهای تحقق شعارها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید و عهدی را که با مردم بسته فراهم کند، فعالان فرهنگی و هنری، اجتماعی و سیاسی نیز نباید با افزایش مطالبه‌ها در این حوزه، علاوه بر ایجاد حساسیت‌های نابجا که برای هیچ‌کس جز کسانی که به دنبال ایجاد شرایط نامناسب و تقویت هجمه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند سودی ندارد، توجه افکار عمومی را از متن‌ها و موضوع‌های اصلی کشور به سوی حاشیه‌ها منحرف سازند.

قطعاً وزارت ارشاد باید به عهد خود با مردم پایبند بماند و باید به گونه‌ای عمل کند که عملکردش پیام‌های همسو با آن عهد را به جامعه منتقل کند؛ در عین حال انتظار می‌رود فعالان حوزه فرهنگ و هنر نیز با درک شرایط دولت، ضمن نقد عملکرد دولت و مجموعه‌های تابعه، از بزرگنمایی حاشیه‌ها که می‌تواند به اعتماد متقابل خدشه وارد سازد خودداری کنند.

منبع: روزنامه ایران/ بابک دربیگی(مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین