کد خبر: ۲۳۴۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴

نخست‌وزیر اوکراین: پوتین به این وضعیت پایان دهد

نخست وزیر اوکراین در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود از مشروعیت دولتش در مقابل حملات روسیه دفاع کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر جدید اوکراین در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد که کشورش مایل است منطقه کریمه خودمختاری بیشتری داشته باشد.

نخست وزیر اوکراین همچنین گزارش‌های مبنی بر مذاکرات کشورش با آمریکا در خصوص مستقر کردن موشک‌های آمریکایی در منطقه در ازای دریافت کمک مالی را رد کرد و گفت: این مساله صحت ندارد ما هیچ مذاکره‌ای با دولت واشنگتن در مورد مستقر کردن نیروهای نظامی نداشته‌ایم. تنها مذاکره‌ای که میان ما روی داده دریافت حمایت و کمک مالی از سوی دولت آمریکا به منظور تحقق ثبات اقتصادی در اوکراین بوده است.

یاتسنیوک که هفته گذشته کار خود را به عنوان نخست وزیر جدید اوکراین آغاز کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به ایجاد بحرانی بین‌المللی در اروپا از زمان جنگ سرد بدین سو متهم و نسبت به مداخلات بیشتر روسیه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد احتمال مداخله نظامی روسیه در برخی مناطق اوکراین گفت: این مساله هنوز یک نگرانی است و روسیه باید متوجه مسئولیت‌هایش باشد. مسکوباید به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و از مداخله نظامی بپرهیزد.

یاتسنیوک خطاب به پوتین گفت: باید به این وضعیت پایان داده شود .

رئیس جمهوری روسیه گفته است که رهبران کنونی اوکراین به دنبال یک کودتای غیرقانونی بر سر کار آمدند.

یاتسنیوک در مصاحبه خود رئیس جمهوری روسیه را در خصوص وضعیت کنونی اوکراین در مظان اتهام قرار داد و گفت که پوتین یکی از افرادی است که خارج از قانون عمل می‌کند.

نخست وزیر اوکراین همچنین خاطرنشان کرد: گروهی از نیروهای نظامی روسیه در کریمه مستقر شده‌اند. ما متوجه دلیل حضور نظامی روسیه در اوکراین نیستیم. این مساله پرواضح است که این اقدام با دستور مستقیم شخص پوتین صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اینجا قلمرو اوکراین است و روسیه می‌خواهد کنترل کریمه را به دست بگیرد اما من بار دیگر تاکید می‌کنم که تلاش خود را برای بازپس گیری کنترل یک منطقه از اوکراین به عمل خواهیم آورد. آنچه در کریمه روی داده اقدامی غیرقانونی است که به کودتایی تحت حمایت ارتش و دولت روسیه می‌ماند.

دولت اوکراین مشروع است و بگذارید این مساله را برای پوتین یادآوری کنم که این دولت از حمایت اکثریت قانونی نمایندگان پارلمان اوکراین با 371 رای موافق برخوردار است. دولت ما مشروع است و ما باید به تعهدات خود جامه عمل بپوشانیم. به پوتین پیشنهاد می‌دهیم به گونه‌ای رفتار کند که روابط دو کشور بهبود یابد.

یک سخنگوی نخست وزیر جدید اوکراین اعلام کرد: این نخستین باری است که یاتسنیوک مصاحبه‌ مطبوعاتی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد که یاتسنیوک تاکنون گفت‌وگوی مستقیمی با پوتین نداشته است اما این به نفع اوکراین است که مذاکراتی را آغاز کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین