کد خبر: ۲۳۴۳۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵

ساخت پهپاد جدید برای کاهش آلودگی وخیم هوا در چین

چین قصد دارد از یک پهپاد جدید برای پاکسازی مه سمی مملو از آلاینده‌ها در شهرهای خود استفاده کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این پهپاد جدید برای مقابله با بحران رو به وخامت آلودگی چین طراحی شده است.

به گفته ما یونگ‌شنگ، یک مقام هوانوردی و از نمایندگان مجلس ملی خلق چین، کارآزمایی‌ها برای خودروی هوایی بدون سرنشین قرار است از آخر ماه جاری میلادی در فرودگاهها و بنادر آغاز شود.

این پروژه توسط کارشناسان هوانوردی و سازمان هواشناسی چین رهبری می‌شود.

یونگ‌شنگ مدیرعامل شرکت دولتی صنعت هوایی چین است که اولین پهپاد پارافویل این کشور را با قابلیت حمل 700 کیلوگرم مواد شیمیایی پاکسازی مه تولید کرده و می‌توان از آن در شعاع پنج کیلومتری استفاده کرد.

در سالهای گذشته، چین از هواپیماها و پهپادهای بال‌ثابت برای افشاندن مواد شیمیایی در هوا استفاده می‌کرد که آلاینده‌ها را منجمد کرده و ذرات را به زمین می‌ریختند.

پهپاد نرم-بال می‌تواند سه برابر محموله با وزن بیشتر را نسبت به نمونه‌های بال-ثابت حمل کرده و عملکرد آن 90 درصد ارزانتر است.

هزینه‌ خرید و نگهداری از پهپاد جدید، 20 تا 30 درصد ارزانتر از نمونه‌های دیگر است.

به گفته یونگ‌شنگ، کنترل این پهپاد آسانتر بوده و هیچ‌گونه شرایط فرود پیچیده‌ای ندارد. این امر، پهپاد جدید را برای شرایط فرودگاهی و بندرگاهی مناسب ساخته است.

به گزارش ایسنا، از این فناوری جدید همچنین می‌توان برای عملیات‌های اضطراری، امداد رسانی، تصویربرداری هوایی و نجات استفاده کرد. از دیگر کاربردهای این پهپاد باید به حوزه کشاورزی اشاره کرد که می‌تواند دانه‌ها را در یک منطقه تعیین‌شده منتشر کند.

لی کگیانگ، نخست‌وزیر چین در آغاز نشست سالانه کنگره ملی خلق چین و نشست مشورتی سیاسی مردم چین، در برابر آلودگی اعلام جنگ کرده بود.

وی، مه را هشدار طبیعت در مورد توسعه ناکارآمد و کور خوانده و اظهار کرد که دولت بر کاهش آلاینده‌های ریز و سمی PM2.5 و PM10 تمرکز خواهد کرد.

نخست‌وزیر چین همچنین تاکید کرد که دولت با نقطه هدف قرار دادن کارخانجات صنعتی و تولیدکنندگان انرژی آلاینده هوا، با آنها برخورد خواهد کرد.

هفته گذشته شدت آلودگی هوا بقدری در پکن وخیم بود که برخی هواپیماها مجبور به فرود شده، جاده‌ها بسته شد و میزان گردشگران نیز کاهش قابل‌توجهی داشت. همچنین سازمان بهداشت جهانی بر خطر مستقیمی که سلامت افراد را در معرض قرار داده بود تاکید کرد.

بر اساس گزارش این سازمان، سطوح ذرات PM 2.5 که ذرات ریز آلاینده قابل جذب در جریان خون انسان هستند، به 505 میکروگرم در متر مکعب رسیده بود که بسیار بالاتر از حداکثر سطح ایمن 25 میکروگرم در متر مکعب است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین