کد خبر: ۲۳۴۴۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸

آمریکا شش جنگنده اف ۱۵ را به منطقه بالتیک فرستاد

در پی ادامه تنش در اوکراین، ایالات متحده آمریکا شش جت جنگنده اف ۱۵ و یک هواپیماهای سوخت‌گیری هوایی برای تقویت ناتو در حریم هوایی دریای بالتیک به لیتوانی فرستاد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در همین حال روز گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا همزمان با طرح همه پرسی الحاق کریمه به روسیه، با ولادیمیر پوتین تلفنی گفتگو کرده و راهکارهای پیشنهادی کاخ سفید برای حل بحران اوکراین را با رئیس جمهوری روسیه مطرح کرده است.

در این گفتگوی تلفنی که یک ساعت طول کشیده است، آقای اوباما به همتای روسی خود یادآور شده اقدامات مسکو در شبه جزیره کریمه، نقض استقلال و یکپارچگی اوکراین است و همین موضوع باعث شده آمریکا همگام با متحدان اروپایی‌اش در برابر آن اقدام کند.

رئیس جمهور آمریکا در این تماس تلفنی پیشنهاد کرده است که دولت‌های اوکراین و روسیه در مذاکراتی که توسط ناظران بین المللی تسهیل می‌شود رو در رو گفتگو کنند تا مطمئن شوند حقوق همه مردم اوکراین، از جمله روس تبارها، رعایت می شود؛ نیروهای نظامی روسیه به پایگاه های خود باز گردند و جامعه بین المللی از مردم اوکراین که قرار است در ماه مه در انتخابات شرکت کنند، حمایت کند.

در مقابل، کرملین هم در بیانیه ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، در این گفتگوی تلفنی به آقای اوباما گفته روابط مسکو و واشنگتن برای حفظ ثبات امنیت در جهان مهم است و "نباید قربانی اختلاف نظر افراد بر سر اوکراین شود".

رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است دولتی که در اوکراین روی کار آمده حاصل "کودتایی مغایر با قانون اساسی" است و مردم شرق و جنوب شرقی (اوکراین) و همچنین کریمه با آن موافق نیستند.

روز پنجشنبه، ششم مارس (پانزدهم اسفند) پارلمان محلی کریمه که به صورت خودمختار اداره می‌شود، رای به برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن این شبه جزیره به روسیه داده است.

اقدامی که دولت موقت اوکراین روز پنجشنبه فورا آن را غیرقانونی خواند و از روسیه خواست از جدایی طلبان در کریمه پشتیبانی نکند و نیروهای نظامی خود را به پایگاه‌هایشان فراخواند.

به گزارش بی بی سی، همسو با دولت موقت اوکراین، کشورهای غربی هم طرح همه پرسی و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را غیرقانونی خواندند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین