کد خبر: ۲۳۴۴۷۴
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۷

پیشنهادی برای تغییر در الگوی توزیع یارانه‌های هدفمند

افراد مشمول استفاده از هدفمندی یارانه ها چنانچه بتوانند وسیله ای سرمایه ای برابر با یارانه‌های یک یا دوساله خود در راستای تولید خانگی تهیه کنند، دولت متقبل شود که جمع یارانه های ماهیانه یک یا دوساله آینده آنها را پیشاپیش به ایشان بسپارد؛ مشروط بر اینکه در آمد ماهیانه حاصل از آن تولید با حداقل نیمی از مبلغ یارانه ماهیانه برابر بوده و در (حساب هویت ملی) آنان ذخیره شود
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- دکتر زهرا پیشگاهی‌فرد: برای تغییر در یارانه ها چند قدم لازم است برداشته شود:

قدم اول  -  تعریف هدفی جدید در هدفمندی یارانه ها
 هدف از توزیع یارانه های هدفمند حمایت از اقشار آسیب پذیر اقتصادی از یک طرف؛ و ایجاد ذخیره برای نسل های آینده کشور از طرف دیگر است. 

قدم دوم -  توزیع یارانه به افراد به جای خانوار ها: 
در این الگو برای هر فرد درارتباط با یارانه حساب بانکی مستقل در بانک (انتخاب بانک با خود افراد است) افتتاح و یارانه به حساب اشخاص به جای سرپرستان خانوار واریز می گردد.

قدم سوم -  سطح بندی جامعه مورد هدف: جامعه مورد هدف عبارتند از:
 الف : همه فرزندان این مرز و بوم تا سن 18 سالگی 
 ب: زنان تنهای آسیب پذیر 
ج :اقشار و خانوارهای کم درآمد

قدم چهارم  - نحوه شناسایی جوامع هدف: 
- کودکان و جوانان تا سن 18 سالگی  توسط اداره ثبت احوال.
- زنان تنهای آسیب پذیر توسط کمیته امداد  بهزیستی؛ خیریه ها و استشهاد های محلی یا تایید روحانی محل  
- اقشار و خانوادهای کم درآمد از طریق خود اظهاری و راستی آزمایی

قدم پنجم -  نحوه بهره برداری از یارانه ها:
- برای کودکان و جوانان تا سن 18 سالگی این مبالغ در حسابهای آنان ذخیره شده تا دارای سرمایه ای هرچند اندک در سن فعالیت اجتماعی باشند.

 این حساب همچنین در راستای تقویت هویت ملی نسل های آینده  به نام   ((حساب هویت ملی))  نامیده می شود وبه هر فرزند ایرانی در  داخل و خارج تعلق می گیرد.

 ایرانیان خارج از کشور که صاحب فرزند شده اند با خود اظهاری و ارائه مدرک می توانند برای فرزندان خود افتتاح حساب کنند.

- دوگروه دیگر مورد هدف نه به صورت استفاده از حساب سرپرست خانوار که اکنون جریان دارد بلکه به صورت فردی می توانند از حساب خود برداشت کنند.

قدم ششم -  ارائه تسهیلات به (حساب هویت ملی): 
قوانین مربوط به سپرده های بانکی می تواند به ذخایر موجود در (حساب هویت ملی)  ساری و جاری شود. در این صورت میل  به ذخیره کردن یارانه ها در  بانک ها افزایش یافته و علاوه بر تقویت بنیه مالی بانکها سبب کسب ثروت بیشتر  برای سپرده گذاران می شود که بویژه برای  نسل های آینده ذخیره نسبتا مناسبی خواهد شد.

برنامه‌های مزیتی جانبی

به منظور تشویق ذخیره سازی یارانه های هدفمند در حساب های بانکی افراد؛ دولت می تواند موارد تشویقی زیر را نیز به اجرا در آورد:

 الف: 
1 – به ازاء هر 5 سال ذخیره بدون برداشت یارانه ها در حساب های بانکی افراد و  احتساب سود آن ، وام بسیار کم بهره      ( 2 الی 3 درصد ) برابر با آن از طرف دولت تعلق گیرد.

2- به ازاء هر 10 سال ذخیره بدون برداشت یارانه ها در حساب های بانکی افراد و احتساب سود آن ، وام بسیار کم بهره    (2 الی 3 درصد) دوبرابری از طرف دولت تعلق گیرد.

3- به ازاء هر 15 سال ذخیره بدون برداشت یارانه ها در حساب های بانکی افراد و احتساب سود آن ، وام بسیار کم بهره    (2 الی 3 درصد) سه برابری از طرف دولت تعلق گیرد.

4- به ازاء هر20 سال ذخیره بدون برداشت یارانه ها در حساب های بانکی افراد و احتساب سود آن ، وام بسیار کم بهره     (2 الی 3 درصد) چهار برابری از طرف دولت تعلق گیرد.

محاسبه ای  ساده نشان می دهد که چنانچه میزان یارانه ها ی هدفمند( همین 45000 تومان) ثابت بماند؛ برای نوزادی که به دنیا می آید تا آستانه بیست سالگی 10 میلیون تومان ذخیره حساب  بانکی خود و 40 میلیون تومان وام بسیار کم بهره یعنی مجموعا 50 میلیون تومان سرمایه ذخیره شده است. بدین ترتیب نسل های آینده در آستانه اشتغال و ازدواج از ذخیره کوچکی شامل موجودی بانکی و حمایت های دولت برخوردار خواهند شد.

 ب:

افراد مشمول استفاده از هدفمندی یارانه ها چنانچه بتوانند وسیله ای سرمایه ای برابر با یارانه‌های یک یا دوساله خود در راستای تولید خانگی تهیه کنند، دولت متقبل شود که جمع یارانه های ماهیانه یک یا دوساله آینده آنها را پیشاپیش به ایشان بسپارد؛ مشروط بر اینکه در آمد ماهیانه حاصل از آن تولید  با حداقل نیمی از مبلغ یارانه ماهیانه برابر بوده و در (حساب هویت ملی) آنان ذخیره شود. نحوه برنامه ریزی دقیق تر به عهده وزارت کار و امور اجتماعی خوهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین