کد خبر: ۲۳۴۵۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
نایب رییس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن:

طرح موضوع خام فروشی سنگ آهن نشانه بی اطلاعی افراد است

نایب رییس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن با انتقاد از مطرح شدن مباحثی در خصوص خام فروشی سنگ آهن در كشور گفت: با توجه به انجام فرآوری محصول استخراج شده و همچنین دانه بندی هماتیت و مگنتیت و تعیین عیار آن پیش از صادرات، این اقدام را به هیچ عنوان نمی توان خام فروشی دانست.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پروا سلطانی در گفت و گو  با دنیای صنعت اظهار كرد: وجود حلقه واسطه ضعیف در زنجیره ارزش افزوده فولاد كه به دلیل نبود امكانات و زیرساخت های لازم در كنار تحریم ها و محدودیت ها در این حوزه به وجود آمده موجب شده تولیدكنندگان سنگ آهن به فروش مازاد محصول خود به فولادسازان خارجی گرایش پیدا كنند.

وی با بیان این كه كارخانه های فولاد كشور اساساً امكان بهره برداری از تمامی سنگ آهن استخراجی كشور را ندارند تصریح كرد: در صورتی كه سنگ آهنی ها مازاد محصول دانه بندی خود را صادر نكنند، امكان ادامه فعالیت در این بخش از بین خواهد رفت.

سلطانی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به علاقه مندی فولادسازان چینی برای خرید سنگ آهن دانه بندی شده از كشور گفت: در صورتی كه امكان صدور سنگ آهن به فولادسازان چینی مهیا نبود، قطعاً در حال حاضر سرمایه گذاری و استخراج و اكتشاف در بخش معادن كشور متوقف مانده بود.

نایب رییس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن همچنین با مقایسه صادرات سنگ آهن و نفت خام كشور خاطرنشان كرد: به دلیل نبود زیرساخت لازم برای تولید بنزین و فرآورده های نفتی مورد نیاز، كشور ناگزیر به صدور نفت خام است و در صورتی كه زنجیره ارزش در این حوزه تكامل مورد نظر را داشته باشد قطعاً فرآوری نفت خام و صدور محصول آن عایدی بیشتری را نصیب اقتصاد كشور خواهد كرد.

وی در ادامه راه اندازی واحدهای جدید فولادی در كشور توسط تولیدكنندگان سنگ آهن را بدون حمایت های دولتی غیرممكن دانست و تاكید كرد: تامین زیرساخت هایی نظیر آب، برق، گاز، حمل و نقل و خوراك این واحدها در كنار دیگر مباحثی نظیر فاینانس بانك ها و تامین سرمایه بدون همكاری و مشاركت های دولت و نهادهای ذیربط امكان پذیر نخواهد بود.

سلطانی با انتقاد شدید از طرح موضوع خام فروشی تولیدكنندگان سنگ آهن افزود: مطرح شدن این مباحث تنها به دلیل نبود اطلاعات كافی و دانش مربوط به این حوزه است و پیشنهاد می كنم این افراد حدود ۲۰ میلیون تن سنگ آهنی را كه در سال صادر می شود به قیمت جهانی خریداری كرده و به بهای مورد علاقه خود در اختیار فولادسازان قرار دهند.

نایب رییس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن در خاتمه با اشاره به توجه سرمایه گذاران حوزه معدن به بحث تولید و اشتغال كشور گفت: این سرمایه گذاران می توانستند پول های خود را یا از كشور خارج كرده و یا در حوزه های غیر مولد و سفته بکار گیرند، اما سرمایه خود را وارد صنعتی نوپا كرده اند كه تنها ۱۰ سال از عمر آن می گذرد و با كمبودها و مشكلات زیادی هم رو برو است، باید اجازه داد تا این حوزه از فعالیت اقتصادی کشور به بلوغ برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین