کد خبر: ۲۳۴۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱

مقامـات غربی مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 را مفید خواندنـد

به دنبال پایان مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 در وین مقامات غربی این مذاکرات را مفید و سودمند خواندند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، یک سخنگوی کاترین اشتوین رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل پس از پایان مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 گفت: من می‌توانم تایید کنم که مذاکرات فنی – کارشناسی پایان یافته و این مذاکرات مفید و سودمند بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، کارشناسان آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان به همراه تیم کارشناسی ایران در این مذاکرات در وین پایتخت اتریش شرکت کرده بودند.

مقامات همچنین گفتند که حضور کارشناسان روسیه در مذاکرات وین نشان می‌دهد که بحران اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای ایران تا کنون تاثیری نداشته است.

یک دیپلمات بلندپایه از یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 گفت که هیچ کس نمی گوید این بحران یا دیگر مسائل دنیا همچون سوریه می‌تواند مانع از مذاکرات ایران شود.

هفته گذشته ایران و گروه 1+5 مذاکرات خود در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران را در سطح کارشناسان در وین ادامه دادند که این مذاکرات قرار است اواخر ماه جاری در راستای دستیابی به توافق جامع نهایی ادامه یابد.

براساس این گزارش تمام طرف ها در این مذاکرات به خواست سیاسی خود برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک و حل نگرانی‌ها در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید دارند. اما آن‌ها همچنین می‌گویند که هنوز میان دیدگاه‌های طرف‌های مذاکره برای رسیدن به راه‌حل نهایی اختلافات زیادی وجود دارد که ممکن است دستیابی به موفقیت در این مسیر را مشکل سازد.

طبق توافق اولیه ایران و گروه 1+5 که در نوامبر سال 2014 در ژنو حاصل شد ایران در ازای کاهش برخی از تحریم‌های غرب علیه این کشور متعهد شد بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به مدت شش ماه تعلیق کند. این کشورها در طول این شش ماه فرصت دارند تا به توافق نهایی و جامع در این زمینه برسند.

براساس این توافق مقامات غربی از ایران خواستند تا برای اطمینان خاطر دادن به غرب در خصوص صلح‌آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای‌اش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را از 20 درصد کاهش دهد. غرب همواره مدعی شده است که برنامه‌های هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است اما ایران این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد که برنامه‌های هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز با اعلام پایان مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 درباره گام نهایی پس از سه روز در وین این گفت‌وگوها را "مفید" خواند و گفت: دو طرف در مذاکرات جدی بودند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای ایسنا درباره محتوای مذاکرات تصریح کرد: در این سه روز درباره مسایل مختلف هسته‌ای از جمله غنی‌سازی، راکتور تحقیقاتی اراک و همکاری‌های هسته‌ای بحث شد.

بعیدی‌نژاد از بیان جزییات گفت‌وگو و نتایج به دست آمده خودداری کرد و گفت: در این مرحله نمی‌توان به جزییات مباحث طرح شده اشاره کرد. هیات‌های کارشناسی نتایج را به معاونان وزیران خارجه برای بررسی ارایه می‌کنند.

وی هم‌چنین تاکید کرد که نشست کارشناسی دیگری تا قبل از مذاکرات بعدی ایران و 1+5 (27 تا 29 اسفند) در سطح معاونان وزیران خارجه به سرپرستی کاترین اشتون و محمد‌جواد ظریف برگزار نخواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین