کد خبر: ۲۳۴۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹

حوزه فرهنگ، زیربنای ساختار جامعه

فرهنگ در واقع مجموعه‌ای از ارزش‌ها اعم از اعتقادی، سنتی، دانش‌ها، باورها ،اخلاقیات، هنر... است که در تمامی ملت ها و کشورها وجود دارد که در حقیقت از طریق آموزش، تبلیغ و یا به صورت ژنتیک به نسل های بعدی منتقل می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس فرهنگی- اهمیت فرهنگ از آن جهت است که مقوله فرهنگ حاصل تجربه تاریخی یک کشور و ملت بوده و دستاوردهای آن، نتیجه زندگی طولانی و مداوم مردم در کنار هم است. لذا هر تغییری در فرهنگ بر خلاف سایر حوزه‌های علوم طبیعی و اجتماعی قابل جبران نیست. به طور مثال اگر اقتصاد یک کشور آسیبی را تجربه کند شاید در طول مدت چند سال با مدیریت صحیح، بتوان آنرا ترمیم کرد ولی تثبیت یک فرهنگ حاصل سال ها زمان است و آسیب وارده به آن به راحتی قابل جبران نیست .

همین مهم در حوزه فرهنگ، باعث شد تا پس از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، مبنی بر وجود نگرانی‌های فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله در اقدامی کاملا صحیح و پسندیده آمادگی خود را برای صیانت از هویت دینی، ملی و انقلابی کشور با محوریت فرمایشات رهبر انقلاب اعلام کند.

اما به خاطر اهمیت حوزه فرهنگ در جامعه، توجه به نکاتی چند ضروری به نظر می رسد.

اول اینکه مخاطب سخنان رهبر انقلاب صرفا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده و تمامی متولیان فرهنگی کشور که اتفاقا از نظر گستردگی، جایگاه ویژه ای در ساماندهی فرهنگی کشور دارند، باید احساس مسئولیت کنند.

نکته دیگر اینکه باید ترتیبی اتخاذ شود تا تمامی ارگان ها که وظایف فرهنگی بر عهده دارند و از بودجه بیت المال استفاده می کنند در برابر یک نهاد عالی‌تر پاسخگو باشند همانگونه که وزارت ارشاد به خاطر عملکرد خود در برابر مجلس پاسخگو است. اهمیت این مسئله بر کسی پوشیده نیست و بی شک به پررنگ تر شدن راهبرد فرهنگی کشور خواهد انجامید.

مسئله بعدی که قابل بررسی است اینکه تعیین مسیر فرهنگی از طریق برخورد سلبی امکان پذیر نیست و برای رفع نگرانی‌های فرهنگی و تعامل با اهالی فرهنگ، باید با زبان فرهنگ سخن گفت زیرا که همانطور که رئیس جمهور در مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات گفتند اگر دهان ها بسته شود و قلم‌ها شکسته شود از اعتماد عمومی کاسته خواهد شد و مردم به سمت رسانه‌های بیگانه متمایل خواهند شد. در واقع برخورد سلبی با مسئله فرهنگ باعث خواهد شد تا مردم به جایی گرایش پیدا کنند که  آسیب‌های فرهنگی و ارزش های دیگر کشورها از همان جناح حمله ور ‌شود.

در مجموع به نظر می رسد به جای اینکه مسایل فرهنگی و دغدغه‌های موجود را تنها به ارگان و نهاد خاصی مرتبط بدانیم بهتر است که هر فرد، جریان و رسانه‌ فرهنگی وظایف خود را در این حیطه به خوبی بشناسد و عمل کند چراکه حوزه فرهنگی، زیربنای ساختار جامعه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین