کد خبر: ۲۳۴۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶

استارباکس چگونه میلیاردر شد؟

استارباکس از سال 1987 تاکنون به طور متوسط روزانه 2 شعبه جدید افتتاح کرده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آرش پور ابراهیمی: هر هفته حدود 60 میلیون بار به شعبه های این قهوه فروشی در سرتاسر جهان مراجعه می‏ کنند. پدیده استارباکس (starbucks) اکنون از یک قهوه فروشی  فراتر رفته و به نمادی از جهانی سازی تبدیل شده است.

از محله های فقیر تا مدیریت بزرگترین کافی شاپ زنجیره ای جهان

هاوارد شولتز که به عنوان مدیر استارباکس به چهره ای مشهور و ثروتمند تبدیل شده است در سال 1953 در نیویورک به دنیا آمد. پدرش بعد از خدمت در ارتش به رانندگی کامیون مشغول بود. هاوارد به همراه خواهر و برادرش در خانواده ای تنگدست رشد کرد. البته او ورزشکار موفقی بود و در دوران نوجوانی در رشته های بیسبال، فوتبال و بسکتبال فعالیت می‏کرد. عملکرد درخشان ورزشی هاوارد در دوران دبیرستان باعث شد تا دانشگاه نورثرن میشیگان به او بورس تحصیلی اعطا کند. در واقع هاوارد نخستین فرد در خانواده اش بود که وارد دانشگاه می‏شد. او در سال 1975 در رشته ارتباطات فارغ التحصیل شد، سپس به  فروشندگی در شرکت زیراکس که تولید کننده ماشین های اداری بود پرداخت. در سال 1979 به مدیریت یک شرکت سوئدی تولید قهوه منصوب شد، شغلی که دروازه ورود شولتز به دنیای قهوه به حساب می‏آید. در آن زمان استارباکس یکی از مشتریان شرکت شولتز بود و به همین خاطر شولتز در سال 1981 برای اولین بار از استارباکس دیدن کرد و یک سال بعد در استارباکس مشغول به کار شد. سفر کاری شولتز به ایتالیا باعث شد تا نگرش او نسبت به قهوه متحول شود. او دریافت که قهوه فروشی تنها شامل فروش قهوه باکیفیت نمی‏شود بلکه همانطور که در ایتالیا مشاهده کرده بود، قهوه فروشی می‏تواند مکانی باشد برای معاشرت و دور هم نشستن است. شولتز بعد از بازگشت به آمریکا موفق به قانع کردن مدیران استارباکس برای تن دادن به تغییر تحول نشد. آن ها در جواب به هاوارد گفته بودند که قصد رستوران داری ندارند. شولتز قهوه فروشی ایل گیورنل را تاسیس کرد و البته دو سال بعد کلیه شعبه های استارباکس را به قیمت 3.8 میلیارد دلار خرید. از آن زمان بود که استارباکس شروع به رشد کرد و در نهایت به بزرگترین قهوه فروشی جهان تبدیل شد.

مدیریت ورزشی

شولتز همچنین به تیم داری ورزشی هم پرداخت. او زمانی مالک تیم بسکتبال سیاتل سوپرسونیکس بود. البته همواره از شولتز انتقاد می‏شد که نگاهش به تیم داری مانند طرز تفکرش در مورد اداره استارباکس است. شولتز در سال 2002 با گری پیتون، ستاره تیمش، اختلاف پیدا کرد، چرا که پیتون در اولین جلسه تمرینی تیم حاضر نشده بود و شولتز آن حرکت را یک بی احترامی بزرگ به او و تیمش می‏دانست. در نهایت در سال 2006 شولتز تیم خود را به قیمت 350 میلیون دلار به فروش رساند.

اظهار نظر جنجالی

شولتز در سال 2009 در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی نسبت به اقتصاد بریتانیا عمیقا ابراز نگرانی کرد و اظهار کرد که اوضاع اقتصادی بریتانیا از آمریکا هم  وخیم تر است. شولتز وضعیت اشتغال و اطمینان مصرف کنندگان در بریتانیا را نامناسب ارزیابی کرده بود، اظهار نظری که با واکنش مقامات بریتانیایی همراه شد. آن ها در پاسخ گفتند که احتمالا این استارباکس است که با مشکلات زیادی مواجه است. البته استارباکس کمی بعد در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که قصد دخالت در امور اقتصادی بریتانیا را نداشته و گذر از روزهای سخت اقتصادی نیازمند کنار یکدیگر بودن است. 

حقایقی خواندنی در مورد استارباکس

1- استارباکس از سال 1987 تاکنون به طور متوسط روزانه 2 شعبه جدید افتتاح کرده است.

2- بیشترین ازدحام شعبه های استارباکس در منطقه سانتا فی اسپرینگ در کالیفرنیا است. در این منطقه 560 شعبه استارباکس در تنها 40 کیلومتر به چشم می‏خورد.

3- استارباکس 137 هزار کارمند دارد یعنی دو برابر جمعیت گرینلند.

4- استارباکس در سال 1999 اولین شعبه خود در پکن را افتتاح کرد و اکنون 376 شعبه در کشور چین دارد که انتظار می‏رود تعداد آن ها تا سال 2015 به 1000 عدد برسد.

5- هر مشتری استارباکس به طور متوسط 6 بار در ماه به این فروشگاه مراجعه می‏کند. همچنین 20 درصد مشتری ها بیش از 16 بار در ماه به استارباکس سر می‏زنند.

6- بیش از 87 هزار نوع نوشیدنی در شعبه های استارباکس عرضه می‏شود.

7- استارباکس ابتدا محصولات خود را در فنجان های 8 اونسی عرضه می‏کرد، اما در طی زمان اندازه های 12 اونسی و 16 اونسی هم اضافه شدند و سپس مدل 8 اونسی حذف شد. همچنین اکنون مدل 24 اونسی و مدل ترنتا که 30 اونس است هم در شعبه های استارباکس عرضه می‏شود.

8- حجم مدل ترنتا از معده انسان بیشتر است. چرا که آن ها 916 میلی لیتر را در خود جای داده است در حالی که معده انسان گنجایش 900 میلی لیتر را دارد.

9- قهوه مدل گراند استارباکس حاوی 320 میلی گرم کافئین است یعنی بیش از چهار برابر کافئین موجود در رد بول.

10- استارباکس بیش از آن که برای خرید دانه قهوه هزینه کند، برای بیمه درمانی کارمندانش می‏پردازد.

11- استارباکس سالانه بیش از 93 میلیون بشکه شیر مصرف می‏کند که این میزان شیر برای پر کردن 155 استخر المپیک کفایت می‏کند.

12- استارباکس سالانه 2.3 میلیون فنجان کاغذی مصرف می‏کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین