کد خبر: ۲۳۴۷۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳

نمایندگان در سال 92 فقط 78 روز کار کرده اند؟

با توجه به آمار هایی که وجود دارد بیشتر وقت نمایندگان مجلس در خارج از مجلس سپری می شود و بهانه اکثر نمایندگان برای عدم حضور در مجلس حضور در حوزه های انتخابیه است، با این وجود که بسیاری از مردم نیز از عدم پاسخگویی نمایندگان در حوزه های انتخابیه گلایه دارند و دسترسی به نماینده را جز محالات می داند، این در حالی است کار نماینده مجلس باید در مجلس باشد و کارهای مربوط به حوزه توسط مدیران دولتی و شوراهای شهر باید رفع و رجوع گردد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برخی از نمایندگان هم می‌خواهند مکالمات را شنود کنند!یکی از موضوعاتی که درسال گذشته بحث زیادی بر سر آن شد تعطیلات نمایندگان مجلس بود موضوع تعطیلات در مجلس در زمانی به اندازه ای داغ شد که حتی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فکر کم کردن آن و حتی تغییر آیین نامه داخلی مجلس شدند و در نهایت به صورت طرح یک فوریتی قبل از تعطیلات سال 92 به هیات ریسه مجلس دادند.

به گزارش تابناک، موضوع تعطیلات در مجلس تا جایی پیش رفت که حتی برخی از نمایندگان به فکر حذف عاشورا و تاسوعا از برنامه تعطیلات رسمی کشور افتادند به طوری که الهیار ملک شاهی عنوان کرده بود: طرحی با امضای نمایندگان تهیه شده که بر اساس آن بخشی از تعطیلات رسمی کشور حذف شود در این طرح تاسوعای حسینی، ۲۹ اسفند و حتی شهادت امام رضا(ع) جز روزهایی بود ه پیشنهاد داده شده بود تعیلی آنها حذف شود. که در نهایت موضوع با واکنش علما و روحانیون مواجه شد، و از دستور کار نمایندگان خارج شد.

اما موضوع جالب در این جا این بود که نمایندگان مجلس با اینکه می خواستند از تعداد روزهای تعیلات رسمی کشور کاسته شود ولی خود راضی نشدند از تعطیلات تابستانی خود صرف نظر نمایند، تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس" یکی از موضوعات جنجال برانگیز نمایندگان مجلس بود، به همین سبب در تیرماه سال جاری یک فوریت طرح اصلاح ماده(۸۴) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که با امضای ۲۵ نماینده تقدیم مجلس شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

این طرح بر این نکته صراحت داشت که تعطیلات یک ماهه تابستان نمایندگان حذف شده و این مدت جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه و رسیدگی به وظایف نمایندگی اختصاص یابد.

بر اساس ماده ۸۴ آیین‌نامه داخلی مجلس که تصویب آن به قبل از انقلاب بر می‏گردد "تعطیلات تابستانی مجلس در هر سال سی روز است که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌شود. هیأت رئیسه می‌تواند در تنظیم‌برنامه جلسات علنی و کمیسیون‌ها به‌گونه‌ای عمل کند که نمایندگان در هر ماه یک هفته کاری هم برای رسیدگی به وظایف نمایندگی فرصت داشته‌ باشد."

طرح این موضوع در مجلس در حالی که انتظار می رفت با استقبال نمایندگان روبرو شود با مخالفت شدید نمایندگان مواجه شد، قاضی ‏پور در در مخالفت خود با این طرح عنوان کرد ما به مرخصی نمی‌رویم و در مدت تعطیلات نیز به نقاط روستایی حوزه انتخابیه خود سرکشی می‌کنیم، ما در تهران خیلی راحت هستیم، در مجلس راحتیم، سر موقع غذا می‌خوریم و سر موقع کار می‌کنیم، بنابراین شما برادران عزیز در کمیسیون حضور داشته باشید، در صحن علنی حضور فعال داشته باشید، تأخیر نداشته باشید، همین کفایت می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: رفتن نمایندگان مجلس به مرخصی اسمش مرخصی است، در واقع مأموریت است؛‌ نمایندگانی که زحمت می‌کشند خودشان می‌دانند که مرخصی اصلاً معنایی ندارد چرا که ما نمایندگان شهرستانی باید در شهرستان خود حضور داشته باشیم و اگر یک روز موبایل ما خاموش باشد باید به صدها نفر پاسخگو باشیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه این طرح یک طرح تبلیغاتی برای تعداد اندکی از نمایندگان است و بنابراین نباید به چنین طرحی رأی مثبت داد، گفت: اجازه دهید تا نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود سرکشی کنند و با مردم، کشاورزان، روستاییان و مسئولان شهری خود دیدار داشته باشند و کارهای نمایندگی خود را انجام دهند.

همچنین رئیس مجلس در این باره گفت: در این ایام که اسمش تعطیلات تابستانه است اغلب نمایندگان کار سرکشی به حوزه انتخابیه را انجام می‌دهند بنابراین وقتی که نمایندگان چنین اقدامی انجام می‌دهند پس چرا عنوان تعطیلات تابستانی را یدک بکشند، وقتی نمایندگان برای سرکشی به مناطق خود می‌روند پس می‌توان این یک ماه را هم جزو مواردی گذاشت که نمایندگان به حوزه انتخابیه می‌روند.

بالاخره پس از بیان نظرات تعدادی دیگر از نمایندگان، یک فوریت طرح حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان با ۸۴ رای موافق، ۱۳۹ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع به تصویب نمایندگان نرسید.
اما به واقع تعطیلات نمایندگان یا به عبارت دیگر روزهای کاری نمایندگان با احتساب روزهایی که مجلس جلسه علنی دارد و همچنین حضور نمایندگان در کمیسیون ها چند روز می شود؟
نمایندگان در آغاز سال 92 اولین جلسه رسمی خود را از 18 فروردین آغاز کردند، همچنین سال 92 به غیر از روزهایی که در18 روز ابتدای سال و همچنین تعطیلات رسمی که در روز پنجشنبه و جمعه قرار داشت 14 روز بود از سوی دیگر در سال جاری 105 روز پنج شبنبه و جمعه وجود داشت.

نمایندگان همچنین در ماه یک هفته نیز به دلیل سرکشی به حوزه انتخابیه تعطیل هستند که از چهارشنبه شروع می شود و تا روز یکشنبه که نمایندگان در صحن علنی حاضر می گردند ادامه دارد که حدود 10 روز در ماه می شود اضافه بر این نمایندگان مجلس سالی 30 روز نیز دارای تعطیلات تابستانی هستند.

مجموع تعیلات نمایندگان در سال 92 به شرح زیر می شود:

18 روز اول سال +105 روز تعطیلات آخر هفته + 100 روز تعطیلات ماهانه، منهای روزهای پنجشنبه و جمعه وتعطیل رسمی + 14 روز تعطیل رسمی + 30 روز تعطیلات تابستانی + 20 روز مرخصی، جمعا نمایندگان در سال جاری 287 روز تعطیلی داشته اند و با این حساب نمایند گان از مجموع 365 روز سال 78 روز کاری را در مجلس شورای اسلامی سپری کرده اند.
لازم به ذکر است این 78 روز نمایندگان در مجلس حضور داشته اند البته بدون احتساب روزهایی است که برخی از نمایندگان به دلایل مختلف غیبت می کنند و یا بنا بر شرایطی در ماموریت های داخل یا خارج از کشور حضور دارند است.

لازم به ذکر است این 78 روز کاری نمایندگان بدون احتساب روزهایی است که برخی از نمایندگان به دلایل مختلف غیبت می کنند و یا بنا بر شرایطی در معموریط های داخل یا خارج از کشور حضور دارند است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین