کد خبر: ۲۳۴۷۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸

جزئیات حوادث پنج ساله چهارشنبه‌سوری

وی با بیان اینکه زخم، پارگی و بریدگی شایع‌ترین نوع آسیب در این ایام است، گفت: سوختگی درجه یک، خراشیدگی و سائیدگی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مسؤل روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با اشاره به حوادث آتش‌بازی چهارشنبه آخر سال، گفت: در پنج سال اخیر 9800 مورد حادثه به اورژانس گزارش شده است که بیش از 40 درصد از مصدومان را نوجوانان به خود اختصاص داده‌اند.

آرزو دهقان در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات حوادث چهارشنبه آخر سال در پنج سال گذشته، با بیان اینکه در این مدت 9800 مورد حادثه مرتبط با آتش‌بازی شب چهارشنبه‌سوری گزارش شده است، گفت: بررسی آماری این سال‌ها نشان می‌دهد که بیشترین قشری که در این حوادث آسیب دیده‌اند، گروه سنی 24-15 سال بوده‌اند که 40.7 درصد از مجموع مصدومان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه فراوانی مصدومان حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال در جنس مذکر حدود 3.5 برابر جنس مونث بوده است، گفت: در پنج سال گذشته ترقه، آتش و نارنجک با اختصاص 50.8 درصد حوادث، بیشترین حادثه‌ها را ایجاد کرده‌اند که لازم است افراد و کودکان مواد آتش‌بازی را از محل‌هایی که مطمئن هستند، خریداری کنند.

مسؤل روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه از والدین تقاضا می‌شود در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر، فرزندانشان را همراهی کنند، گفت: کودکان نباید به هیچ عنوان شخصاً از مواد آتش‌بازی و محترقه استفاده کرده و والدین باید در هنگام آتش‌بازی، آب، کپسول اطفای حریق و حتی‌الامکان جعبه کمک‌های اولیه را در دسترس خود قرار داده و مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار باشند.

عابران و ناظران ترقه بازی مواظب باشند!

دهقان با بیان اینکه در سال گذشته 51.09 درصد افراد حین بازی با مواد محترقه و 28.39 درصد در حین عبور به صورت عابر پیاده و یا حین تماشا دچار حادثه شده‌اند، گفت: استفاده از مواد آتش‌بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست و باید از مکان‌هایی که در آن از مواد محترقه استفاده می‌شود، دوری کرد.

وی با بیان اینکه زخم، پارگی و بریدگی شایع‌ترین نوع آسیب در این ایام است، گفت: سوختگی درجه یک، خراشیدگی و سائیدگی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کدام قسمت بدن بیشتر آسیب می‌بیند؟


مسؤل روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در مورد بیشترین نواحی آسیب‌دیدگی بدن در ایام آتش‌بازی چهارشنبه آخر سال، گفت: بر اساس تجزیه و تحلیل آمارها، مشخص شده است که دست با اختصاص 38.6 درصد و چشم با اختصاص 21.3 درصد در صدر نواحی آسیب دیده در این ایام قرار دارند که در همین راستا افراد می‌توانند از عینک‌های محافظ یا حداقل عینک‌های طبی خود استفاده کنند.

دهقان با بیان اینکه افراد باید از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی به خصوص در منزل، زیرزمین و ... خودداری کنند، گفت: این مواد خاصیت خود به خودی آتش‌گیری و انفجاری دارند و ممکن است در حالت سکون نیز منفجر شوند.

وی با بیان اینکه نباید مواد محترقه و انفجاری را در لباس و کیف نگهداری کرد، گفت: افراد باید دقت داشته باشند که مواد آتش‌بازی را نباید به سمت افراد دیگر پرتاب کنند و حتی آنها را در ظروف شیشه‌ای و یا فلزی قرار ندهند؛‌ چرا که در صورت انفجار، ذرات شیشه و فلز به اطراف پرتاب شده و موجبات صدمات و خطرات جانی را فراهم خواهد کرد.

مسؤل روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه افراد نباید از الکل برای اشتعال مواد استفاده کنند، گفت: از آتش‌ زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و ... در واحدهای مسکونی، معابر و خیابان‌ها خودداری شود و همچنین از پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت‌ها، بام و بالکن منازل که موجب بروز آتش‌سوزی می‌شود، باید خودداری کرد.

دهقان با بیان اینکه به افراد توصیه می‌شود که از ریختن مواد سریع‌ الاشتعال مانند نفت، بنزین و ... بر روی آتش خودداری کنند، گفت: در سال‌های اخیر قرار دادن وسایلی همچون کپسول، اسپری و حشره‌کش‌ها بر روی آتش به دلیل انفجار و صدایی که ایجاد می‌کند، بسیار زیاد شده است اما شهروندان باید دقت داشته باشند که این مسئله موجب صدمات جانی می‌شود.

وی با بیان اینکه آسیب‌های ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری در پنج سال گذشته منجر به اعزام تیم‌های امدادی اورژانس 115 بر بالین 4478 نفر از هموطنان شده است، گفت: تکنیسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی 1119 تن از مصدومان را در محل درمان و پس از ارائه خدمات پزشکی به مصدومان، 2559 نفر را برای دریافت مراقبت‌های تخصصی بیشتر، به مراکز درمانی منتقل کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین