کد خبر: ۲۳۴۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۹

این 3 استان بیشتر زباله تولید می‌کنند

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظ محیط زیست گفت : میانگین تولید زباله در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بسیار بیشتر است و این در حالی است که تولید پسماند در سه استان شمالی کشور شامل گیلان ، مازندران و گلستان از میانگین کل کشور بیشتر است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  محمد درویش بعد از ظهر روز یکشنبه در همایش راهکارهای حل معضل پسماند سه استان شمالی کشور اظهار داشت : فقط استان های شمالی کشور با معضل پسماند مواجه نیستند بلکه این مشکل کشوری و حتی جهانی است.

وی افزود : در سال 1998 برای نخستین بار جزیره ای در اقیانوس آرام در جوار هاوایی کشف شد که به قاره هفتم یا قاره کثیف نام گذاری شد.

درویش ادامه داد : مساحت این جزیره 3.5 کیلومتر مربع بود و هر سال 10 درصد به مساحت آن اضافه می شد.

نکته قابل تامل این بود که این جزیره از مواد غیر قابل بازیابت و زباله های ریخته شده در دریا در مدت نیم قرن تشکیل شد.

به گفته درویش ریختن زباله در سالیان طولانی موجب نابودی 240 گونه آبزی در سراسر دنیا شده است .

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی ادامه داد : در برنامه چهارم و پنجم توسعه دولت ها موظف به مدیریت پسماند شده اند ولی متاسفانه تاکنون اقدام عملی که نتیجه بخش باشد صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد برای مقابله با مساله پسماند باید تلاش کنیم تا مردم نسبت به زیست گاهایشان که درحال نابودی است حساس شوند و نسبت به نجات آن تلاش کنند که در این میان نقش سازمان های مردم نهاد بسیار حایز اهمیت است.

درویش به امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و شش استان کشور اشاره کرد و گفت : این تفاهم نامه هفته گذشته بین رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران استان های تهران ، البرز ، گیلان ، مازندران ، گلستان و قزوین به امضا رسید که مدیریت پسماند ، کاهش آسیب وحوش براثر تصادفات جاده ای و توسعه اکوتوریسم برخی از مفاد و اهداف این تفاهم نامه است.

درویش تاکید کرد : یکی از اهداف کوتاه مدت این تفاهم نامه این است که تلاش کنیم حداقل پرتاب زباله از خودرو را در ایام نوروز حذف کنیم و آن را به سراسر کشور تسری دهیم.

به این منظور نشست های متعددی با سازمان های مردم نهاد شش استان خواهیم داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین