کد خبر: ۲۳۴۸۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۳

تولید پیتزایی با 3 سال ماندگاری برای نظامیان آمریکایی

محققان آمریکایی موفق به تولید نوعی پیتزا شدند که سه سال ماندگاری دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به نقل از پایگاه ساینتفیک، محققان اداره تغذیه نیرو های نظامی Natick در آمریکا، نوعی پیتزا تولید کردند که ماندگاری آن به سه سال می رسد. تولید این نوع پیتزا در واقع پاسخی به نیاز نیرو های نظامی برای در اختیار داشتن غذاهای متنوع با ماندگاری بالا است.

از سال ها قبل، پیتزا به عنوان یکی از غذاهای مورد علاقه نظامیان در فهرست غذا های درخواستی آن ها قرار داشته است، اما به دلیل این که مواد اولیه مورد استفاده در پیتزا فاسد شدنی هستند و ماندگاری زیادی ندارند، تا کنون امکان عرضه آن در رژیم غذایی نیرو های نظامی وجود نداشته است.

یکی از ویژگی های اساسی مواد غذایی مورد استفاده برای نیرو های نظامی، ماندگاری بالا و تامین کالری موردنیاز آن ها است. در واقع هر واحد غذایی مورد استفاده این نیرو ها باید 1300 کالری با چربی و سدیم بالا را فراهم کند تا توان موردنیاز سربازان در میدان نبرد تامین شود.

پیتزا با استفاده از چهار مولفه اصلی شامل نان، سس، پنیر و سوسیس پخته می شود. میزان رطوبت، اسید ها و ساختار غذایی هریک از این مولفه ها با سایرین متفاوت است و باید به گونه ای با هم ادغام شوند که در نهایت به عنوان یک غذای خوشمزه مورد قبول واقع شوند.

محققان به منظور حفظ رطوبت پیتزا، کیفیت نان آن را با استفاده از موادی مانند پروپیلن گلیکول یا سوربیتول، بهبود می دهند تا رطوبت آن به مدت طولانی حفظ شده و در برابر آلودگی باکتریایی مقاوم شود.

همچنین به منظور حفظ طعم، کیفیت و افزایش ماندگاری سس پیتزا، ترکیبی از گلیسیرین، عصاره برنج و انواعی از شکرهای خوراکی به آن اضافه می شود.

پنیر مورد استفاده در این نوع پیتزا نیز دارای رطوبت بسیار کمی است. اما این نوع پنیر، بر خلاف پنیرهای متداول در پخت پیتزا، نرم و کشسان نیست و در مقابل حرارت زیاد رنگ آن تیره می شود. به همین علت محققان شیوه پخت و حرارت دهی به پیتزا را تغییر دادند تا این مشکل نیز رفع شود.

سوسیس مورد استفاده در پیتزا نیز ابتدا تخمیر و خشک شده و سپس برای پخت پیتزا مورد استفاده قرار می گیرد. بدین ترتیب میزان رطوبت آن کاهش و میزان اسیدهای موجود در آن افزایش می یابد. در نتیجه ماندگاری و مقاومت سوسیس در برابر آلودگی باکتریایی افزایش می یابد.

معمولا مواد غذایی مورد استفاده نظامیان در بسته های پلاستیکی چهارلایه با ابعاد 25 در 25 سانتیمتر و با وزن 600 گرم بسته بندی می شوند و ماندگاری آن ها در دمای 27 درجه سانتیگراد به سه سال می رسد. این نوع بسته بندی در برابر سقوط از ارتفاع زیاد نیز مقاوم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین