کد خبر: ۲۳۴۸۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۵

نگاه به شرق، گام سوم دیپلماسی دولت اعتدالگرا

محمدجواد ظریف شرق و جنوب شرقی آسیا را به عنوان سومین هدف دیپلماسی ایران در دوره اعتدال انتخاب کرد و در یک تور دیپلماتیک به کشورهای این منطقه سفر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سید صادق روحانی: اگر موضوع هسته​ای ایران و مذاکرات با شش قدرت جهانی هدف اول دیپلماسی ظریف بود و اگر دیدار با همسایگان و رایزنی​ها منطقه​ای دومین هدف او بود، ظریف در گام سوم به سمت شرق و جنوب شرقی آسیا رفت تا نگاه  راهبردی جمهوری اسلامی ایران را که نگاه به شرق است عملیاتی کند.

وزیر امورخارجه خندان در سفر خود به کشورهای ژاپن ، کره جنوبی و اندونزی رفت. این سفرها دستاوردهای بسیاری را به همراه داشت. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد ژاپن ۴۵۰ میلیون دلار از بدهی‌های نفتی خود به ایران را پرداخت کرده است. همچنین کره جنوبی بر اساس توافقنامه موقت بین ایران و شش قدرت جهانی در ژنو ۵۵۰ میلیون دلار از درآمدهای نفتی کشورمان را روز جمعه واریز کرد.

وزیر امورخارجه همچنین در مطلبی که در صفحه فیسبوکش منتشر کرد درباره سفر به اندونزی گفت: توافق های خوبی برای گسترش همکاری های تجاری و بانکی کردیم که امیدوارم به سرمایه گذاری، تجارت و اقتصاد کشور کمک کند. در مسایل سیاسی قرار شد مشترکاً برای فضا سازی در مورد خلع سلاح هسته ای، ایجاد مناطق عاری از سلاح هسته ای، مبارزه با تهدید و توسل به زور و همینطور پیگیری قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراط (پیشنهاد دکتر روحانی)همکاری کنیم.

مهدی دواتگری به نمایندگی از کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در سفر اخیر ظریف حضور داشته است. وی در گفت و گو با خبرآنلاین درباره  این سفر گفت: با توجه به رویکردی که دولت یازدهم نسبت به توسعه روابط با کشورها دارد و همچنین با توجه به پیشینه تاریخی کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا این کشورها جایگاه خاصی را در سیاست خارجی کشورمان به خود اختصاص داده اند. این سفرها نیز در راستای توسعه همه جانبه و مسایل فی مابین می تواند گام موثری باشد.

دواتگری در توضیح دستاوردهای سفر به این دو کشور گفت: گفت وگوهای صورت گرفته بیشتر گفت وگوهای سیاسی بود و مسایل مورد نظر طرفین بود. در ژاپن ما با وزیر امورخارجه این کشور و همچنین با نخست وزیر دیدار و گفت و گو کردیم.

وی در ادامه افزود: در ژاپن همچنین با فعالان اقتصادی دیدار و گفت و گو کردیم. دیدار و رایزنی با مدیران شرکت​های نفتی ژاپنی از دیگر برنامه های سفر ما به ژاپن بود. این مدیران اعلام آمادگی کردند که در صنعت نفت و پتروشیمی ایران وارد شوند. وزیر امورخارجه کشورمان همچنین یک نشست با رسانه​ها داشت.

دواتگری درباره سفر به اندونزی هم گفت: ما با رئیس جمهور و وزیر خارجه اندونزی دیدار و گفت و گو کردیم. در گذشته حجم مبادلات با اندونزی و ژاپن بالا بود اما در سال های اخیر شاهد کاهش در حجم مبادلات بودیم. در این سفر سعی شد تا حجم مبادلات دوباره ارتقا پیدا کند.

همه این​ها نشانگر اهمیت شرق و جنوب شرقی آسیا در دولت یازدهم است. برای روشنتر شدن این مسئله به سراغ نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفتیم. او علاوه بر نمایندگی مجلس تخصص ویژه در حوزه شرق و جنوب شرقی آسیا دارد.

وی سخنانش را با اهمیت قدرت نرم در دیپلماسی آغاز کرد و گفت: تحرکات دیپلماتیک یکی از وجوه قدرت نرم هرکشوری است . بنابر این هرچه قدرت دیپلماتیک ما بیشتر باشد قدرت نرم ما هم افزایش می یابد.

شفیعی در ادامه به کشورهای منطقه شرق و جنوب شرقی آسیا پرداخت و در اهمیت جایگاه​ این کشورها در معادلات امروز جهان گفت: کشورهای آسیای جنوب شرقی و منطقه شرق آسیا در سال​ها اخیر به لحاظ اقتصادی رشد خوبی داشته​اند. به عنوان مثال کشور مالزی به عنوان یک کشور مسلمان در این منطقه با توجه به رشد اقتصادی خوبی که داشته می​تواند الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی باشد.

به لحاظ فرهنگی، جنوب شرق آسیا محل حضور و فعالیت جدی ادیان و آیین‌های مختلف است. در این منطقه، بزرگترین کشور مسلمان نشین جهان یعنی اندونزی و در کنار آن مالزی قرار دارد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از این به جایگاه این کشورها در جهان اسلام پرداخت و در باره وضعیت اسلام در این کشورها گفت: کشورهای آسیای جنوب شرقی دارای یک اسلام میانه​ای هستند. این از این جهت که امروز دنیای اسلامی گرفتار افراط گرایی شده است بسیار اهمیت دارد. با توجه به این موارد شرق آسیا یک منطقه مهم قلمداد می​شود.

محسن پاک آئین یکی از دیپلمات​های با سابقه وزارت خارجه و در حوزه شرق و جنوب شرقی آسیا هم تخصص دارد درباره کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا معتقد است یکی از خصوصیات کشورهای جنوب شرق‌ آسیا استقلال نسبی این کشورها نسبت به آمریکا است. شاید در نگاه اول ما بگوییم تایلند و فیلپین کشورهای آمریکایی هستند؛ ولی زمانی که واقعیت را نگاه می‌کنید، می‌بینید که این‌طور نیست. مثلاً کشور میانمار، کشور بدنامی به لحاظ حقوق بشری و ... است؛ اما آمریکا که خواست میانمار را محکوم کند، کشورهای آسه آن ،چین وژاپن مانع شدند و این به معنای استقلال آنان است. این کشورها در رابطه با مبارزه با تروریسم هم یک استقلال نسبی دارند.

نوذر شفیعی هم در ادامه گفت و گو با خبرآنلاین به جایگاه کشورهای جنوب شرق آسیا در سازمان ها و رژیم های بین المللی پرداخت و گفت: از میان 10 کشور اسلامی این منطقه چندین کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند. همچنین این کشورها عضو گروه 77 و همچنین عضو گروه 19 هستند و در مجامع مختلف بین المللی عضویت های مختلفی دارند و از این جهت با توجه به قرابتی که با ایران دارند  می توانند به عنوان یک پتانسیل مهم مد نظر قرار بگیرند.

این کارشناس مسایل بین الملل دست آخر به سیاست خارجی کشورمان در قبال کشورهای این منطقه پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران هم در سطح روابط دوجانبه می تواند با این کشورها روابط اقتصادی و تجاری مناسبی بر قرار کند و هم می تواند در سطح سیاسی روابط مطلوبی را با این کشورها داشته باشد که در پیشبرد اهداف کلان سیاست خارجی مفید باشد.

وی تصریح کرد: منطقه شرق آسیا ظرفیت ها بسیار بالایی دارد که متاسفانه یا  شناسایی نشده​اند و یا مورد استفاده قرار نگرفته است که باید مد نظر آقای ظریف وزیر امورخارجه و همکارانشان در این وزارتخانه باشد.

محمدجواد ظریف در ادامه گزارشش در فیسبوک نوشته بود که «فکر می‌کنم مذاکرات اقتصادی و مالی در توکیو بسیار سازنده و مثمر ثمر بود و در حوزه های مختلف منجمله اجرای بخش های مالی توافق ژنو به توافق های عملی و اجرایی رسیدیم که انشاءالله ظرف امروز و فردا نتایج آن در مبادلات بانکی مشهود خواهد بود.» در حالی که ظریف این مطالب را مطرح می​کرد بانک مرکزی اعلام کرد: با مذاکرات صورت گرفته، 3 بانک ژاپنی آمادگی خود را برای تسویه مبادلات بانک های ایرانی برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اعلام کردند.

بانک مرکزی اعلام کرد: براساس مذاکرات به عمل آمده بین مقامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مقامات ژاپنی و در راستای تفاهم ژنو؛ 3 بانک بزرگ آن کشور آمادگی خود را برای انجام عملیات تسویه مربوط به کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اعلام کردند.

بانک های توکیو میتسوبیشی (BTMU)، گروه بانکی سومیتومو میتسویی (‌SMBC) و میزوهو بانک ژاپن، آمادگی خود را برای تسویه مبادلات بانک های ایرانی برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی‌ اعلام کردند.

البته رابطه با ژاپن در دولت یازدهم در سفر وزیر خارجه کشورمان به این کشور خلاصه نیست. در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ حسن روحانی با ماسا هیکوکومورا فرستاده نخست وزیر ژاپن دیدار کرد. موضوع این گفتگو بیشتر تاکید بر حل و فصل امور هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی، استقبال ایران از سرمایه گذاری ژاپن در صنایع ایران به ویژه در نفت و گاز، تاکید بر عدم دخالت خارجی به ویژه اقدام نظامی برخلاف مقررات بین‌المللی در دیگر کشورها بود. حسن روحانی روابط ایران با ژاپن را به عنوان یک کشور مهم آسیایی و دوست، مهم ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مطمئن است که ژاپن به عنوان یک کشور بزرگ صنعتی و قدرتمند در آسیا نخواهد گذاشت که کشورهای ثالث در روابط تهران - توکیو خدشه‌ای وارد کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین