کد خبر: ۲۳۴۸۵۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸

«اشتون» تحریم گردشگری ایران را می‌شکند؟

به گفته‌ آژانس‌داران ایرانی، برخی آژانس‌های انگلیسی و فرانسوی برای توسعه‌ روابط گردشگری با ایران ابراز تمایل زیادی کرده‌اند؛ اما به‌خاطر نوع روابط و همین اخطارها که مانع حرکت شده است، نمی‌توانند گردشگران خود را قانع کنند که به کشوری امن سفر خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حدود پنج سالی می‌شود که بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، ایران را رسما در فهرست سیاه قرار داده‌اند و اتباع خود را با صدور پیام‌های هشداردهنده و اخطارآمیز از سفر به ایران باز می‌دارند، پیام‌هایی که البته در هفت‌ماه گذشته و انتخاب «حسن روحانی» به‌عنوان رییس‌جمهور تا حدی در لفافه قرار گرفته، اما هنوز کاملا حذف نشده است. حالا شاید سفر کاترین اشتون - مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا - به ایران، به خروج ما از فهرست سیاه کشورهای غربی و شکسته شدن تحریم روابط گردشگری غرب با ایران کمک کند.

به گزارش ایسنا، بسیاری از کشورهای اروپایی تقریبا از سال 2009 میلادی با دادن اخطارهای صریحی مانند «از سفر به ایران اجتناب کنید»، «به ایران سفر نکنید»، «سفر به ایران توصیه نمی‌شود» و پیام‌هایی از این دست، بسیاری از اتباع خود را از سفر به ایران منع کردند و از آن‌ها خواستند فقط در صورت ضرورت و نیاز، به ایران سفر کنند. این پیام‌ها هنوز هم در سایت‌های وزارت خارجه کشورهای اروپایی، آمریکایی، استرالیا و نیوزیلند دیده می‌شود و هیچ اقدامی دست‌ کم برای حذف این پیام‌ها حتی با وجود صراحت بیان رییس‌جمهور ایران مبنی بر «تعامل سازنده با جهان براساس منافع و احترام متقابل و مشترک» صورت نگرفته است.

هرچند وزارت امور خارجه انگلیس بعد از انتخاب حسن روحانی و همچنین گام‌هایی که برای مذاکرات هسته‌ای برداشته شد، واژه‌ی هشداردهنده‌اش را برای اجتناب از سفر به ایران از سایت خود حذف کرده، ولی با متن پرهشدار دیگری که صراحتا در آن اعلام کرده «تهدید تروریسم در ایران وجود دارد» عملا از اتباع خود خواسته است تا وقتی ضرورت ندارد، از سفر به ایران خودداری کنند.

جریان محدود و ممنوع کردن سفر اتباع خارجی به ایران به پنج - شش سال اخیر مربوط نیست، بلکه در سال 2001 میلادی و پس از واقعه 11 سپتامبر و حمله به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک و انگ‌هایی که پس از آن به ایران و مسلمانان جهان زده شد، بسیاری از کشورها درباره‌ سفر به ایران و همچنین کشورهای عربی، اخطارهای صریحی را دادند.

در سال‌های 2011 و 2012 نیز با بسته شدن سفارت انگلیس و کانادا در تهران، بار دیگر این پیام‌ها رنگ جدی‌تری به خود گرفت. در همه‌ی این سال‌ها آنچه از ایران نمایش داده شد، تصویری خشن و سیاه بود که مایه‌ی حیرت بسیاری از گردشگران خارجی پس از سفر به ایران می‌شد. به اذعان بسیاری از گردشگران خارجی که گزارش‌های سفر آن‌ها نیز در چندماه اخیر در روزنامه‌هایی مانند واشنگتن‌پست و فایننشیال‌تایمز منتشر شده، ایران کشوری امن است و آنچه در همه‌ی این سال‌ها از این کشور معرفی شده، برخلاف واقعیتی است که در ایران وجود دارد.

اکنون با تغییر شرایط سیاسی جهان بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران، با آن‌که آژانس‌داران ایرانی انتظار یک سونامی را در گردشگری ایران می‌کشند، اما آن‌ها هنوز هم به کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس، کانادا، آمریکا و استرالیا اشاره می‌کنند که همچنان اتباع‌شان برای سفر به ایران دردسر دارند و با هشدارهایی مواجه‌اند که جانب احتیاط را برای آن‌ها همراه دارد.

به گفته‌ آژانس‌داران ایرانی، برخی آژانس‌های انگلیسی و فرانسوی برای توسعه‌ روابط گردشگری با ایران ابراز تمایل زیادی کرده‌اند؛ اما به‌خاطر نوع روابط و همین اخطارها که مانع حرکت شده است، نمی‌توانند گردشگران خود را قانع کنند که به کشوری امن سفر خواهند کرد.

حال پس از شش سال، کاترین اشتون - مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا - در ایران است و این انتظار وجود دارد که سفر او، تحریم روابط گردشگری غرب با ایران را بشکند. او در دیدار با رییس‌جمهور ایران، گفت: من با پیام حُسن نیت ۲۸ کشور اروپایی که نماینده‌ آن‌ها هستم خدمت شما رسیده‌ام. این نخستین فرصتی است که درباره‌ مسأله‌ای به‌جز موضوع هسته‌ای، با مقامات ایران گفت‌وگو می‌کنم و این، آغازی برای توسعه‌ همکاری‌ها میان ایران و اتحادیه‌ اروپایی است.

او همچنین در این دیدار افزود: حضور من نشان می‌دهد که اتحادیه‌ اروپایی مایل است همزمان با مذاکرات هسته‌ای، روابط بهتر، موثرتر و پویاتری با ایران داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین