کد خبر: ۲۳۴۸۸۱
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴

نوبخت خبر داد: اختصاص 10 هزار میلیارد تومان به تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از اختصاص 10 هزار میلیارد تومان به بخش تولید در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: در اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان را در نظر خواهیم گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در سیزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اظهار داشت: زمانی که به دلیل اجرای هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی هزینه تمام شده تولید بالا می رود، باید تولیدکنندگان را مورد حمایت قرار داد.

وی افزود: در فازدوم هدفمندی یارانه ها مبلغ 10 هزار میلیارد تومان برای حمایت از بخش تولید در نظر گرفته شده تا قدرت رقابتی این بخش حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پس از اصلاح نرخ حامل های انرژی باید برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان بخشی از درآمدهای حاصل را به مردم بازگرداند.

نوبخت تصریح کرد: بازگرداندن همه درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به مردم به معنای غفلت از بخش تولید خواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: ابلاغ این سیاست ها در راستای تحقق سند چشم انداز 1404 است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری افزود: در فاز دوم اجرای این قانون به جهت اصلاح قیمت حامل های انرژی که از عوامل تولید هستند، قیمت تولید افزایش می یابد و در این زمان باید از تولیدکننده و مصرف کننده حمایت کرد.

وی افزود: در جهت استیفای حقوق مصرف کننده نکته حائز اهمیت این است که اگر مصرف کننده، نگاه به تولیدکننده داشته باشد، آنگاه مصرف کنندگان حقوق خود را از تولیدکنندگان استیفا کنند.

سخنگوی دولت افزود: تولیدکنندگان نیز در این ساماندهی حقوقی دارند؛ به این معنا که استیفای حقوق مصرف کننده توامان با استیفای حقوق تولیدکننده خواهد بود، بنابراین عرضه اندکی بیشتر می شود و معادله ای دو مجهولی میان حقوق مصرف کننده و تولیدکننده شکل می گیرد و بنابراین دستگاهی باید در این معادلات وجود داشته باشد که حق مصرف کننده و تولیدکننده در آن پیگیری شود.

وی با اشاره به تفاوت دیدگاه های لیبرالیستی و سوسیالیستی در تامین منافع تولیدکننده و مصرف کننده، گفت: نگاه لیبرالیستی بر رقابت آزاد و دیدگاه سوسیالیستی بر نقش دولت تاکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: اما امروز رویکرد سومی نیز مطرح شده که براساس آن عامل تنظیم کننده بر منافع تولیدکننده و مصرف کننده عرضه کنندگان یا همان فروشگاه های بزرگ دانسته می شوند.

وی اضافه کرد: امروزه امکان چانه زنی مصرف کننده در فروشگاه های بزرگ وجود ندارد زیرا تمام اجناس دارای برچسب قیمت مشخص هستند.

وی افزود: در واقع عرضه کنندگان با هدف تامین منافع تولیدکننده و مصرف کننده اقدام به چانه زنی کرده و اجناس با کیفیت و با قیمت مناسب را به خریداران عرضه می کنند.

نوبخت با اشاره به جایگاه حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در برنامه پنجم توسعه گفت: دستیابی به رشد اقتصادی سالانه 8 درصد برای خارج شدن از رکود اقتصادی، رشد سالانه بیش از 12 درصدی سرمایه گذاری و اشتغال آفرینی از اهدافی است که در این برنامه بر آن تاکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این برنامه تاکید شده که اقتصاد به جای نفت باید به درآمدهای حاصل از بخش تولید اتکاء داشته باشد.

وی ادامه داد: باید یک فضای مناسب برای رشد تولید ایجاد شود تا بتوان از طریق آن درآمدهای مالیاتی را افزایش داد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری اظهار داشت: مسئله بعدی که در برنامه پنجم توسعه مورد تاکید قرار گرفته توجه به توزیع درآمدها و تحقق نظام جامع تامین اجتماعی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین