کد خبر: ۲۳۴۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
یك كارشناس اقتصادی:

در مسائل اقتصادی دچار محدودیت فكری هستیم

مدرس دانشگاه علامه با بیان اینكه جامعه اقتصادی در برخی حوزه ها دچار محدودیت فكری شده است خواستار كنترل و توجه ویژه به مسائل معیشتی اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دكتر قاسم انصاری رنانی در گفت و گو با دنیای صنعت با اشاره به حقوق تصویب شده كاركنان در سال ۹۳ اظهار كرد: طبیعتاً این حقوق آن گونه كه باید پاسخگوی نیاز كارگران نخواهد بود و ارقام اعلام شده پائین تر از خط فقر در سطح كشور است.

وی بررسی موضوع تعیین حقوق و دستمزد كارگران را از چندین زاویه خواستار شد و افزود: اگر حقوق و دستمزد كارگران افزایش بسیار زیادی داشته باشد تبعاتی همچون از بین رفتن رمق تولید كنندگان در اثر افزایش پرداخت به كارگران و افزایش قیمت تمام شده تولیدات خواهد داشت.

انصاری رنانی با بیان اینكه از سوی دیگر چشم های اقشار مختلف در تامین رفاه جامعه به سوی دولت است تاكید كرد: دولت در شرایط كنونی با بحران های متعددی از جمله موانع دریافت وجوه حاصله از فروش نفت، نبود منابع مالی كافی، تامین منابع مورد نیاز در پرداخت یارانه و دیگر مسائل اقتصادی روبرو است و با وجود این مشكلات نمی توان از دولت انتظارات زیادی داشت.

استاد دانشگاه علامه با انتقاد از سخنان چند روز اخیر وزیر كار، تعاون و رفاه اجتماعی كه در اظهار نظری گفته بود برای تامین آسایش یك خانواده باید افراد بیشتری از اعضاء خانواده شاغل باشند، گفت: این تلقی از موضوع علیرغم صحیح بودن، راهكار اصلی مشكل نخواهد بود و باید به این نكته هم توجه داشت كه اشتغال تمامی اعضای یك خانواده می تواند تبعات دیگری را نیز با خود به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در برهه كنونی باید كارگر، كارفرما، دولت و مصرف كننده با تلاش و برنامه ریزی، فشار ناشی از معضلات اقتصادی را كاسته و از طرف دیگر نباید انتظار فشار یك سویه و یا تحمل یك طرف از سوی هركدام از این نهادها داشت.

انصاری رنانی با بیان اینكه كار دشواری برای حل معضل پیش رو در پیش داریم ادامه داد: در شرایط فعلی بزرگ ترین مشكلی كه اقتصاد كشور با آن روبرو است محدودیت های فكری است كه باعث كند شدن روند خروج از بحران شده است.

وی خاطرنشان كرد: درآمدهای مالیاتی یكی از بخش هایی است كه دولت با تكیه بر آن باید منابع مختلف مالی خود را تامین می كنند ولی مالیات های در نظر گرفته بر حقوق كارگران در صورتی عادلانه خواهد بود كه در آمدهای كاذب و شركت های شبه دولتی را نیز در این طرح لحاظ كنیم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی درپایان خواستار توجه بیشتر قانون گذاران به موضوع مالیات شد و گفت: مجلس و دولت می توانند با كنترل های جدی تر بر درآمدها به تحقق این امر صحه گذاری كنند تا بتوان از این طریق به عدالت مطلوب در زمینه های اقتصادی دست یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین