کد خبر: ۲۳۴۹۴۳
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳

پس لرزه های سریال مجموعه کهن ادامه دارد/ واکنش ها به برکناری یکی از مدیران شبکه 3

در پی برکناری مدیر گروه سریال شبکه سه سیما، سه تن از کارگردانان و تهیه‌کنندگان دیگر تلویزیون نیز به این اقدام ناگهانی واکنش نشان دادند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حمید نعمت الله با اشاره به کارنامه‌ی کاری محمود‌رضا تخشید، از این اقدام ابراز تاسف کرد.

به گزارش ایسنا، در پی این اتفاق داوود هاشمی، تهیه‌کننده سریال‌ها‌ی تلویزیون نیز به کاربلد بودن و اشراف داشتن محمود‌رضا تخشید بر روی فیلمنامه‌ها اشاره کرد و گفت: در حالی که بیشتر مدیر‌ها فقط می‌خواهند ادای فیلمنامه فهمیدن را در بیاورند، او واقعا درک خوب و جامعی از فیلمنامه داشت.
در عین حال علیرضا بذرافشان نیز گفت: اگر دلیل برکناری ایشان، حاشیه‌های سریال «سرزمین‌کهن» باشد اصلا دلیل کافی برای برکناری یک مدیر نیست.

حمید نعمت‌الله درخصوص برکناری مدیر گروه سریال شبکه سه سیما گفت: به نظرم آقای تخشید، مدیر کاردان، لایق و خوش‌محضری بودند و هستند. شناخت خیلی خوبی از جامعه و تلویزیون داشتند و حمایت همه‌جانبه‌ای از آثار تولید زیرمجموعه‌شان می‌کردند.

کارگردان سریال «وضعیت سفید» در ادامه گفت: آقای تخشید چون مدیر کار‌شناس و کاردانی بودند، حرف‌ها را گوش می‌دادند و با روی باز و سعه‌ی صدر از طرح‌های ما استقبال می‌کردند. اصولا بنده ایشان را دوست دارم و از ملاقات و صحبت با ایشان لذت می‌برم، زیرا انسان مثبت، خوش‌روحیه و در زمینه‌ی کاریشان هم کار‌شناس هستند.
این کارگردان سینما همچنین به کارنامه‌ی کاری محمود رضا تخشید اشاره کرد و گفت: کارنامه‌ی کاری‌شان هم نشان می‌دهد که مدیر باکفایت و با لیاقتی بودند و خیلی حیف شد که از این سمت کنار رفتند. من از این اتفاق متاسفم.

داود هاشمی - تهیه‌کننده سریال‌های «خداحافظ بچه» و «عملیات 125» - نیز درخصوص برکناری محمودرضا تخشید، مدیر گروه سریال شبکه سه سیما گفت: در حالی که بیشتر مدیر‌ها فقط می‌خواهند ادای فیلمنامه فهمیدن را دربیاورند، او واقعا درک خوب و جامعی از فیلمنامه داشت. در بیشتر جلساتی که پیرامون فیلمنامه با ایشان می‌گذاشتیم، به نکته‌های درست و دقیقی اشاره می‌کردند که به ذهن خود ما که در کوران کار بودیم، نمی‌رسید. در مرحله‌ی تولید هم وقتی به سریال ما اصلاحاتی می‌خورد اگر با استدلال درستی آن اصلاحات را رد می‌کردیم، تخشید از ما دفاع می‌کرد و پشت کار می‌ایستاد.

او در ادامه گفت: ما با مدیران زیادی کار کرده‌ایم، اما ایشان واقعا زبان هنرمند، کارگردان و نویسنده را متوجه می‌شد و چون حرف‌های منطقی می‌زد، همه‌ آن را می‌پذیرفتند. حتی علیرضا افخمی که به ذات ممیزی ایراد وارد می‌کند، وقتی آقای تخشید می‌گفت فلان دیالوگ این شکلی باشد، بهتر است، قبول می‌کرد، چون می‌دانست که حرف و خواسته‌اش منطقی است.

هاشمی با اعتقاد بر اینکه وقتی مدیری با 15 سال سابقه، این تعداد سریال پرمخاطب را می‌سازد، نشان‌دهنده‌ی تدبیر و کاربلدی اوست، گفت: اینکه هر سال سریال‌های زیردست این مدیر در بین مخاطبان اول می‌شد مشخص بود وگرنه چرا سریال‌های سایر شبکه‌ها در اکثر رتبه‌بندی‌ها و نظرسنجی‌ها رتبه‌ی اول نمی‌شدند؟
او در عین حال به پربیننده بودن بخش فیلم و سریال شبکه‌ی سه اشاره کرد و گفت: همه‌ی مردم می‌دانند که فیلم و سریال شبکه‌ی سه سیما بهترین و پربیننده‌ترین کار‌ها را در قیاس با سایر شبکه‌ها داشته است، چون آقای تخشید، فریم به فریم کار‌ها و حتی راش‌های آن‌ها را می‌دید و نظرهایی هم که درخصوص جنبه‌های مختلف کار می‌داد کاملا فنی بود.
هاشمی در پایان با بیان اینکه تلویزیون نباید به همین راحتی مدیرانی مثل آقایان تخشید یا سیدمجید میرمیران را از دست بدهد، گفت: حتی تصور اینکه تلویزیون به این راحتی افرادی با این تجربه‌ی گرانقیمت را کنار می‌گذارند، برای من سخت است. ولی برای خود آقای تخشید خیلی خوب شد، چون فشاری که در این چند سال و بالخصوص در ماه‌های رمضان و نوروز بر او می‌آمد، دیگر نیست و می‌تواند بعد از چندین سال نفس راحتی بکشد.

علیرضا بذرافشان - نویسنده و کارگردان سریال‌های تلویزیونی - نیز در واکنش به برکناری ناگهانی مدیر گروه سریال شبکه سه سیما گفت: می‌توان از دو وجه به رفتن آقای تخشید نگاه کرد؛ یکی بخش عاطفی و انسانی قضیه است. وجوه انسانی و شخصیت مترقی آقای تخشید روی ما خیلی تاثیر گذاشته بود و ارتباط عاطفی خیلی خوبی با ایشان برقرار کرده بودیم، بنابراین اینکه نتوانیم با ایشان کار کنیم برایمان خیلی سخت است.

او گفت: اما وجه دیگری که برای من خیلی مهم است بی‌ربط با حرف آقای ضرغامی در اختتامیه‌ی جشنواره‌ی جام‌جم نیست. آقای ضرغامی راست می‌گویند تعدادی از مدیران در صداوسیما جایگزین ندارند، از جمله مدیریت گروه فیلم و سریال. من به این معتقدم که مدیریت فیلم و سریال تخصصی‌ترین مدیریت در تلویزیون است. کار پیچیده‌ای است که لازمه‌اش، داشتن اطلاعات و دانش دقیق است و آقای تخشید دقیقا مدیری با اطلاع و دانش کافی بود.
کارگردان سریال «هفت سنگ» گفت: به یاد دارم وقتی آقای میرمیران از شبکه‌ی یک رفت، مدت‌ها کسی نبود که جایگزینشان شود. آقای فرجی هم وقتی به مدیریت شبکه‌ی یک ارتقا پیدا کرد، مدت‌ها خودش مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه‌ی یک را به عهده گرفته بود. در طول این سال‌ها هزینه‌های زیادی شده است که ایشان به یک مدیر تخصصی در این زمینه تبدیل شده و به نظر من، خیلی حیف است که ایشان بروند.

این کارگردان همچنین به ویژگی‌های محمودرضا تخشید در دوران مدیریت گروه فیلم و سریال اشاره کرد و گفت: آقای تخشید از‌ همان اول کار که ما طرح را می‌بردیم تا انتها کارهای ما را رهبری می‌کردند، راش‌ها را می‌دیدند و ایرادات ما را می‌گرفتند که انصافا اکثر ایراد‌ها هم بجا بود. جدا از اشراف کاملی که روی مقوله‌ی فیلم و سریال داشتند، جسارتی که آقای تخشید در طرح موضوعاتی که جامعه به آن نیاز دارد آن هم در تلویزیونی که سختگیری‌هایش زبانزد خاص و عام است خیلی جالب بود.

بذرافشان به ساخت سریال «دوران سرکشی» در دوران مدیریت تخشید نیز اشاره کرد که اتفاق مهمی برای تلویزیون بوده است و سپس توضیح داد: مهم‌تر اینکه او همیشه پشت سریال‌هایش می‌ایستاد و از آن‌ها در مقابل همه‌ی حاشیه‌ها دفاع می‌کرد.
علیرضا بذرافشان در پایان گفت: اگر دلیل برکناری محمودرضا تخشید، حاشیه‌های سریال «سرزمین‌کهن» باشد اصلا دلیل کافی برای برکناری یک مدیر نیست. با اینکه من خیلی به مسئله‌ی احترام به قومیت‌ها معتقدم اما به نظرم این اشتباه نباید باعث شود مدیری با این خدمات درخشان از کار برکنار شود. فکر نمی‌کنم که این یک حرکت منطقی باشد.

محمودرضا تخشید - مدیر گروه سریال شبکه سه سیما - چهارشنبه (14 اسفند ماه) به طور ناگهانی از سمت خود برکنار شد.
تخشید از مدیران قدیمی گروه‌های فیلم و سریال تلویزیون است که در زمان مدیریت علی اصغر پورمحمدی در شبکه‌های سه و تهران با او همکاری می‌کرد.
محمودرضا تخشید از سال 76 وارد سازمان صداوسیما شد. او فعالیتش را در مقام تهیه‌کننده از گروه اجتماعی شبکه یک شروع کرد و سپس به شبکه تهران رفت. مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه تهران و سپس مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه سه در دوران ریاست پورمحمدی و پس از آن زین‌العابدین از دیگر سمت‌های این مدیر تلویزیون است.
سریال‌هایی چون «دوران سرکشی» (به کارگردانی کمال تبریزی) و «پاورچین» (مهران مدیری) و .... در دوران مدیریت تخشید ساخته شد.
او در آخرین روزهای مدیریتش در گروه سریال شبکه سه، درگیر حواشی پیش‌آمده برای سریال «سرزمین کهن» بود و همراه با هیئتی برای گفت‌وگو با برخی اقوام بختیاری به این مناطق سفر کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین