کد خبر: ۲۳۴۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
در پاسخ به برخی انتقادها؛

عراقچی: محدود به واردات از کشورهای خاصی نیستیم

سید عباس عراقچی عضو هیات مذاکره کننده هسته ای اعلام کرد: بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، ایران برای تامین کالاهای مورد نیاز خود به هیچ وجه محدود به خرید و واردات از شرکت یا شرکت ها در کشورهای خاصی نیست بلکه طرف های مقابل تجاری را تنها خود انتخاب می کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه درباره برخی اخبار مربوط به جزئیات روند اجرای طرح اقدام مشترک ژنو از جمله اجبار ایران به خرید و واردات از کشورهای خاص گفت: محدودیتهایی بر اساس تحریمهای غیر عادلانه در سالهای گذشته بر تجارت کشورمان تحمیل شده است که درچارچوب توافق ژنو بخش قابل توجهی از این تحریم ها در حال رفع است.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، جمهوری اسلامی ایران برای تامین کالاهای مورد نیاز خود به هیچ وجه محدود به خرید و واردات از شرکت یا شرکتها در کشورهای خاصی نیست بلکه طرف های مقابل تجاری را تنها خود انتخاب می کند.

وی خاطر نشان کرد: حفظ استقلال و عزت ملی همواره مهم ترین هدف وزارت امور خارجه ، بخصوص درمذاکرات 1+5 بوده است و جمهوری اسلامی ایران هیچگاه پیشنهادهایی را که کوچکترین خدشه ای به استقلال و عزت کشور وارد نماید، را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

به گزارش ایرنا، «احمد توکلی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز شنبه (17 اسفند) در نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به انتقاد از نحوه اجرای توافق ژنو پرداخت و در این نامه از اینکه اسامی شرکت های طرف معامله با ایران باید به تایید آمریکا برسد، انتقاد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه خود آورده بود: یکی از تعهدات حریف، آزاد کردن بخش اندکی از دارایی های بلوکه شده در کشورهای خریدار نفت از ما بوده است. اگر در مذاکرات از حریف بپذیریم که بانک های داخلی و خارجی را در معاملات با این ارزها، باید با توافق او معلوم کرد، ممکن است وجهی از نظر توافقات پیشین داشته باشد. ولی چه توجیهی دارد که ما شرکت هایی را که می خواهیم از آنان خرید کنیم، به تایید آمریکا برسانیم؟

نماینده مردم تهران در نامه خود خطاب به رییس جمهوری بیان کرده بود: آیا جنابعالی اطلاع دارید که وزارتخانه ذی ربط تنها 8 شرکت خارجی را برای خرید کالاهای اساسی از طریق وزارت خارجه به 1+5 معرفی کرده و آنان تنها 4 شرکت را پذیرفته اند؟ آیا خبر دارید که مالکین هر 4 شرکت آمریکایی هستند؟ آیا می دانید این چهار شرکت در دوران دفاع مقدس به ما کالاهای اساسی نمی فروختند؟

توکلی در ادامه این نامه خطاب به رییس جمهوری آورده بود: ما به سردارانی که در خط مقدم به دفاع از منافع ملت مشغولند، اعتماد داریم ولی آنان را مصون از اشتباه نمی دانیم و از جنابعالی که فرمانده هستید انتظار مراقبت بیشتری داریم. لطفا دستور فرمایید اینجانب و ملت را از نتیجه اقدامات مطلع فرمایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین