کد خبر: ۲۳۵۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
لاریجانی در همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی:

لاریجانی: قدرت های بزرگ، قدرت پیش بینی حوادث را ندارند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: غالب دیکتاتورهای منطقه متکی به آمریکا هستند که این یک بی‌حیثیتی بزرگ برای قدرت های بزرگ در جهان ایجاد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلام صبح روز سه شنبه در همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی که در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اینکه آزادی در جوامع غربی بی بنیه و بی پایه است، گفت: علت این مساله این است که پایه های آزادی معنویت ندارد.

وی با طرح این سوال که ساختار سازمان ملل و شورای امنیت چقدر برای جوامع تعیین کننده است گفت: ساختار این سازمان ها بیشتر یک ساختار شبیه به بازی است؛ در ماجرای اوکراین آمریکایی ها فرمان صادر می کنندکه تحریم های یک جانبه علیه روسیه اعمال می کنیم این چه جور سازمانی است که اینگونه عمل می کند پس حقیقت آن است که ما یک ساختار بزک کرده داریم که فقط قرار صادر می کنند، اما تصمیمات به دور از آن ساختار گرفته می شود.

لاریجانی با بیان اینکه اگر بخواهیم شرایط جدید را تحلیل کنیم باید عمق مسائل را بهتر فهمیده و درک کنیم، ادامه داد: نباید زیبایی های ظاهری برای متفکران ما ارزش زیادی داشته باشد، باید قبول کنیم که در وضعیت ویژه و یک تغییر مهم قرار داریم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه وضعیت جدید هنوز شکل نگرفته و در حالت ژله ای هستیم، تصریح کرد: بازیگران در این عرصه باید جایگاه خود را پیدا کنند، وضعیت قدرت ها در آینده به درک و فهم آنها در شرایط جدید، استفاده از واقعیت ها و زمان بستگی دارد.

وی افزود: قدرت های بزرگ و قدرت های نوظهور در این زمینه از هیچ تلاشی دست بر نمی دارند؛ در پس انقلاب های منطقه تلاش های متعددی از سوی قدرت های استعماری تا قدرت های نوظهور برای کنترل این انقلاب ها وجود داشت که برخی موارد موفق و برخی موارد ناموفق بود. البته در برخی کشورها نیز بده و بستان برای استقرار شرایط موقت بسنده کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راه آینده مسلمانان مشخصات و دشمنی هایی دارد، افزود: راه آینده مسلمانان از نظر مبنایی در قرآن، سخنان اولیای کریم، سیره نبوی و سکوت علوی نهفته است.

لاریجانی با اشاره به اینکه حرکت برای خدا در سیاست امروز دچار غیبت طولانی است، ادامه داد: در تمدن امروز خدا جای خود را با رفاه و بازی های سیاسی داده و کشورها نمی توانند به هم اعتماد کنند، مکر زمانه بر نگرش حق گرا توفیق یافته است.

رئیس قوه مقننه گفت: مبارزه با ظلم و استکبار و برادری با مسلمانان ریشه چیزی است که می توانند شرایط را برای مسلمانان تغیر دهد.

وی با بیان اینکه عملکرد و اشتباهات قدرت های استکباری در خاورمیانه و آفریقا برای مسلمانان فرصت های بسیاری را بوجود آورده است، توضیح داد: برخی ضعف های تئوریک در دنیای امروز از سوی قدرت های بزرگ موفقیت های بسیاری را برای مسلمانان بوجود آورده است. آنها در 10 سال اخیر جنگی انجام ندادند که از آن موفقیت بدست آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از اشغال عراق بوش گفت ما اینجا برج دموکراسی ایجاد می کنیم تا بر کشورهای دیگر سایه بیاندازد، به افغانستان برای مبارزه با تروریست و مواد مخدر حمله کردند، اما ناموفق بودند، در جنگ 33 روزه شکست خورده و در سوریه هم موفقیتی کسب نکردند.

وی گفت: غالب دیکتاتور های منطقه متکی به آمریکا هستند که این یک بی حیثیتی بزرگ برای قدرت‌های بزرگ جهانی ایجاد کرده است به طوریکه بسیاری از مقامات آمریکایی خود اعتراف کردند که ما دچار عدم صلاحیت سیاسی شدیم البته در این شرایط هم موج سواری هایی کردند اما باید بدانند این هم یک حماقت سیاسی برای آنها است.

لاریجانی با بیان اینکه در چنین شرایطی ظهور جریان های نو قدرتی که می توانند حرف نو داشته باشند نه اینکه یک قدرت برود و یک قدرت مانند آن بیاید بسیار مهم است، اضافه کرد: این شرایط مجالی است برای آنکه قدرت های دارای حرف نو، ظهور پیدا کرده و خود را نشان دهند، حضور فکر سیاسی در حیات مسلمانان مهم است.

رئیس قوه مقننه عنصر مجاهدت و مقاومت را از دیگر مسائل حائز اهمیت برای جهان اسلام دانست و افزود: در سه دهه اخیر عنصر مجاهدت و مقاومت به عنوان مهمترین جریان تاثیرگذار در خاورمیانه شکل یافت، ما به جریان های بدلی مقاومت مثل تکفیری ها کاری نداریم، زیرا اینها دست سازی برای آبروریزی هستند.

رئیس مجلس قدرت پیدا کردن اقتصادی را از دیگر عوامل موثر در جهان اسلام دانست و ادامه داد: امروز بسیاری از کشورهای مسلمان خود به قدرت اقتصادی مبدل شدند، ایران، ترکیه، مالزی، اندونزی و بسیاری از کشورهای اسلامی صاحب قدرت اقتصادی هستند، بسیاری از کشورها مانند عراق نیز صاحب انرژی زیادی هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این مساله کشورهای مسلمان امروز قدرت علمی و تکنولوژی پیدا کردند، در صنایع مختلف صاحب نظر شده و اگر چه به پیشرفت های بسیاری دست یافتند، اما هنوز در ابتدای راه قرار دارند.

لاریجانی توفیقات هسته ای ایران را حرکت مثبت ایران و پیشرفت کشورمان دانست و گفت: بغض غرب در این باره نسبت به ایران بخاطر محدود کردن کشورهای دیگر است. غرب می خواهد به کشورهای دیگر نشان دهد هر کسی اینگونه به دنبال استقلال باشد در برابر او ایستادگی خواهد کرد.

رئیس قوه مقننه شورآفرینی در کشورهای اسلامی را مساله مهم دیگر در جوامع اسلامی دانست و ادامه داد: صحنه های شورآفرین در لیبی، تونس و مصر بسیار مهم است البته باید با حسابگری این مسیر را طی کرد و صرفا به شورآفرینی توجه نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نباید همه چیز را به دشمن بیرونی منوط کنیم، چون در این صورت دچار خواب آلودگی درونی می شویم؛ این فرصت ها وجود دارد، اما بخاطر ضعف های درونی و مشکلات بیرونی از همه ظرفیت ها استفاده نمی شود.

وی با بیان اینکه ستمی که در مساله هسته ای به ملت ایران می کنند، یک نمونه از این مسائل است، توضیح داد: ملت ایران گفته که ما می خواهیم دانش هسته ای صلح آمیز داشته باشیم، رهبری انقلاب هم فتوا دادند که سلاح هسته ای حرام است، پس درد شما چیست؟

لاریجانی افزود: آنها فشار آورده و سنگ اندازی کردند، اما ملت ایران مقاومت کرد و این مقاومت باعث شد امروز صاحب فناوری هسته ای شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه راه پیشرفت مقاومت است، تصریح کرد: اگر راه پیشرفت سیاسی، مقاومت بوده، راه پیشرفت علمی نیز بر مقاومت است.

رئیس مجلس ادامه داد: آنها درباره موشک های ایران می گویند که ما نگرانیم، شما که از اول انقلاب ما را تحریم کردید، اما ایران مقاومت کرد و به تکنولوژی های جدید موشکی دست یافت؛ سال ها پیش یکی از وزرای مشهور کشورهای منطقه به ایران آمد و گفت پیغامی از یکی از کشورهای بزرگ اروپایی برای شما دارم. پیغام آنها این است که حرفی ندارند ایران سلاح هسته ای داشته باشد، ولی شرط آن این است که ایران طرح های ما را در منطقه خراب نکرده و به فلسطین کاری نداشته باشد.

رئیس قوه مقننه گفت: در حوادث چند سال اخیر وقتی جنگ 33 روزه رخ داد، ما در حال مذاکره با غرب درباره مساله هسته ای بودیم، اما آنها به یکباره مذاکرات را قطع کردند و آقای کیسینجر مقاله ای نوشت که الان وقت محاکمه ایران است. پس از آن ظرف 48 ساعت قطعنامه ای علیه فعالیت هسته ای ایران نوشتند.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته پیغام دادند که می خواهیم با شما مذاکره کنیم در حالی که ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده، اما آنها به بهانه وضع منطقه میز مذاکره را ترک کردند، افزود: با این رفتار جوری ژست می گیرند که ما اینگونه عمل می کنیم، اما اگر این خواب آلودگی برای شما نان و آب دارد، ادامه دهید، در حالی که شما در منطقه مشکل داشتید و حتی با فشار آوردن به ایران نتوانستید کاری از پیش ببرید.

لاریجانی با تاکید بر اینکه شرایط شرق با غرب متفاوت است، گفت: اگر می خواهیم چیزی از دیگران بخصوص جوامع غربی بگیریم باید ضعف های آن را شناخته تا در چاله نیفتیم.

وی افزود: بی تدبیری، بی مدیریتی و دنیاطلبی مشکل درونی ما است؛ راحت‌نشینی در کاخ فرصت نمی‌دهد که مجاهدت شکل گیرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه عدم مرزبندی شفاف یکی دیگر از مشکلات جوامع اسلامی است، افزود: بجای مرزبندی با دشمن استکبار آن را به درون شیب داده و موجب تفرقه بین مسلمانان می شود؛ تکفیری‌هایی که راه انداختند هم ریشه در نفهمی داخل و سرویس هایی است که از بیرون به آنها می‌رسد و باعث می شود بجای اینکه مسلمانان را در برابر آمریکا تقویت کند انرژی آنها را در درون دچار سایش کند.

لاریجانی سطحی‌نگری را مشکل دیگر جوامع اسلامی دانست و یادآور شد: سیاستمداران به طور روزمره و در داخل چارچوبی که دیگران برای آنها ترسیم کردند فکر می کنند از این رو انرژی خود را صرف آینده نگری نمی کنند.

به گزارش مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه اینگونه نشست ها برای همگرایی فکری و وصل شدن افکار به هم کمک بسیاری می کند، خاطر نشان کرد: باید فشار آورد تا دولت های اسلامی به هم تکیه کنند و روشنفکران جهان اسلام همدیگر را در یابند تا راه آینده اسلام راه پیروزی و پیشرفت باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین