کد خبر: ۲۳۵۰۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹

اشتون: فرصت گفت و گو با ایران مهم ترین هدف این سفر بود

کاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای، مهم ترین هدف از سفر به ایران را دست یافتن به فرصت گفت و گو با مقامات تهران دانست.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش پایگاه اینترنتی بخش اطلاع رسانی حوزه روابط خارجی اتحادیه اروپا، اشتون در این بیانیه که شامگاه یکشنبه منتشر شد، نوشته است : هدف اصلی از این دیدار، گفت و گوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با (مقامات) ایرانی در مورد پتانسیل ارتباطی بود که در آینده می توانیم با یکدیگر داشته باشیم.

وی می افزاید: بسیاری از وزرای کشورهای اروپایی در حال سفر به ایران هستند و بسیاری از آنها ارتباطات دیرینه ای با ایران داشته اند. بنابر این، یکی دیگر ازهدف های این دیدارها ایجاد هماهنگی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد مسائلی است که می خواهیم راجع به آنها با ایران رایزنی کنیم.

ˈجای تعجبی ندارد که موضوعات مربوط به حقوق بشر یکی از مسائل مهم در گفت وگوها بود، من همچنین با فعالان زن در روز بین المللی زن دیدار و در مورد شرایط زنان و بخشی از فعالیت هایشان گفت و گو کردم. این فعالان شامل زنان خبرنگار و افرادی می شد که در عرصه های مختلف جامعه مدنی فعالیت می کردند، همچنین در مورد امنیت جامعه مدنی با آنها به گفت و گو پرداختم.ˈ

اشتون یادآور شد: بعضی مسائل منطقه ای مانند چالش های واقعی ناشی از ورود و معامله مواد مخدر از افغانستان از دیگر موضوعات گفت و گوها بود. ایران با مشکلات بسیاری در این زمینه روبروست و دوطرف (ایران و اتحادیه اروپا) می توانند با استفاده از راهکارهایی به این مشکلات بپردازند. بررسی آینده و احتمال هر نوع گفت و گو و مباحثه ای مانند رایزنی در زمینه محیط زیست از دیگر محورهای مذاکرات بود.

وی افزود: موضوعات مختلفی که برشمرده شد از جمله موضوعاتی است که به دلیل اهمیت آنها برای اتحادیه اروپا می تواند محور گفت و گوها با ایران باشد اما از این مهم تر رایزنی در مورد این موضوعات کاملا به نتیجه مذاکرات هسته ای بستگی دارد و این امر در پس زمینه همه گفت و گوهای من در ایران مطرح بود.

اشتون تاکید کرده است: یکی از مهم ترین مسائل، حمایت طیف های مختلف سیاسی در ایران از مذاکرات هسته ای فعلی است که در وین باید ادامه یابد و پیشرفت برای رسیدن به توافق جامع نیز هدف دیگر است. این امر به آن معنا نیست که ما به توافق دست می یابیم یا اینکه مردم باید به نتیجه احتمالی مذاکرات در این مرحله متعهد باشند اما واقعا باور دارم که مردم می خواهند مذاکرات پیش برود و این به اندازه کافی ترغیب کننده است.

ˈ همچنین برای من جالب بود که افراد زیادی می خواستند در مورد مسائل مختلفی صحبت کنند و توانستند با من ملاقات کنند و این مهم است. جای تعجبی ندارد که مسائل منطقه ای یکی از مهم ترین نقاط مرکز توجه در مذاکرات بود، من دست کم از این بابت خوشحالم که توانستیم در مورد بعضی از این مسائل به روشنی صحبت کنیم و امیدوارم اگر در مذاکرات (هسته ای) موفق شویم، راجع به طیفی از موضوعات مختلف با ایران گفت و گو کنیم.ˈ

اشتون که شامگاه شنبه (17اسفند/ 8 مارس) وارد تهران شده بود، روز یکشنبه با حسن روحانی رییس جمهوری،محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استرتژیک مجمع تشخیص مصلحت و سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و دبیر سابق این شورا دیدار و گفت و گو کرد.

وی که از پنج سال پیش و پس از تحویل کرسی ریاست سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ˈخاویر سولاناˈ در سال 2009، پرونده مذاکرات هسته ای ایران را به دست گرفت تا امروز این گفت و گوها را هدایت کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین