کد خبر: ۲۳۵۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷
معاون اجتماعی ناجا:

رویکرد ناجا در چهارشنبه‌ آخر سال صرفا اجتماعی است

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه شعار نوروزی پلیس «امنیت، سلامت، نشاط، رهاورد نظم و قانون»، گفت: رویکرد پلیس در چهارشنبه آخر سال صرفا اجتماعی است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سردار منتظرالمهدی روز سه‌شنبه در اختتامیه جشنواره رسانه و نظم و امنیت عمومی با بیان اینکه در سالیان اخیر با کاهش خوبی در زمینه تعداد حوادث چهارشنبه آخر سال روبرو بوده‌ایم، گفت: این مسئله نشان می‌دهد که سطح آگاهی مردم نه تنها افزایش یافته ست، بلکه همدلی و همراهی مردم با پلیس افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه پلیس نه تنها با نشاط و شادی در جامعه موافق است، بلکه در پی ایجاد آن نیز برآمده، گفت: مردم نیز باید اصول اولیه را رعایت کرده و از ایجاد مزاحمت و ترافیک امتناع کند.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های اصلی این جشنواره امنیت است، گفت: نیروی انتظامی در تمام فعالیت‌های خود قانونمداری، مردمداری و روزآمدی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه پلیس هوشمند، پلیس مطلوب از نگاه مردم است، گفت: پلیس ایران از پلیس اجتماعی، سنتی، خشن و ... عبور کرده و به پلیس هوشمند رسیده است.

معاون اجتماعی ناجا با برشمردن ویژگی‌های پلیس هوشمند، گفت: پلیس هوشمند پلیسی است که اقدامات خود را با تکیه بر روش اغناء، تشویق، تسهیل، مجاب‌سازی و تغییر اذهان عمومی در دستور کار قرار می‌دهد.

منتظرالمهدی با بیان اینکه پلیس هوشمند با تکیه بر قدرت معجزه‌آسای رسانه، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد، گفت: پلیس تنها با تعدادی از افرادی که در هنجارشکنی پافشاری می‌کنند، برخورد می‌کند.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه پلیس مطلوب نزد مردم پلیسی است که قانونمدار، مردم‌مدار، دین‌دار، پویا و خلاق باشد، گفت: پلیس هوشمند علاوه بر اعمال نظم و امنیت اجتماعی، احساس امنیت در جامعه را افزایش می‌دهد و این در حالیست که هدف اصلی پلیس، ارتقای احساس امنیت در جامعه است.

وی با بیان اینکه پلیس جزء مشاغل برتر در دنیا است، گفت: پلیس ایران به دنبال افزایش منزلت اجتماعی است و این مسئله را در سال 93 در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه دو مولفه سرقت و مواد مخدر موجب کاهش احساس امنیت در جامعه می‌شود، گفت: این در حالیست که سرقت جزء مهم‌ترین دغدغه‌های بزرگ کشورهای دنیا است؛ به گونه‌ای که در سال 2000 آماری در مورد میزان وقوع سرقت بین 93 کشور انجام شد که ایران در رتبه 23 قرار داشت اما در سال 2013 تحقیقی مشابه صورت گرفت که بررسی‌ها نشان داد که سرقت در برخی کشورهای توسعه یافته پنج برابر شده است.

منتظرالمهدی با بیان اینکه در هنگام وقوع سرقت سه مولفه سرعت، سهولت و فرصت زمینه‌ساز سرقت است، گفت: ترس از وقوع سرقت تاثیر مستقیمی بر احساس امنیت دارد و باید در زمینه کاهش وقوع سرقت از دیگر سازمان‌ها نیز سهم‌خواهی شود.

به گفته وی، سرقت یک پدیده اجتماعی است و باید با برخورد اجتماعی حل و فصل شود.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه اگر موضوع سرقت برچیده شود، 20 درصد به منزلت اجتماعی پلیس افزوده می‌شود، گفت: یکی دیگر از مولفه‌هایی که موجب کاهش احساس امنیت در جامعه می‌شود، بحث مواد مخدر است که برابر آمار حدود یک میلیون و 500 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد و اگر هر معتاد سالیانه 375 بزه انجام دهد، سالیانه 560 میلیون بزه اجتماعی در کشور رخ داده که ریشه اصلی آن مواد مخدر است.

منتظرالمهدی در مورد بیشترین علل آسیب‌ها در جامعه، به احساس تبعیض، ناهنجاری، محیط محل سکونت، عدم حضور پلیس، عدم آگاهی، منابع آموزشی، دوستان و خانواده اشاره کرد و گفت: پلیس بحث آموزش همگانی و مشاوره و مددکاری اجتماعی را به عنوان دو ماموریت اساسی در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به فعالیت 40 مرکز مشاوره در کشور و فعالیت 600 اداره مشاوره در کلانتری‌ها، گفت: در 10 ماه امسال 300 هزار پرونده به مراکز مشاوره ارجاع داده شد که خوشبختانه 70 درصد آن به مصالحه کشیده شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین