کد خبر: ۲۳۵۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱

نخست وزیر اوکراین: آماده حل و فصل تنش ها با روسیه هستیم

نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که هر اقدامی که بتواند انجام می دهد تا تنش ها میان کیف و مسکو به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به‌گزارش پایگاه خبری اینترفاکس اوکراین، آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: هر کاری که امکان داشته باشد انجام خواهد داد تا تنش ها میان اوکراین با روسیه به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.تلاش می کنم این تنش ها از طریق مجاری دیپلماتیک و سیاسی با شرکای غربی ما حل و فصل شود. در ابتدا ما باید اوضاع را آرام کنیم و از تنش ها بکاهیم و منطقی فکر کنیم.

نخست وزیر اوکراین همچنین خاطر نشان کرد که مقامات ارشد روسیه نسبت به درخواست ها برای انجام مذاکره برای حل اختلافات برای پنج روز بی تفاوت بوده اند.

وی در مجلس این کشور گفت: بار دیگر درخواست گفتگویی تلفنی را با نخست وزیر روسیه مطرح کردم. آماده هستم با روس ها مذاکره کنم اما روس ها احتمالا مشکل دیگری دارند و برای پنج روز است که نتوانسته ام با رئیس جمهوری و نخست وزیر روسیه گفتگو کنم.

یاتسنیوک در ادامه تصریح کرد: اوکراین آماده است مذاکرات شفاف با روس ها داشته باشد. ما آماده روابط جدید میان اوکراین و روسیه هستیم.

این در حالی است که نخست وزیر اوکراین روز گذشته گفته بود که روسیه مسوول تشدید تنش و نزاع ها در شبه جزیره کریمه است و از این کشور خواست فورا برگزاری همه پرسی در کریمه را لغو کند.

ˈآرسنی یاتسنیوکˈ در سخنان روز گذشته خود یادآورشده بود: از روسیه می خواهیم جلوی برگزاری این همه پرسی را در کریمه بگیرد. روسیه باید فورا برگزاری این همه پرسی در مورد آینده کریمه را که بخشی از قلمرو اوکراین بوده، لغو کند. هرگونه صحبت در این رابطه که این همه پرسی را مقام های کریمه برگزار می کنند،اشتباه است. هیچ مقام قانونی در کریمه وحود ندارد.

نخست وزیر اوکراین توضیح داد:هرآنچه در کریمه رخ می دهد مسوولش روسیه و مقام های ارتش این کشور است.

یاتسنیوک گفت که اوکراین از جامعه جهانی خواسته تا ناظرانی را به کریمه اعزام کند اما ارتش روسیه اجازه ورود این ناظران به کریمه را نداده است.

پایگاه خبری اینترفاکس اوکراین همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که نخست وزیر اوکراین گفته روز پنجشنبه در مورد اوضاع شبه جزیره کریمه در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

بر اساس این گزار ش،یاتسنیوک نخست وزیراوکراین به خبرنگاران گفت که معتقد است روسیه که نیروهایش در شبه جزیره کریمه حضور دارند، به دنبال تضعیف بنیان های امنیت جهانی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین