کد خبر: ۲۳۵۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵

هشدار یک جراح چشم: آتش بازی چهارشنبه سوری خطر تخلیه چشم به دنبال دارد

با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال اکثر افراد به ویژه نوجوانان تمایل به استفاده از مواد محترقه و منفجره دارند درحالی که گاهی اوقات براثر آن حوادث غیرقابل جبرانی ازجمله تخلیه چشم ونابینایی رخ می دهد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکترمهران مسعودناصری- جراح و فوق تخصص شبکیه- ضمن اعلام این مطلب هشدار داد: اگر بر اثر نفوذ مواد محترقه درسطح چشم و شدت آسیب دیدگی امکان درمان عفونت ها وجود نداشت چشم فرد باید تخلیه شود.

او گفت: همچنین در صورتی که پارگی های سطح چشم بر اثر برخورد با مواد محترقه عمیق باشد چشم فرد باید تخلیه شود. اگر بر قرنیه چشم آسیب جدی وارد شود نیاز به پیوند قرنیه است اما اگر شدت آسیب دیدگی سطحی باشد نیاز به ترمیم وجود دارد.

به گفته او حوادث و سوختگی های چهارشنبه سوری به چند دسته تقسیم می شود اما شایع ترین آن برخورد مواد منفجره با چشم افراد است که تبعات جبران ناپذیری در پی دارد.

او گفت: گاهی اوقات به رغم فاصله داشتن فرد از محل، پس از پرتاب کردن مواد منفجره به دیوار؛شیشه و آتش، سنگ ریزه ها و خرده های شیشه به چشم آنان اصابت می کند و حادثه ساز می شود.

دکتر ناصری هشدار داد: همچنین هنگام پریدن افراد از روی آتش امکان زمین خوردن - زخمی و شکسته شدن دست و پاهای آنان افزایش می یابد.

او گفت: برای نمونه دیده شده مادری که فرزندش را به آغوش گرفته، براثر پریدن از روی آتش و افتادن فرزندش در شعله های آتش بر اثر سوختگی شدید جانش را از دست داده است.

فوق تخصص شبکیه و لیزر گفت: از این رو علاقه مندان برای پریدن از روی آتش، باید آتش های کوچک و با وسعت کمی را به این منظور انتخاب کنند.

او در ادامه هشدار داد: برخی افراد به ویژه کودکان به حالت شوخی ترقه هایی پرتاب می کنند که بر اثر آن سوختگی های سطحی تا جدی نیز رخ می دهد. در صورتی که چشم فردی بر اثرمواد شیمیایی دچار سوختگی شد؛ قبل از رساندن مصدوم به اولین مرکز درمانی باید با باز کردن چشم ، آنها را زیر آب نگه داشت.

این چشم پزشک گفت: چوب،زغال و حتی ترقه هایی که درآتش انداخته می شوند جرقه زا هستند بنابراین افراد تا حد امکان نباید نزدیک آنها قرار بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین، او گفت: چهارشنبه آخرسال را نباید با اقدامات خطرناک و جبران ناپذیری تلخ کرد، بلکه باید در سلامت کامل به استقبال تعطیلات بهاری رفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین