کد خبر: ۲۳۵۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴

سازمانی که روزانه 9 میلیون تومان حق ماموریت می‌دهد!

حتی با قبول ارقامی که قادری بیان کرده است و با فرض اینکه شخص رئیس سازمان «حتی یک ریال» از این مبلغ منتفع نشده است، آیا مگر غیر این است که 12 میلیارد تومان از بودجه سازمان – و به گفته خود قادری حتی بخشی از بودجه عمرانی استان – به حق ماموریت های کلان 52 میلیون تومانی اختصاص یافته است؟ آن هم ماموریت هایی که اساسا وجود خارجی نداشته اند!
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سازمانی روزانه 9 میلیون تومان حق ماموریت میدهد!ماجرای دریافت حق ماموریت 12 میلیادری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به شدت در سطح رسانه های کشور و افکار عمومی حساسیت برانگیز شده است و این در حالی است امروز جعفر قادری نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی با توضیحاتی در باره این موضوع اتهامات وارد شده به «خرد» رییس سازمان را غیر منطقی و کذب عنوان کرده است.

به گزارش تابناک، اصل داستان البته در حدود دو هفته پیش از زبان قاضی سراج بیان شد. رئيس سازمان بازرسي كل كشور‏ گفت كه یک مدیر، درحالي كه حتي يك دقيقه به ماموريت نرفته، ١٢ ميليارد تومان حق ماموريت دريافت كرده است. قاضي سراج همچنين خبر داده بود‎؛ هزینه غذایي كه براي اين فرد منظور شده،‌بيش از 500 ميليون تومان بوده است.

بعد از آن بود که به تدریج برخی رسانه ها از مهرداد خرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در این خصوص نام بردند. موضوعی که با واکنش شدید خرد مواجه شد و وی در مراسم تودیع و معارفه خود در روز گذشته گفت: حرف زدن هیچ هزینه ای ندارد و هر کس می تواند به هر فردی اتهامی بزند.

وی عنوان کرد: شخصا مبهوت مانده ام که چگونه 12 میلیارد تومان دریافت کرده ام که خودم هم خبر ندارم. این ارقام اعلام شده مربوط به پرداخت حق ماموریت و اضافه کار بیش از دو هزار کارمند سازمان جهاد کشاورزی فارس در چهار سال اخیر بوده است

اما امروز نیز جعفر قادری نماینده مردم فارس در خصوص این خبر واکنش نشان داده است. قادری گفته: گرفتن ۱۲ میلیارد تومان حق ماموریت توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی غلط است و آقای سراج هم چنین مطلبی را بیان نکرده‌اند،‌ این رقم کل ماموریت‌های دریافت شده توسط تمام پرسنل آن سازمان طی سه و نیم سال گذشته است.

وی با بیان اینکه خرد خود شخصا هیچ دریافتی از این مبلغ نداشته است اظهار کرده است: بیشترین حق ماموریت و اضافه‌کاری دریافت شده در سال گذشته مربوط به معاون اداری و مالی بوده و بیشتری میزان طی سه سال و نیم گذشته حدود ۵۲ میلیون تومان و مربوط به سال ۹۱ بوده است، البته در بین‌ ماه‌های سال بیشترین میزان پرداختی مربوط به تیرماه امسال و میزان آن هم مربوط به مسئول نام برده شده به میزان ۷ میلیون تومان بوده است.

قادری اما به بروز برخی تخلفات در این زمینه اذعان کرده و گفته است: برای معاونین و برخی مسئولین سازمان حق ماموریت‌هایی در نظر گرفته شده اما ماموریتی انجام نشده است که متاسفانه اینگونه تخلفات در برخی سازمان‌ها وجود دارد.

وی همچنین بیان کرده است: مبالغی از اعتبارات عمرانی در هزینه‌های جاری مصرف شده است که بدون اصلاح موافقت‌نامه بوده و حدود 200 میلیون تومان پولی که باید به حساب خزانه واریز می‌شد به حساب دیگری در جهاد واریز شده است که با تذکر سازمان بازرسی به حساب خزانه واریز گردید.

اما دفاع جعفر قادری از خرد و سخنان وی در خصوص موضوع 12 میلیارد تومان حاوی نکاتی قابل توجه است.

قادری بیان کرده است که این 12 میلیارد تومان مربوط به هزینه اضافه کاری و حق ماموریت 3 سال و نیم کارمندان سازمان بوده است. با یک محاسبه سر انگشتی میتوان گفت که مجموع سه سال و نیم فعالیت کارمندان – بدون محاسبه تعطیلات و در نظر آوردن همه روزهای سال به عنوان روز کاری – برابر با 1278 روز خواهد بود که بر این اساس جهاد کشاورزی استان فارس روزانه مبلغ 9 میلیون و 389 هزار تومان را برای حق ماموریت کارمندان خود پرداخت کرده است!

سوال اول اینجا است که کدام سازمان دولتی و حتی خصوصی به شکل میانگین روزانه معادل حدود 9 و نیم میلیون تومان حق ماموریت و اضافه کاری به کارمندان خود پرداخت میکند؟!

از سوی دیگر جعفر قادری صراحتا اشاره کرده است که برای برخی معاونین و مسئولان سازمان حق ماموریت در نظر گرفته شده در حالی که ماموریتی انجام نشده است. اما در کمال تعجب و ناباوری قادری برای توجیه این امر گفته است: متاسفانه اینگونه تخلفات در برخی سازمان‌ها وجود دارد!

سوال دوم این است که آیا این عذر بدتر از گناه نیست که با عادی جلوه دادن اینگونه تخلفات و تعمیم آن به سایر سازمانها بخواهیم از کنار این تخلف آشکار عبور کنیم؟

از همه مهمتر آنکه لحن جعفر قادری در خصوص این موضوع به گونه ای است که گویا وی از موضعی تهاجمی در مقابل رسانه ها و افکار عمومی در آمده است. وی بیان کرده: نباید اطلاعات غلط سوژه‌ای برای برخی رسانه‌ها و افراد مغرض شود، اگر تخلفاتی صورت می‌گیرد باید با عدد و رقم واقعی بیان شود و اینگونه نباشد که رقم درشتی منعکس گردد و همه زیر سوال بروند... دوستان هم باید توجه کنند تا مطلبی به طور کامل روشن و قطعی نشده است، آن ‌را رسانه‌ای نکنند چراکه این آمار غلط تبدیل به سوژه‌ رسانه‌های بیگانه برای متهم کردن کشور و نظام به مفاسد اقتصادی شده است.

هرچند جان کلام جعفر قادری معطوف به ارائه آمار و ارقام درست و صحیح است، اما نکته اینجا است که وقتی خود وی به بروز تخلفاتی آشکار از سوی این سازمان اذعان دارد، چگونه است که به این شکل در دفاع از مهرداد خرد سخن میراند؟

حتی با قبول ارقامی که قادری بیان کرده است و با فرض اینکه شخص رئیس سازمان «حتی یک ریال» از این مبلغ منتفع نشده است، آیا مگر غیر این است که 12 میلیارد تومان از بودجه سازمان – و به گفته خود قادری حتی بخشی از بودجه عمرانی استان – به حق ماموریت های کلان 52 میلیون تومانی اختصاص یافته است؟ آن هم ماموریت هایی که اساسا وجود خارجی نداشته اند!

به راستی چگونه است که به گفته خود قادری وقتی مردم برای حل مشکلات خود به نمالیندگان مراجعه میکنند گفته میشود که بودجه نیست، اما سازمان جهاد کشاورزی استان فارس طی سه سال و نیم گذشته به شکل متوسط روزانه 9 میلیون تومان حق ماموریت پرداخت کرده است؟

قادری به درستی اشاره کرده است که باید آمار و ارقام دقیق در این خصوص منتشر شود و به خوبی از سازمان بازرسی در خصوص ورود به این موضوع و تحقیق و بررسی پیرامون آن دفاع کرده است. اما سوال این است که چه عدد و رقمی دقیق تر از این ارقام باید وجود داشته باشد تا بتوان بر اساس آنها تخلف اقتصادی در حد کلان آن را مورد اشاره قرار داد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین