کد خبر: ۲۳۵۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴

هنرمندی که به موسیقی ملی بیان تازه‌ای داد

فرهاد فخرالدینی یکی از آهنگسازان و رهبران توانای ارکستر ایران به شمار می رود، او توانست با تلاش های خود در زمینه موسیقی ملی این گونه موسیقایی را دوباره به جایگاه اصلی خود برگردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خبرنگار گروه موسیقی ایرنا به بهانه هفتاد و چهارسالگی این هنرمند بزرگ گذری بر زندگی سرشار از تجربه ی وی دارد. 

فخرالدینی21 اسفند سال 1316 درخانواده ای اهل فرهنگ و هنر درشهر تبریز متولد شد، محمدعلی پدر فرهاد یکی از شاعران منطقه آذربایجان به شمار می رفت و در میان مردمان شهر از احترام ویژه ای برخوردار بود .

برادر بزرگ فرهاد، فخرالدین نیز به هنر علاقه داشت و در زمینه ادبیات و شعر فعالیت می کرد، همین مهم موجب آشنایی فرهاد با اقسام گوناگون هنر و قابلیت های آن شد .

آشانی این هنرمند بنام موسیقی در دوران کودکی و با نواحتن ساز ویلن صورت گرفت ، وی مراحل ابتدایی نواختن این ساز را به سرعت طی کرد و سپس در موسسه موسیقی شناسی که دوره ای چهار ساله تحصیلات آکادمیک موسیقی را عرضه می کرد مشغول به تحصیل شد .

زندگی حرفه ای هنری فرهاد فخرالدینی با گذراندن این دوره و ورود به هنرستان عالی موسیقی ( دانشگاه موسیقی) آغاز شد ، ممارست و تلاس وی به منظور یادگیری ردیف ها و تکنیک های اجرای این ساز موجب تشویق کردن وی از سوی استاید آن زمان هنرستان شد .

فخرالدینی در هنرستان عالی موسیقی از محضراستادنی چون احمد مهاجر، ابوالحسن صبا، علی تجویدی، مهدی برکشلی و امانوئل ملیک اصلانیان بهره برد ، چندی نگذشت که پیشرفت این موسیقیدان در زمینه اجرایی و تئوریک به اندازه ای رسید که رییس وقت هنرستان عالی موسیقی حسین دهلوی برای تدریس در این مجموعه از وی دعوت به عمل آورد .

در این زمان به عنوان رهبر ارکستر رایو ملی ایران با این مجموعه همکاری کرد و توانست بیان تازه ای از موسیقی ملی ایران در قالب ارکستراسیون سازهای کلاسیک و بهره گیری از سازهای موسیقی سنتی ایران را عرضه کند .

در زمینه اجرایی نیز فرهاد فخرالدینی با هنرمندانی همچون حسین دهلوی، مصطفی پورتراب، احمد پژمان، روح الله خالقی، جواد معروفی، مرتضی حنانه و فریدون ناصری نیز همکاری نمود .

یکی از مهمترین شاخصه های هنری فخرالدینی ساخت موسیقی فیلم بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر بر روی آن مترکز شد، ساخت موسیقی فیلم کمال الملک (علی حاتمی 1363) یکی از این آثار است که شاخصه های اصلی موسیقی فخرالدینی در آن استفاده شده است.

فخرالدینی در سال 1365 برای فیلم گزارش یک قتل و در سال 1366 برای فیلم پرستار شب جایزه بهترین موسیقی متن را از جشنواره فیلم فجر نیز دریافت کرد .

به گزارش ایرنا، این هنرمند بنام در زمینه پژوهش موسیقی نیز فعالیت های قابل توجهی انجام داد که از این میان می توان به پرده بندی ساز تنبور به نقل از عبدالقادر مراغه ای که در مکتوبات فارابی نقل شده است اشاره کرد .

این موسیقیدان از این داشته های پژوهشی در ساخت موسیقی فیلم نیز بهره برد که از این میان می توان به موسیقی فیلم امام علی (ع) داوود میرباقری یاد کرد ، از دیگر ساخته های این هنرمند پیشکسوت در حوزه موسیقی فیلم می توان به گزارش یک قتل (محمدعلی نجفی 1365)، بوعلی سینا (کیهان رهگذار 1366)، پرستار شب (محمدعلی نجفی1366)، روز باشکوه (کیانوش عیاری 1367)، شاخه های بید (امرالله احمدجو 1367)، جستجوگر (محمد متوسلانی1368)، ساوالان ( یدالله صمدی 1368)، آپارتمان شماره 13 (یدالله صمدی1369)، ملک خاتون (حسن محمدزاده 1369)، قرق (احمد هاشمی1370)، زندان دیو (حسن محمدزاده1371)، آدم برفی (داود میرباقری 1373)، مسافر ری (داود میرباقری1379)، وعده دیدار (جمال شورجه 1383) اشاره کرد.

در اواخر دهه 70 فخرالدینی توانست ارکستر ملی ایران را تاسیس کند، این ارکستر با ادغام سازهای کلاسیک و بهره گیری از سازهای موسیقی سنتی ایران وظیفه بخش اعظمی از اجرای رپرتوآر موسیقی ایرانی را بر دوش داشت .

این هنرمند پیشکسوت با حدود یک دهه فعالیت در این ارکستر خدمات قابل توجهی را به موسیقی ایرانی انجام داد به طوریکه ارکستر ملی به عنوان یک گروه منسجم اجراهای متعددی را به علاقه مندان موسیقی ایرانی ارائه کرد .

چندی پیش فرهاد فخرالدینی دوباره پا به عرصه گذاشت و به عنوان رهبر ارکستر مهرنوازان به همراه سالار عقیلی 13 و 15 اسفند ماه در برج میلاد تهران برنامه اجرا کرد .

همچنین آلبوم موسیقی فیلم سربداران وی پس از مدت ها از ساخت این سریال به صورت مستقل روانه بازار شد.

وی دو هفته پیش در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی فیلم سربداران گفت: از اینکه زنده ام و کار می کنم خوشحالم چرا که موسیقی برای من از همه چیز مهمتر است .

فخرالدینی اظهار کرد: طی این روزهای خانه نشینی بود که روزی محمدعلی نجفی به همراه کیهان رهگذر که نویسنده مجموعه سربداران بود به همراه حسین علیزاده به منزل ما آمدند و از من خواستند، آهنگسازی این سریال را انجام دهم که ابتدا شدیدا مخالفت کردم.

وی در سال های اخیر از حوزه موسیقی دوری کرده بود و جدید ترین همکاری وی دو هفته پیش با سالار عقیلی بود که با استقبال بسیاری در برج میلاد تهران مواجه شد .

از : یاشار اطاعتی 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین