کد خبر: ۲۳۵۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۱

کفاشیان: مجمع مقابل صداوسیما پشتم نایستد، می‌روم

سال 92 با تمام بالا و پایینهایش برای فوتبال ایران به پایان نزدیک شده. اگر قرار باشد روزهای تلخ و شیرین فوتبالی 92 را یک برانداز کنیم، همان "معجزه مونسو" کافی است که همه تلخی‌های گذشته را فراموش کنیم. حالا یک سال سخت پیش‌روی علی کفاشیان و فوتبال ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: جام‌جهانی می‌تواند برای فوتبال "نتیجه‌گرای" ایران یک متر و معیار باشد. اینکه کفاشیان باز هم در فوتبال بماند یا نه اما خودش می‌گوید مهمترین وظیفه‌اش در سال جدید گرفتن "حق" فوتبال از صداوسیماست. او در گفت‌وگوی مفصلی که با ایسنا انجام داده می‌گوید اگر فوتبالی‌ها در سال جدید بر سر حق پخش تلویزیونی پشتش نایستند، استعفا می‌دهد.

علی کفاشیان با نزدیک شدن به آخر سال1392در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا، امسال را بهترین سال فوتبالی در دوران حضور 6 ساله‌اش در فدراسیون فوتبال قلمداد کرد و از عزم جدی‌اش برای گرفتن حق فوتبال از هر نهاد حکومتی و غیرحکومتی سخن گفت.

او به سوالات مختلفی پیرامون مسایل ریز و درشت فدراسیون و فوتبال ایران، تیم ملی، تداوم حضور کارلوس کی‌روش، تیم المپیک، حضور نلو وینگادا، ایستادگی فدراسیون در برابر صداوسیما، درآمدزایی‌های جدید فدراسیون، لابی‌های مختلف برای گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال 2019 و... تا حضورش در سریال پایتخت 3 پاسخ داد که مشروح آن در زیر می‌آید:

** فکر کنم با این مساله موافق باشید که سال 92 بهترین سال فوتبالی دوره مدیریت شما در فدراسیون بود و راهیابی تیم ملی به جام جهانی 2014 قضاوت درباره تمام عملکرد شما را تحت تاثیر قرار داد؟

بله، بسیار مهم بود. یکی از اصولی که ما در فوتبال اجرا کردیم و نتیجه‌اش را هم دیدیم این بود که ثابت کردیم اگر برنامه‌ریزی و ثبات مدیریتی در راس فوتبال باشد و اهداف مشخصی را دنبال کنیم، نتیجه کار را می‌بینیم. البته من صعود تیم ملی به جام جهانی 2014 را صرفا حاصل کار خودمان نمی‌دانم. لطف خدا و دعای مردم در آن دخیل بود. بالاخره همانطور که در دوره قبل با یک گل نزدن به جام جهانی نرفتیم، این بار با یک گل زدن رفتیم.

سال گذشته غیر از صعود به جام جهانی برزیل که خدا کمک کرد و در یک شرایط حساس به این موفقیت رسیدیم و واقعا به همه کارهای ما رنگ دیگری داد، عملکرد و نتایج خوب دیگری هم داشتیم.

** چه عملکرد و نتایجی؟

در فوتسال بانوان مقام دوم آسیا را برای اولین بار کسب کردیم. تیم ملی فوتبال ساحلی دو مرتبه چه در بازی‌های آسیایی و چه رقابت‌های قهرمانی آسیا اول شد و در جام بین‌قاره‌ای هم قهرمان شد؛ اینها رتبه تیم ایران در جهان را به رده پنجم، ششم رساند. همینطور تیم ملی نوجوانان ما توانست عملکرد خوبی در جام جهانی داشته باشد و از گروهش صعود کند. اینها نشان می‌دهد که بچه‌های ما در تمام تیم‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی پتانسیل بالایی دارند که اگر حمایت شوند می‌توانند جزو تیم های مطرح جهان باشند.

** حتی تیم ملی بزرگسالان؟!

بله، شک نکنید اگر یک مقدار فوتبال‌مان را بیشتر تقویت کنیم، تیم ملی بزرگسالان ایران پتانسیل قرار گرفتن جزو 20 تیم برتر دنیا را دارد اما این منوط به سرمایه‌گزاری است.

فدراسیون در سال 92 در حوزه‌های دیگری هم فعال بود و به طور مثال سپ بلاتر رییس فدراسیون جهانی فوتبال به ایران آمد و کنگره‌هایی را هم برگزار کردیم. در بحث لیگ هم توانستیم بعد از ژاپن بهترین آسیا باشیم و چهار سهمیه در لیگ قهرمانان بگیریم.

** نکات منفی کارنامه‌ فوتبال را چه می‌دانید؟

فکر می کنم عدم تمکن مالی باشگاه‌ها که یک مقداری به ما لطمه زد و باعث شد یکسری بازیکنان به کشورهای عربی بروند. امیدوارم بتوانیم این نقایص را در سال آینده برطرف کنیم.

** به همین عملکردها و نتایج در فدراسیون قانع هستید؟

خیر، واقعا خواسته‌ام فقط اینها نیست. من می‌خواهم جریان فوتبال مانند کشورهای پیشرفته که سرمایه‌گذاری کرده‌اند و رشد داشتند، حرکت قوی داشته باشد. اما متاسفانه سال گذشته و سال‌های قبل‌تر از آن حمایت‌های لازم از ما صورت نگرفت و شاهد یکسری دیدگاه‌های سلیقه‌ای بودیم که به پیشرفت فوتبال ضربه می‌زند. اگر بخواهیم فوتبال‌مان رشد کند و حرفه‌ای باشد، باید از آن رویکردها پرهیز کنیم.

** کدام رویکردها؟ چه حمایت‌هایی باید از شما می‌شد؟

خیلی نمی‌شود گفت! به هر حال باید از فوتبال حمایت می‌شد نه از شخص. در سال گذشته و سال‌های قبل‌تر از آن نه تنها حمایت‌هایی نبود بلکه گاهی اوقات شاهد ضدحمایت‌هایی هم بودم که به فوتبال لطمه می‌زد. سلیقه‌های مدیریتی که از بالا وجود داشت، دیگر نباید وجود داشته باشد. باید دیدگاه‌ها را تغییر دهیم. نباید به این فکر کنیم چه کسی فدراسیون را اداره می‌کند. به این فکر کنیم مردم به فوتبال علاقه دارند و باید از فوتبال حمایت کرد. هم حمایت‌های سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری.

** مگر چه دیدگاهی وجود داشت که باید تغییر یابد؟! ظاهرا با صعود به جام جهانی از بار انتقادها علیه فدراسیون هم کاسته شد.

بالاخره در دولت قبلی دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت. با وجود آنکه رییس‌جمهور علاقه شدیدی به فوتبال داشت اما مدیریت حاکم بر ورزش دولت، آن علاقه را نداشت و نمی‌خواست فوتبال پیشرفت کند!

** با تغییر دولت دیدگاه‌ها تغییر کرد؟

هنوز هم احساس می‌کنم مدیریت حاکم بر امور شامل دولت، مجلس و... یکسری موانع را بر سر راه می‌بینند و در خیلی جاها از فوتبال دلخور هستند.

** مثلا در کجاها دلخور هستند؟

همین مسایل مربوط به سقف قراردادها، فساد، ‌تبانی و... . من معتقدم همه اینها به این شکلی که گفته می‌شود غیر واقعی است. متاسفانه اینها را وارد ذهن یکسری افراد کردند و بعد هم که می‌آییم با مجلس یا دولتمردان صحبت می‌کنیم، می‌گویند فوتبال فساد دارد و ما به آن ورود نمی‌کنیم. متاسفانه اینها براساس یکسری مسایل غیرواقعی بیان شده که به فوتبال لطمه می‌زند.

** فکر نمی‌کنید این صحبت‌ها در واکنش به بعضی فسادهای مدیریتی قابل رویت در فوتبال باشد؟!

خواسته مردم این است که از فوتبال حمایت کنیم و به فرد هم ربط ندارد. ربطی ندارد چه کسی رییس فدراسیون است. این روند فوتبال است که باید به جلو حرکت کند و همه ما سعی کنیم به آن لطمه نزنیم، حالا اگر در جایی عملکرد خوب مدیریتی نبوده و اثرات بدی گذاشته است، ما نباید آن را به تمام فضای فوتبال و وضعیت مدیریتی آن تعمیم دهیم.

** فدراسیون به عنوان متولی فوتبال می‌خواهد دیدگاه‌ها را نسبت به فضای فوتبال تغییر دهد؟

ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و جلو می‌رویم. سعی می‌کنیم اصلاحات انجام دهیم و جلوی فساد و تبانی را بگیریم اما اینها حرفش بیشتر از خودش است. 10 حرف در مقابل یک نصفه حرکت! بعد این حرف‌هاست که ذهنیت‌ها را خراب می‌کند. اگر در یک جمع 20 نفره‌ یک نفر مشکل داشته باشد، نمی‌توانید بگویید همه این‌ها فاسدند. این خراب کردن ذهنیت‌ها نه عادلانه است و نه اسلامی. معتقدم این روش‌ها باید درست شود و فدراسیون یک عضو است و به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. باید با کمک سایر بخش های از جمله رسانه‌ها تلاش کنیم ذهنیت‌ها را تغییر دهیم.

** اما حق بدهید چون فوتبال ما صاحب ساختار و سیستم مشخصی نیست، فساد هم بتواند به آن رخنه کند و باعث قضاوت افراد بیرون صحنه باشد.

در وهله اول باید برای ما مهم باشد که مردم به فوتبال علاقمندند و می‌خواهند فوتبال مملکت‌شان رشد کند. بر همین اساس ایرادها را برطرف کنیم. همچنین باید منابع درآمدی مشخص و کاملی داشته باشیم و به فوتبال سلیقه‌ای نگاه نکنیم. باز هم می‌گویم بیشتر این اتفاقات بخاطر این است که با مسایل سلیقه‌ای برخورد می‌شود.

** می‌شود مثالی از این دیدگاه سلیقه‌ای بزنید؟

مثلا به یک باشگاه می‌گویند به شما پول نمی‌دهیم و به "حسن" می‌دهیم! چون او موافق سلیقه ماست. بعد از مدتی "حسن" خوب کار نکرد دوباره نظرشان عوض می‌شود، سلیقه جدید تا می‌آید ببیند چه خبر است، باید برود و مقدار زیادی تعهد از خودش بجا می‌گذارد. بالاخره طرف را از بیخ و بن می‌زنند. مدتی بعد کل گروه مدیریتی آن مجموعه تغییر می‌کند، برنامه‌شان عوض می شود و... مثل آشی می‌ماند که هی آن را بهم می‌زنند. همه اینها به مدیریت فوتبال لطمه می‌زند. بنابراین ما نیاز داریم تا محکم بایستیم و قوانین محکمی برای فوتبال بگذاریم.

** چه قوانینی؟

بگوییم اگر فوتبال خوب می‌خواهید باید این قوانین بین‌المللی و مشخص را اجرایی کنیم که همه ابعاد فوتبال از کانال‌های درآمدزایی مشخص تا عملکرد شفاف و نظارت جامع را در بر می‌گیرد. اگر هم نمی‌خواهید که کار را رها کنید و دیگر این بحث‌ها هم نباشد. فوتبال آماتوری شود، مثل قدیم که ما با توپ پلاستیکی توی کوچه بازی می‌کردیم و بعد همسایه‌ها می‌آمدند می‌گفتند چرا شلوغ می‌کنید و دنبال ما می‌دویدند و ما فرار می‌کردیم و بعد هم شدیم دونده!

** از این بحث‌ها بگذریم پیش از حضور ما کارلوس کی‌روش در اتاق شما بود، جلسه‌تان درباره تمدید قراردادش بود؟

خیر، این جلسه هم یکی از جلسات لازم برای برنامه‌ریزی 3 ماه آینده بود. بالاخره حدود 75 روز دیگر تا جام جهانی وقت داریم. کی‌روش برنامه‌ریزی از اولین روز عید را انجام داده و برنامه‌های ما برای اردوهای سه‌گانه‌ای که در آفریقای جنوبی، اتریش و برزیل داریم، مشخص است. هزینه‌ها را برآورد کردیم که اگر بودجه را تامین کنیم، آنها را انجام می‌دهیم و اگر نشد هم مجبوریم بخشی را حذف کنیم.

** هزینه‌ برآورد شده چقدر است؟

حدود 4 تا 5 میلیون دلار هزینه است. این شامل تمام هزینه‌های هر سه اردوی آفریقای جنوبی، اتریش و برزیل و همینطور حق فنی، پاداش بچه‌ها و... می‌شود.

** موضوع تمدید قرارداد کی‌روش به کجا رسید؟

هنوز نهایی نکردیم، کی‌روش یکسری پیشنهادهای دیگری دارد. ما هم باید حداقل مبلغی نزدیک به آن پیشنهادها را تامین کنیم.

** رقم حدودی آن را نمی‌توانید بگویید؟

حالا، فعلا که توافقی نکردیم، ببینیم در آینده چه می‌شود.

** کی‌روش در این 3 سال انتقادهای زیادی به ابعاد مختلف فوتبال ما داشت که بعضا حرف‌هایش منطقی هم بود، حالا با این وجود واقعا می‌خواهد بعد از جام جهانی در ایران بماند؟

به هر حال به شرایط کار در ایران هم آشنا شده و هم عادت کرده است. او صراحتا می‌گوید علاقه دارد بماند اما باید ببینیم ما می‌توانیم خواسته‌هایش را تامین کنیم یا خیر، این مهم است.

** اختلاف مبلغ‌تان زیاد است؟

حالا بالاخره ما که نمی توانیم او را از پیشنهادهای دیگر محروم کنیم. نمی‌توانیم به کی‌روش بگوییم از ما کمتر بگیر و به تیم‌های دیگر که پول بیشتری می‌دهند نرو! اما اگر بتوانیم با او تفاهم کنیم این کار را می‌کنیم و اگر هم نتوانیم هم چاره‌ای نداریم.

** معتقدید کی‌روش اگر قاطعانه بخواهد بعد از جام جهانی برود، از الان می‌گوید؟ فکر نمی‌کنید شاید بخاطر بحث مدیریت تیم و حرف‌شنوی بازیکنان از او در جام جهانی، همکاری‌اش را مشروط نگه دارد؟

خیر، من معتقدم بازیکنان انگیزه لازم را دارند. آنها می‌خواهند خودشان را نشان دهند چون دنیا عملکرد آنها را می‌بیند. سرمربی بعدی هم اگر کی‌روش نباشد قطعا عملکرد بازیکنان را در جام جهانی می‌بیند.

** تکلیف این موضوع چه زمانی روشن می‌شود؟

تلاش می‌کنیم هرچه زودتر مشخص شود. اگر کی‌روش بماند که خیالمان راحت می‌شود. اگر هم نشد باید از الان به فکر باشیم. به هر حال دو سه ماه وقت داریم و فکر می‌کنیم.

** غیر از کی‌روش به گزینه خاصی فکر کرده‌اید؟

خیر. به هیچ وجه.

** این شروط شایعه شده از جمله داشتن زمین مناسب و مسایلی از این دست صحت دارد؟

خیر، این‌ها فرع ماجراست. قضیه به صراحت این است که کی‌روش گفته می‌آیم اما منوط به تامین خواسته‌های مالی‌اش.

** در بحث انتخاب جانشین امید نمازی در کادر فنی، ظاهرا نام مجید صالح را به عنوان اصلی‌ترین گزینه برده‌اید!

خیر، اصلا نگفتم! کی‌روش می‌خواهد بجای نمازی کسی را بیاورد و به او گفتیم خودت بررسی کن و هر وقت به مربی مشخصی رسیدی، بیا تا با هم صحبت کنیم.

** هنوز به مربی مشخصی نرسیده است؟

او در جلسه‌ای که داشتیم در این باره هم صحبت کرد و گفت هنوز نتوانستم با کسی تفاهم کنم. مربی خارجی که می‌آورد اما خودش می‌گوید برای اینکه با بازیکنانم ارتباط بهتری برقرار کنم به یک مربی ایرانی در کادر فنی نیاز دارم اما هنوز کسی را پیدا نکردم.

** شما پیشنهادی نداده‌اید؟

خیر. چون نمی‌دانیم ملاک‌های دقیق او چیست. مثلا باید زبان حرفه‌ای بلد باشد، سریع ارتباط برقرار کند. ضمن اینکه کی‌روش هر مربی را هم نمی‌پسندد.

** کی‌روش در اوایل حضورش در ایران قصد داشت با مجید صالح همکاری کند اما بنابه دلایلی نشد. الان نظرش از همکاری با او چیست ؟

خودش یکبار گفت مجید صالح به او پیشنهاد شده اما صالح مشغول لیگ است و بعد هم در لیگ قهرمانان درگیری دارد. کی‌روش گفت "صالح با استقلال قرارداد دارد و اصلا حرفه‌ای نیست به طور مستقیم با خود او صحبت کند." از طرفی می‌گوید " نمی‌توانم به امیر قلعه‌نویی بگویم هم بازیکنانت را هنگام بعضی از بازی‌های لیگ قهرمانان به تیم ملی بده و هم دستیارت را " بخاطر همین گرفتاری ظاهرا او را قبول نکرده است.

** شما هم تاکید دارید غیر از مارکار آقاجانیان، یک مربی ایرانی دیگر در کادر فنی تیم ملی باشد؟

خیر، خود کی‌روش می‌خواهد.

** ماجرای امید نمازی و پیگیری حقوقی که می‌گفتید به کجا رسید؟ همچنان با استعفایش مخالفت کردید؟

هیچ اتفاقی نیافتاده است. ما ایشان را به کی‌روش واگذار کردیم و کی‌روش از رفتار او بسیار ناراحت است و گفته باید بیاید عذرخواهی کند. حالا اگر او عذرخواهی کرد شاید از پیگیری حقوقی انصراف بدهیم. البته بیشتر بخاطر پدرش!

** شایعه شده بود که سه سال پیش هم بخاطر پدرشان با حضورش در تیم ملی موافقت کردید؟

خیر. پدرش قبلا یکی دو بار نزد من آمده بود که گفتم ما جایگاهی نداریم به او بدهیم و باید در تیم های باشگاهی فعالیت کند. اما کی‌روش خودش او را انتخاب کرد. حالا از فعالیتش در آمریکا شناخت داشته یا او را آنجا دیده بوده است.

** در بحث بازی‌های تدارکاتی تیم ملی پیش از جام جهانی، نهایتا به همین تعداد بازی اعلام شده، رسیدید؟

بله همین هاست. البته شاید به صورت غیر رسمی با بعضی تیم‌های باشگاهی بازی کنند اما برنامه بازی تدارکاتی با تیم‌های ملی بسته شده است.

** پس هیچ برنامه‌ای برای بازی با یک تیم ملی بزرگ در اردوی برزیل ندارید؟

خیر. شاید حالا بعد از جام جهانی به آن هم فکر کنیم اما تا جام جهانی ندارم اصلا با تیم‌های ملی بزرگ بازی نمی‌کنیم.

** موضوع آریا جسور هاسه‌گاوا را دیگر پیگیری نکردید؟

خیر.

** تکلیف آوردن پژمان منتظری و مجتبی جباری به تیم ملی هنگام جام امیر قطر به کجا رسید؟ آنها پول طلب کردند؟

با رییس فدراسیون قطر صحبت کردیم و یک قولی داده است. گفته باید اول صبر کنید ببینیم شرایط چه می‌شود. می‌گویند جام امیر کاپ خیلی برایمان مهم است، ضمن اینکه یک پولی هم برای این بازیکنان هزینه کردیم اما ما تاکید داشتیم آنها را به ما بدهند.

** می‌دانید که در نهایت باشگاه‌هایشان باید تصمیم بگیرند؟

بله همینطور است.

** پس قول رییس فدراسیون قطر چه ارزشی دارد؟!

قول قطعی نداده است. قول داده‌ در حد 50 درصد کمک می‌کند.

** قولش در این حد است که گفته " تیم های الاهلی و ام‌صلال به احتمال زیاد جزو چهار تیم نهایی لیگ قطر نیستند و به طور مستقیم به امیرکاپ صعود نمی‌کنند و چون کارشان در پلی‌آف سخت می‌شود احتمالا به این بازی‌ها راه پیدا نمی‌کنند!"

در آن صورت که دیگر کاری نکرده‌اند و به طور طبیعی بازیکنان برمی‌گردند. اگر الاهلی و ام‌صلال به امیرکاپ بروند و آنها بازیکنان را بدهند، مهم است.

** ظاهرا جواد نکونام گفته است خودم مشکلم را حل می‌کنم؟

بله همینطور است. گفته خودم صحبت می‌کنم. با کی‌روش هم هماهنگ است که خودش مشکل را حل می‌کند.

** از انتقادهایی که بعد از بازی با گینه علیه دانیال داوری شد ناراحت شدید؟

خیر اصلا. من از این انتقادها ناراحت نمی‌شوم. از فوتبالیست‌های داخلی این همه انتقاد می‌کنند ناراحت نمی‌شویم، حالا داوری که تازه به تیم ملی ما آمده است. بالاخره باید خودش را درست کند.

** به موضوع سرمربی تیم المپیک برسیم؛ بالاخره با وینگادا هم توافق کردید؟

بله، او باید به تهران بیاید و اگر قرارداد امضا کردیم کارش را شروع کند.

** ظاهرا تنها اختلاف باقیمانده بر سر دستیار ایرانی و خارجی است؟

تقریبا اما اختلافات حل شده است. ما گفتیم با دستیار ایرانی کارت را جلو ببر و اگر نظرت را تامین نکرد، مربی خارجی هم به کادر فنی اضافه کن. فعلا هم می‌توانید به صورت پاره وقت از مربی خارجی استفاده کنید، مثل مربی بدنساز یا یک مربی دیگر. اوفعلا باید دو سه ماه کار کند و در آینده اگر با مربی ایرانی کارش جلو رفت که هیچ و در غیر این صورت دستیار خارجی جدید اضافه کنیم.

** وینگادا این نظر را پذیرفته است؟

بله.

** گزینه دستیار ایرانی او کیست؟

حالا باید خودش بیاید و با مربیان مختلف صحبت کند. ما که نمی‌توانیم بگوییم چه کسی را انتخاب کند.

** کمیته المپیک مخالف حضور وینگادا بوده است؟

خیر، آنها کاملا کار را به ما سپرده‌اند و هیچ دخالتی ندارند.

** یعنی آنها موافق مربی ایرانی نبودند؟!

آنها گفتند روی مربیان ایرانی‌ هم فکر کنید. ما روی ایرانی‌ها فکر کردیم و روی خارجی‌ها هم فکر کردیم و دیدیم وینگادا بهتر است. هیچ گزینه خارجی دیگری هم نبود.

** ظاهرا کمیته گفته است صرفا تیم‌هایی که شانس مدال دارند به بازی‌های اینچئون اعزام می‌شوند. با توجه به اینکه تیم المپیک فعلی باید از بازیکنان جوانان سابق تشکیل شود و احتمالا شانش مدال نباشد، چه می‌کنید؟

من معتقدم ما در فوتبال شانس مدال داریم. حالا ممکن است با نظر سرمربی تیم چند بازیکن بزرگسال هم کنارشان بگذارند که خیلی از تیم‌ها این کار را می‌کنند. ما در فوتبال آقایان جزو سه چهار تیم اول هستیم.

** به بحث حق پخش تلویزیونی برسیم. ظاهرا ایستادگی جدی را در این زمینه آغاز کردید و می‌خواهید به هر شکلی رقم دریافتی از صداوسیما را شش، هفت برابر کنید. دفعه قبل که موفق نشدید و نهایتا کوتاه آمدید، الان چقدر عزم‌تان جدی است؟

فوتبال برای اینکه ساختار خودش را بدست آورد و همان چیزی که گفتید بی‌نظمی نداشته باشد و سیستم داشته باشد، باید در مسیری حرکت کند که تیم‌های سلیقه‌ای تشکیل نشود. مثلا الان ملوان اینقدر خوب بازی می‌کند اما یکی می‌گوید تیم را نمی‌خواهم، یکی می‌گوید می‌خواهم، یکی می‌گوید آمدم خوب بود الان بد است و.. اینها بد است. برای قانونمند شدن اول باید زیرساخت‌ها و ابزارهای اقتصادی را درست کنیم. الان بیشتر از همین رقم درخواستی 170، 180 میلیاردی از محل حق پخش تلویزیونی در فوتبال صرف می‌شود؛ ما می‌خواهیم همین پول قانونمند وارد فوتبال شود. متاسفانه این بودجه الان سلیقه‌ای داده می‌شود و سلیقه‌ای صرف می‌شود.

** یعنی پولی که از دولت در بخش‌های مختلف به باشگاه‌های دولتی و نیمه دولتی تزریق می‌شود، در قالب حق پخش وارد فوتبال شود؟

بله، در تمام دنیا این قانون در فوتبال تعریف شده است. ما که نمی‌توانیم به باشگاه بگوییم تو برو آهن فروشی کن،‌ ساختمان فروشی‌کن، از ستاد سوخت بگیر و در فوتبال خرج کن و بعد هم هزار دردسر در آن ایجاد شود! یا مثلا خانه و ماشین به بازیکنانت بده و امثالهم. باید همه چیز مثل تمام دنیا تعریف شده باشد. فوتبال حرفه‌ای می‌خواهید یا نه؟ اگر نمی‌خواهند، همه چیز را بهم می‌زنیم تا هر کسی برای خودش بازی بگذارد و ما کاری نداریم و فوتبال هم نخواهیم داشت. اما اگر فوتبال حرفه‌ای می‌خواهیم باید بپذیریم باشگاه‌ها درآمدهایشان 60 تا 70 درصد از محل حق پخش تلویزیونی است؛ درصدی از طریق تبلیغات محیطی تامین می‌شود که در حال حاضر تقریبا تحقق پیدا می‌کند. یک بخشی از بلیت فروشی و موارد دیگر است.

درآمد 60 تا 70 درصدی فوتبال از حق پخش تلویزیونی مساله بسیار مهمی است که باید یا در مجلس تصویب شود و قانون را به صداوسیما ابلاغ کنند یا اجازه دهند یک شبکه تلویزیونی خصوصی برای فوتبال داشته باشیم. ما در آنجا خودمان درآمدزایی می‌کنیم، همه فوتبال‌ها را آنجا پخش می‌کنیم، همه برنامه‌ها را آنجا می‌سازیم، 90 ، 100 و... تبلیغات می‌گیریم و هیچ نیازی هم نداریم به پول صداوسیما نداریم و تازه یک پولی هم به آنها می‌دهیم.

حکایت ما و صداوسیما شده حکایت آن شخصی که از کاسه گوشت تکه تکه جلوی گربه‌اش می‌انداخت و هر دفعه گوشت می‌انداخت گربه "میو" می‌کرد. آخر خسته شد گفت بیا همه کاسه برای تو یکجا بخور و حالا من می‌گویم "میو!"

ما هم می‌گوییم شبکه اختصاصی به ما بدهند، هیچ پولی نمی‌خواهیم، یک پولی هم می‌دهیم.

** درخواستی در این باره ارایه کردید؟

چند بار برای رییس سازمان صداوسیما نامه نوشتیم و درخواست برگزاری جلسه کردیم اما متاسفانه پاسخی ندادند. حالا باید ببینیم از طریق مجلس چکاری می‌توانیم انجام دهیم.

** اگر نتوانستید کاری کنید چه؟ باز هم کوتاه می‌آیید؟

خیر، از همینجا اعلام می‌کنم اگر این قضیه حل نشود، یک بار برای همیشه ما نمی‌گذاریم هیچ مسابقه فوتبالی از تلویزیون پخش شود.

** واقعا می‌توانید؟!

بله، پخش که نشد یا مردم اعتراض می‌کنند و عده‌ای به مسوولان می‌گویند چرا پخش نمی‌کنید، یا می‌گویند اصلا پخش نشود؛ در آن صورت ما هم می‌گوییم خب پخش نشود. ما هم پول نمی‌خواهیم. بازی‌های مختلف برگزاری می‌کنیم و از طریق تبلیغات و بلیت فروشی درآمدزایی می‌کنیم.

**‌اهرم فدراسیون برای اجرایی کردن این تصمیم چقدرقوی است؟ شما چه پشتوانه‌ای دارید؟

پشتوانه ما مردم و مجمع فدراسیون هستند. مجمع ما با هفتاد و چند نفر عضو پشتوانه ماست. وزارت ورزش پشتوانه ماست. اما بنده رسما اعلام می‌کنم اگر مجمع فدراسیون در این قضیه پشت من نایستد و این حرف را قبول نکند، بنده دیگر نمی‌توانم مدیریت کنم و از ریاست فدراسیون استعفا می‌دهم. حالا یکی دیگر بیاید و مشکل را حل کند.

** فدراسیون با پشتوانه‌هایش می‌تواند مقابل صداوسیما بایستد؟ می‌دانید که بالاخره صداوسیما از سوی کدام نهادها حمایت می شود.

بله، هر نهادی باشد، ما می‌گوییم با این وضع نمی‌خواهیم فوتبال را پخش کنیم. ببینید من که نمی‌گویم صداوسیما از خودش پول بدهد. می‌گوییم مجلس بیاید وسط و به تلویزیون بگوید این بودجه را به شما می‌دهم و شما به فدراسیون بدهید. این بودجه الان هست. سپاهان، مس و ... همه می‌گیرند. همین پول است اما می‌خواهیم قانونمند شود.

** می‌خواهید شرایط بودجه نسبتا یکسانی را برای باشگاه‌ها فراهم کنید؟

اگر این کار انجام شود از فردا همه کار را می‌توان در فوتبال قانونمند کرد. ضوابط بیشتری شکل می‌گیرد. باشگاه‌ها باید رعایت یکسری مسایل را بکنند. سلیقه‌ای هم نیست که امروز حسن می‌آید یک پولی به او می‌دهند، اما مدتی بعد او را از بین می برند. حسین می‌آید می‌گوید نمی‌خواهم، یکی می‌گوید می‌خواهم. تمام این بحث‌ها را می‌توانیم جمع کنیم.

** الان کار در چه مرحله‌ای است؟ همچنان منتظر پاسخ صداوسیما برای درخواست‌تان هستید؟

بله، ما از صداوسیما خواستیم و به مجلس هم گفتیم. صداوسیما با ما همکاری نکرده است. چند بار از ضرغامی جلسه خواستیم اما جدی نگرفت. حالا یا علاقه ندارد یا می‌خواهد برود، من نمی‌دانم چطوری است. اما ما به همه مسوولان گفتیم که حرف ما این است و اگر فردا مشکلی پیش آمد باید بیایند آن را حل کنند.

** ظاهرا وزیر ورزش در اظهارنظری گفته‌ موافق گذاشته شدن سقف قراردادهاست. نظر شما در این باره چیست؟

سقف قرارداد یک تجربه ناموفق است. اما اگر سیستم درست شود و بودجه خاصی برای باشگاه‌ها بگذاریم یک باشگاه حداکثر یک بودجه خاص دارد. آن وقت می تواند در آن بودجه خاص مانور کند اما برای ورزشکارانش از یک حدی بیشتر نمی‌تواند. حالا ممکن است یک بازیکن را با رقم بالاتر و سه بازیکن را با مبالغ پایین‌تر جذب کند. اما حقوق بیجا نمی‌توانند بدهند، قول بیجا و بدون پشتوانه مالی و بودجه کافی نمی‌توانند بدهند. اگر چنین کنند و پیشنهادهای بالای بدون پشتوانه بدهند، فدراسیون با اجازه‌ای که از وزارت ورزش و جوانان گرفته است با مدیریت‌ آنها سخت برخورد می‌کند. از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال بگیرید تا باشگاه‌های دیگر. ما شدیدا برخورد می‌کنیم چون آنها نمی‌توانند سیستم جامع فوتبال را برهم بزنند. خیلی سریع وضعیت‌شان را رصد می‌کنیم. این فرایند به شفاف شدن فعالیت باشگاه‌ها می‌انجامد و قطعا باید هر قراردادی که امضا می‌شود همان اول ارقام و تعهدات در آن مشخص باشد. مدیر باشگاه باید دلایلش را برای هر قرارداد بگوید. باشگاه باید با هم رقابت منفی نداشته باشند.

** نتایج جام جهانی را چطور پیش بینی می‌کنید؟

بالاخره ما دوست داریم نتایج خوبی بگیریم. خیلی امیدواریم با انگیزه‌ای که دارند و عملکردشان که بهتر از قبل خواهد بود، نتایج خوبی بگیریم و تیم‌مان را نباید دست کم بگیریم. تیم ما می‌تواند شگفتی‌ساز شود. هر نتیجه‌ای بگیریم و خوب بازی کنیم، بهتر از قبل بوده است.

** نتایج تیم ملی در جایگاه مدیریتی شما که تاثیری ندارد؟

هیچ ربطی ندارد. من فقط در یک صورت گفتم در فدراسیون نمی‌مانم، آن هم زمانی است که مجمع از من برای حق پخش حمایت نکند. در آن حالت احساس می‌کنم که ماندن فایده‌ای ندارد. اما در هر صورت 2 سال دیگر هستیم. بعد از آن هم چون خوب کار کردم که تا چهار سال بعدش هم هستم. (با خنده)

** احیانا از ریاست فدراسیون خسته که نشدید؟

خیر، تازه مشغول برنامه‌ریزی برای آینده هستیم.

** در بحث اسپانسر هم صراحتا می‌پرسم، درست است فدراسیون تمام درآمدهای فضای مجازی را به صورت انحصاری به یک یا دو شرکت واگذار کند و برای خودش در درآمدزایی‌های فوتبال شریک بتراشد؟ یعنی اگر کسی هر طرح جدیدی داشت به اجبار باید اسپانسرهای فدراسیون را هم شریک کند؟!

بله ما درآمدزایی را انحصاری به آنها داده‌ایم. ما در 5 یا 6 سال گذشته هیچ درآمدزایی خاصی نداشتیم. هر کسی زمانی آمد یک تکه‌ای از فوتبال را گرفت. الان یک شیوه جدید را اجرا کردیم و برایش قرارداد یکساله هم بستیم. 10 ساله نبستیم، یک‌ساله بستیم. آمدیم گفتیم ما بازاریابی فدراسیون را به شما کنترانت می‌دهیم و این شرکت باید درآمدزایی کنئ. حالا الان در ماموریت ما کمپانی و دستگاهی نیست که بیاید یکجا همه هزینه‌ها را بدهد اما خیلی‌ها حاضرند کم کم بدهند. مثلا می‌گویید 20 میلیارد بده نمی‌آید اما حاضر است 500 میلیون بدهد. این شرکت اینها را جمع می‌کند. ما یک مبلغ کف هم گذاشتیم که چه پروژه انجام شود و چه نشود، پولی را به ما بدهند. اگر این شیوه خوب اجرا شود،‌ دیگر تیم ملی بی‌نیاز می‌شود و درآمدهایش بالا می‌رود.

** شعار تیم ملی مشخص شد؟

هنوز که مشخص نشده است. فیفا شعارها را جمع‌آوری کرده و اعلام می‌کند. کمیته فرهنگی فدراسیون در این زمینه مشغول است و مردم باید نظرشان را درباره شعار تیم ملی بدهند و در نهایت یک شعار انتخاب شود. فدراسیون تنها می‌تواند جریان نظردهی را هدایت کند که مثلا پیشنهاد می‌کنیم شعاری با مضمون سربازان‌مان را آزاد کنید یا... را انتخاب کنید.

** اخیرا بازیگر هم شدید؟ در سریال پایخت جلوی دوربین رفتید!

از اول هم بازیگر بودم. اصلا من از اول که به فوتبال آمدم، هنرپیشه بودم. هنرپیشه صداوسیما که حداقل هستیم. صداو سیما هر روز بخواهد ما را می‌برد بالا، هر روزی بخواهد می‌کوبد. نتیجه نمی‌گیریم می‌گویند باید برود و نتیجه می‌گیریم می‌گویند حالا ببینیم در آینده چطور است. همه ما بازیگر هستیم! اصلا من و تمام کارکنان و اهالی فوتبال بازیگر صداوسیما شده‌ایم و همینطور برخی رسانه‌ها. هر کاری خواستند با ما کردند.

** در پایتخت نقش طنز بازی کردید؟

خیر، یک نقش جدی را اجرا کردم.

** چه بود؟

ما یک برنامه رونمایی از پیراهن تیم ملی داشتیم اما صداوسیما گفت پول بدهید تا برنامه را پخش کنم! ما گفتیم پول نداریم بدهیم اما شما وظیفه‌تان هست بخاطر پیراهن ملی، برنامه را پخش کنید. آنها برنامه را ضبط کردند اما به ملت نشان ندادند چون به آنها پول ندادیم! بعد دیدیم به شرکت‌هایی که 20 ، 30 میلیون تومان به تلویزیون می‌دهند اجازه می‌دهند طرف 2 ساعت سخنرانی کند اما برنامه تیم ملی را چون پول ندادیم پخش نکردند!

نهایتا وقتی موضوع این سریال پیش آمد، فرصت خوبی دیدم که در این سریال همان برنامه رونمایی از پیراهن تیم ملی را اجرا کنیم. همین هم شد و من رفتم برای مسوولین سخنرانی کردم، اتفاقا بهتر از قبل.

** یعنی در هیچ صحنه طنزی حضور نداشتید؟!

نه بابا طنز نبود، واقعا جدی بود. سناریو داشتند. اتفاقا نگفتند چه چیزی هم بگویم و من خودم همه مسایل مربوط به تیم ملی را عنوان کردم. همان کلیپ‌هایی که ما از ورزشکاران تهیه کرده بودیم و احساساتشان را از صعود به جام جهانی ابراز می‌کردند در آن گنجانده شد. گریه آندرانیک تیموریان و صحنه‌های مربوط به بچه‌های قدیم و جدید. در واقع می‌شود گفت 25 دقیقه از برنامه رونمایی پیراهن تیم ملی در این سریال پخش می‌شود. حالا ما هم در این 25 دقیقه رفتیم به نقی و تقی یک هدایایی دادیم و یک امضا هم کردیم. من وقتی دیدم، چنین برنامه‌ای دارند استقبال کردم.

** بزرگترین برنامه‌ها و آرزوهایتان برای سال 93 چیست؟

دو آرزو در فوتبال دارم. فدراسیون فوتبال پایه، جشنواره‌ها و ... را دنبال می‌کند و اینها جزو برنامه‌های اصلی ما هم هستند اما 2 برنامه را ویژه دنبال می‌کنیم و تحقق اینها آرزو‌های من برای سال 93 است. یکی گرفتن میزبانی جام ملت‌های 2019 هرچند البته برای مسابقات فوتبال ساحلی جهانی هم درخواست دادیم اما برگزاری جام ملت‌ها با حضور 24 تیم برای اولین‌بار بسیار مهم است.

آرزوی دوم هم هم سروسامان گرفتن تیم المپیک و صعودش به المپیک برزیل است. باید این دو را با تمام توان انجام دهیم که بدست بیاید. حالا امیدواریم در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا تیم ملی نتیجه خوبی بگیرد، تیم‌های خانم‌ها از گروه‌شان صعود کنند و تیم وانان بتواند جهانی بشوند. اگر این اتفاقات در سال 93 بیافتد نشان می‌دهد که پایه فوتبال قوی شده و یک حرکتی کرده است. یک مساله هم ساخت‌ و سازهای نیمه‌کار در کمپ است که باید تکمیل کنیم.

** تکلیف صعود تیم امید به المپیک 2016 که سال 93 مشخص نمی‌شود؟

حالا تا یک مرحله‌ای کارش پیش برود و یک شکلی بگیرد برای ما بسیار مهم است.

** با توجه به کنار نرفتن امارات و عربستان و تایلند از کورس رقابت با ایران برای گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال 2019، کدامیک از این کشورها را رقیب اصلی ایران می‌دانید؟

امارات رقیب قوی است. عربستان را نمی‌دانم. تایلند هم دیگر جلو نمی‌آید. من با رییس فدراسیون‌شان صحبت کردم و برنامه جدی ندارند اما الان رقیب اصلی ما امارات است. آنها پارتی و لابی‌های خوبی هم دارند و مشغول برنامه‌ریزی هستند.

** در مدیریت جدید AFC نقش لابی‌ها در گرفتن این میزبانی چقدر است؟

بسیار زیاد. ما هم باید لابی‌های زیادی انجام دهیم.

** لابی شما به چه معناست و چگونه است؟

ما با بعضی از مسوولان خارجی صحبت کردیم . به محض اینکه بازدید نمایندگان AFC از امکانات ایران انجام شد، باید گروهی درست کنیم و دائم در کشورهای مختلف با آنهایی که تاثیرگذارند و تصمیم‌گیرند رایزنی کنیم.

** منظورتان اعضای کمیته اجرایی است؟

بله، دقیقا.

** با توجه به 24 تیمی شدن جام ملت‌ها از سال 2019، تعداد شهرهای میزبان از 5 به 7 شهر افزایش یافته است. الان کدام شهرها با استادیوم‌های استاندارد مدنظر شما هستند؟

تهران، تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان که بود و الان کرمان هم هست. می‌خواستیم یزد را هم معرفی کنیم اما سایر امکانات آنجا آماده نبود و احتمالا از تهران دو ورزشگاه مثلا استادیوم‌های آزادی و تختی را معرفی کنیم.

** فدراسیون عید تعطیل است؟

خیر، از روز اول کی‌روش می‌آید اینجا و جلسه می‌گذارد. البته جلسات ما دیگر در آکادمی فوتبال برگزار می‌شود. ما هیچ وقت تعطیلی نداریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین