کد خبر: ۲۳۵۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸

ابزاری برای مقابله شکار غیرقانونی در کنیا

برخی از گونه های جانوری به واسطه شکار غیر قانونی در معرض خطر انقراض قرار گرفته و یا به این سمت هدایت می شوند. تشدید مجازات و برخورد جدی با شکارچیان گامی در جهت درست تعبیر شده و می تواند ابزاری بازدارنده در برابر آنها باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رونق تقاضا برای اقلامی مانند شاخ کرگدن و عاج فیل طی سال های اخیر، به روند افزایشی شکار غیر قانونی در حیات وحش آفریقا منجر شده و البته کسب و کاری مخرب و سودآور را ایجاد کرده است. طی سال گذشته، تنها در کنیا بیش از 21 کرگدن و 117 فیل سلاخی شده تا بخشی از این تقاضا را پاسخگو باشند. شاخ کرگدن و عاج فیل در بازارهای سیاه آسیا از قیمت بالایی برخوردار هستند.

اما در راستای مقابله با انگیزه های غیر قانونی شکار غیر قانونی، پارلمان کنیا تشدید مجازات برای شکارچیان غیر قانونی را تصویب کرده تا از نابودی ارزشمندترین میراث طبیعی این کشور در راستای کسب منافع مالی جلوگیری کند. در حال حاضر، شکارچیان غیر قانونی می توانند با جریمه هایی تا سقف 120 هزار دلار در کنار مجازات زندان به مدت 15 سال مواجه شوند. تا پیش از این، پیامد حقوقی شکار غیر قانونی تنها جریمه 480 دلاری و دو سال زندان را شامل می شد.

تعداد فیل های ساکن کنیا از 160 هزار در دهه 1960 و در نتیجه شکار غیر قانونی به 16 هزار در سال 1989 رسید. امروزه، کنیا منزلگاه حدود 38 هزار و 500 فیل و یک هزار و 25 کرگدن است. این حیوانات یکی از جاذبه های اصلی گردشگری کنیا محسوب شده و با توجه به مجازات های جدید شکار غیر قانونی، حمایت از آنها در برابر هر تهدیدی جدی تر از گذشته دنبال می شود.

به گزارش زیست‌نیوز، تشدید مجازات برای شکارچیان غیر مجاز یکی از اقدام های صورت گرفته از سوی کنیا برای حفاظت از حیات وحش محسوب می شود. افزون بر نیروهای امنیتی تعیین شده برای گشت زنی و نظارت بر ذخایر حیات وحش، هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به دستگاه های تصویربرداری حرارتی فروسرخ کنترل پارک ها به ویژه هنگام شب که زمان فعالیت شکارچیان غیر مجاز محسوب می شود را بر عهده دارند.  

به رغم تلاش های صورت گرفته و در حال اجرا برای کاهش شکار غیر قانونی، این مشکل همچنان تهدیدی جدی برای حیات وحش در نظر گرفته می شود. برخی از گونه های جانوری به واسطه شکار غیر قانونی در معرض خطر انقراض قرار گرفته و یا به این سمت هدایت می شوند. تشدید مجازات و برخورد جدی با شکارچیان گامی در جهت درست تعبیر شده و می تواند ابزاری بازدارنده در برابر آنها باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین