کد خبر: ۲۳۵۶۶۴
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳

تعطیلی الجزیره شرط عربستان سعودی برای توقف فشار علیه قطر

تعطیلی شبکه الجزیره یکی از درخواست های عربستان سعودی در ماجرای اختلاف با قطر است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یک منبع نزدیک به شرکت کنندگان در نشست اخیر وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس گفت عربستان سعودی در این نشست به صراحت از قطر خواسته بود شبکه الجزیره و مراکز تحقیقات در دوحه را تعطیل کند.

شورای همکاری خلیج فارس هم اکنون شاهد بحران بی سابقه ای میان عربستان سعودی، بحرین و امارات از یک سو و قطر از سوی دیگر است. دو عضو دیگر این سازمان یعنی عمان و کویت هم در این منازعه، سکوت کرده اند.

به تازگی نیز سه کشور عربستان، بحرین و امارات در اقدامی مشترک و همزمان، سفرای خود را از قطر فراخواندند.

آنها از قطر انتقاد می کنند که ضمن دخالت در امور داخلی این کشورها ، از تندروهای اسلامگرا از جمله گروه اخوان المسلمین حمایت می کند. عربستان سعودی اخوان المسلمین را گروه تروریستی می داند.

این منبع که خواست نامش منتشر نشود گفت: در نشست وزیران خارجه شورای همکاری در روز 4 مارس گذشته در ریاض، درخواست تعطیلی مراکز تحقیقات سیاسی در دوحه به ویژه مرکز بروکنگز سنتر و مرکز تحقیقات عربی و بررسی های سیاست ها به مدیریت عزمی بشاره نماینده سابق پارلمان اسرائیل مطرح شد. بشاره هم اکنون مشاور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر است.

شبکه ماهواره ای خبری الجزیره در سال 1376 توسط امیر وقت قطر تاسیس شد. هم اکنون این رسانه شامل شبکه های دیگری از جمله الجزیره انگلیسی، کودکان، مستند به زبان های عربی و انگلیسی برنامه پخش می کند.

این شبکه که سیاست های دولت قطر را دنبال می کند در بسیاری از موضوعات وارد خط قرمزهای کشورهای عربی می شود.

دولت قطر علاوه بر این با جذب شماری از سیاستمداران و مقامات سابق کشورهای عربی به مراکز تحقیقاتی در دوحه، زمینه استفاد از آنها فراهم کرده است.

برپایه این گزارش، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی سه درخواست شفاف را از وزیر خارجه قطر مطرح کرد که شامل: تعطیلی شبکه الجزیره به دلیل اینکه فتنه ساز است. تعطیلی مراکز تحقیقات در دوحه و تسلیم هر فرد خارج از قانون موجود در خاک قطر توسط دولت این کشور است.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، قطر یکی از مهمترین حامیان اخوان المسلمین در مصر و دیگر کشورهای عربی به شمار می رود این در حالی است که عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از دولت فعلی مصر و سرنگونی حکومت محمد مرسی رئیس جمهور و عضو ارشد اخوان المسلمین در این کشور حمایت می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین