کد خبر: ۲۳۵۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
ساماندهی 15 درصد از نیروهای قراردادی در سال 93

تعیین تکلیف آزمون‌های استخدامی در چهار ماه آتی

جانشین معاون توسعه مدیریت و نیروی انسانی رییس جمهور از ساماندهی 15 درصد از نیروهای مازاد بر سقف 10 درصدی نیروهای قراردادی در سال آتی خبر داد و گفت: وضعیت پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی تا چند ماه آینده تعیین تکلیف خواهند شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، محمود عسکری آزاد روز شنبه در حاشیه رونمای نقشه راه اصلاح نظام اداری و گردهمایی معاونان توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری ها در جمع خبرنگاران، افزود: این معاونت تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا در چند ماه آینده با بررسی تمام مدارک و اسناد ارائه شده از سوی استانداری ها و سازمان های درخواست کننده جذب نیرو با توجه به منابع مالی تک تک آنها را تعیین تکلیف کند. 

وی ادامه داد: ظرف سه تا چهار ماه آینده وضعیت آزمون های استخدامی و پذیرفته شدگان آنها تعیین تکلیف خواهد شد. 

عسکری افزود: طبق قانون مدیریت خدمات کشوری هر دستگاهی می تواند تا سقف 10 درصد ظرفیت خود نیروی قرار دادی داشته باشد، این درحالی است که اکنون این سقف افزایش یافته است. 

جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، تصریح کرد: در سال آینده 15 درصد مازاد بر سقف 10 درصد نیروهای قرار دادی هر سازمان ساماندهی خواهد شد، هرچند البته این امر به معنای کاهش 15 درصدی نیروی آن نیست. 



** استخدام ها تعطیل نمی شود

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان استخدام ها در سال آینده، گفت: استخدام های دولتی تعطیل نمی شود، چرا که همان طور که ما در برخی بخش ها نیروهای مازاد داریم در برخی قسمت ها نیز نیازمند نیرو هستیم و دولت با کسری منابع انسانی مواجه است، از این رو به میزان محدود و تنها مورد نیاز، استخدام ها ادامه خواهد داشت. 

به گفته عسکری، استخدام های دولت دیگر به مفهوم عام در تمام سطوح تا زمان نیاز ضروری انجام نخواهد شد، اما در بخش مشاغل تخصصی و حساس براساس نیازهای اساسی استخدام صورت خواهد گرفت. 

جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور درباره لغو کامل دورکاری نیز اظهار داشت: دورکاری دیگر به معنای سابق وجود ندارد، اما در برخی مشاغل تحقیقاتی و مطالعاتی که می تواند خارج از اداره انجام شود به طور قانون مند انجام خواهد شد. 

وی با بیان آنکه برنامه هایی که شورای عالی اداری برای اصلاح این نظام به تصویب رسانده دارای هشت محور است، اظهار داشت: برخی از محورها دارای کمیت مشخص و برخی دیگر نیاز به اصلاحات کیفی دارد.

وی تصریح کرد: برای اصلاح ساختار اداری می توان با پست ها و واحدهای سازمانی هدف گذاری های کمی را مدنظر قرار داد زیرا تعداد پست های سازمانی و ساختار اداری و تعداد مدیران بیش از حد استاندارد است.

** واگذاری سالانه چهار درصد خدمات به بخش های غیردولتی

عسکری آزاد ادامه داد: برای رفع این مشکل قرار است خدمات صورت گرفته توسط دولت که به واسطه آن گسترش ساختاری انجام شده، براساس قانون سالانه چهار درصد خدمات به بخش های غیردولتی واگذار خواهد شد.

وی اظهار داشت: برهمین اساس به مرور چهار درصد از کارکنان به بخش های غیردولتی واگذار و برخی نیز به طور طبیعی از طریق بازنشستگی و خروج از خدمت خارج می شوند، بنابر این نیروی انسانی و ساختار با تعدیل مواجه می شوند.


** به ازای هر 5 کارمند یک رییس 

معاون توسعه مدیریت و نیروی انسانی رییس جمهور ادامه داد: در بخش سطوح سازمانی و پست های مدیریتی پیش بینی شده استانداردهایی تعریف شود که براساس آن تعداد سطح سازمانی واحدها کاهش یابد.

به گفته وی، به ازای هر پنج کارمند یک رییس تحت عناوین مختلف داریم که باید در این زمینه سالانه 20 درصد اصلاح صورت بگیرد و پست های مدیریتی سازمانی سالانه 20 درصد کاهش یابد.

عسکری آزاد گفت: با این تعدیل نیروها، امور روان تر صورت خواهد گرفت که پس از تصویب ضوابط و استانداردها برای این امر به تصویب می رسد، هرچند ابتدا واحدهای ستادی و سپس واحدهای عملیاتی با کاهش مواجه خواهند شد.

وی اظهار داشت: در بخش خدمات کیفی نیز تغییراتی ارایه می شود به نحوی که خدمات در فضای رقابتی ارایه خواهد شد به طوری که اگر واحدهایی در درون دولت خدمات نامناسب با قیمت تمام شده بالا را نسبت به سایر بخش های دولتی ارایه کنند نسبت به بودجه و ساختار نیروی انسانی آنها تجدیدنظر خواهد شد.

عسکری آزاد گفت: اگر واحدهای غیردولتی رقابت کنند و با قیمت مناسب به فعالیت بپردازند، بودجه کاهش می یابد.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: در بخش آموزش و پرورش در مدارس هزینه تمام شده تربیت دانش آموز 50 درصد نسبت به متوسط هزینه تمام شده بخش خصوصی بیشتر است و این در حالی است که در بخش دولتی هزینه سرمایه گذاری محاسبه نشده است.

وی اظهار داشت: این معضل در آموزش عالی نیز وجود دارد زیرا هزینه تمام شده کارشناسی حدود شش میلیون تومان است و این میزان در مقایسه بخش خصوصی به طور متوسط بسیار بالا است، زیرا متوسط این رقم در بخش خصوصی یک میلیون و 300 هزار تومان است، این در حالی است که کیفیت مراکز آموزش عالی دولتی از خصوصی بهتر است. 

** کیفی سازی منابع انسانی 

جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، کیفی سازی منابع انسانی را از دیگر موارد مدنظر دولت ذکر کرد و افزود: هم اکنون 39 درصد از کارمندان در سطح کارشناس و بالاتر هستند در حالی که دولت ها باید از توانمند ترین افراد استفاده کنند. 

** استخدام 500 هزار کادر خدماتی شرکت ها در دولت قبل 

وی از استخدام 500 هزار نفر از کادر خدماتی شرکت ها در دولت قبل خبر داد و تصریح کرد: برخی از این افراد بی سواد و یا دارای تحصیلات ششم ابتدایی و غیره هستند، ضمن آنکه بسیاری از آنها پس از استخدام دیگر حاضر نیستند فعالیت های قبلی را انجام دهند. 

عسکری آزاد ادامه داد: باید این مشکل به مرور برطرف شود، برهمین اساس 15 درصد از این استخدام ها ساماندهی می شوند تا این مشکل برطرف شود. 

** احیای طرح تکریم ارباب رجوع 

وی، صیانت از حقوق مردم را از دیگر برنامه های دولت اعلام کرد و گفت: در گذشته طرح تکریم ارباب رجوع اجرا می شد و نتیجه ارزیابی مردم بر سرنوشت آن بخش تاثیرگذار بود، برهمین اساس دولت تلاش دارد تا برای بهبود ارایه خدمات این طرح را احیا کند. 

** گسترش دولت الکترونیک 

معاون رییس جمهور با بیان آنکه خدمات الکترونیک در سه فاز توسعه می یابد، اظهار داشت: ارایه اطلاعات سازمان های دولتی به مردم، دریافت تقاضا به صورت الکترونیکی و ارایه خدمت از طریق الکترونیکی از فازهای این طرح است. 

وی ادامه داد: البته به دلیل اهمیت ارایه خدمات از طریق الکترونیکی برای این امر هدف گذاری چهار ساله شده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین