کد خبر: ۲۳۵۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴

فیلم‌ حادثه‌ قم‌ موجود است‌ حلقه‌ پرتو فرافکنی‌ نکند

"تبرئه متهمان قائله قم". روز گذشته تیتر رسانه هایی بود که یا متعلق به افراد جبهه پایداری بودند یا نزدیک به این جریان. قاسم روانبخش، سردبیر هفته‌نامه پرتو از تبرئه ۳ متهم حادثه ۲۲ بهمن قم در دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با غائله 22 بهمن قم خبر داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: جمهوریت نوشت: او در مورد جزئیات صدور این حکم گفته است: جلسه دادگاه ویژه روحانیت 11 اسفندماه برگزار شد و در آن از بنده و 2 نفر دیگر از دوستان موسسه امام خمینی(ره) به دلیل گزارش مجلس برای حضور در دادگاه دعوت شده بود. عضو جبهه پایداری در ادامه از تبرئه خود و 2 نفر از افراد حاضر در موسسه امام خمینی (ره) در جریان این پرونده خبر داده و گفته است: روز چهارشنبه 21 اسفندماه خواستند به دادگاه برویم و در آنجا حکم تبرئه را به ما ابلاغ کردند.

بسیاری ریشه قائله قم را جنجالی می دانند که احمدی نژاد در روز استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار دولت دهم ،  ایجاد کرد. یک هفته بعد از یکشنبه 15 بهمن سال 91 رئیس مجلس به عنوان سخنران راهپیمایی مردم قم در 22 بهمن در شبستان حرم حضرت معصومه(س) پشت تریبون رفت که با شعار و پرتاب کفش و مهر عده‌ای افراطی مواجه شد. پس از آن مجلس، کمیته حقیقت‌یاب را مامور کرد تا ماجرای غائله قم و عاملان آن را شناسایی کند.

البته مسئله فقط به موضع گیری مجلس ختم نشد. علما و مراجع تقلید مثل حضرات آیات عظام مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی، علوی‌گرگانی، موسوی‌اردبیلی، سعیدی (امام‌جمعه قم)، حسینی‌بوشهری، غروی، فاضل‌لنکرانی، مقتدایی، امینی‌نجف‌آبادی، مسعودی‌خمینی و شهرستانی و دهها تن دیگر از علما و بزرگان حوزه علمیه در قالب سخنرانی و صدور بیانیه بر ضرورت خشکاندن ریشه غائله قم تاکید کردند و در نهایت به عنوان فصل الخطاب رهبر معظم انقلاب عمل عاملان این واقعه را به شدت تقبیح کردند.
 
کمیته حقیقت‌یاب مجلس در 15 مرداد امسال بعد از سنگ اندازی های فراوان برخی نمایندگان مجلس که عضو و یا نزدیک به جبهه پایداری بودند گزارش نهایی خود را قرائت کرد. البته نام عاملان غائله از گزارش قرائت شده حذف شد.

حالا دادگاه سه تن از عاملان غائله قم برگزار شده و قاسم روانبخش از تبرئه خود و دیگر منسوبان حلقه پرتو خبر داده و گفته است: من روز حادثه در جمع مردم تبریز بودم و بعد از راهپیمایی نیز به جلفا رفتم اما متاسفانه آقایانی که در مجلس گزارش مربوط به آن حادثه را تهیه کردند بدون برقراری ارتباط با ما و استماع اظهارات‌مان ما را عاملان آن حادثه معرفی کردند.

حقیقت پور:آقای روانبخش! فیلم شب حادثه قم و اظهارات شما در دست قوه قضاییه موجود است/ روانبخش تا دیروز منکر متهم بودن خود می شد، چگونه امروز از تبرئه صحبت می کند؟!

منصور حقیقت پور، عضو کمیته حقیقت یاب قائله قم در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت در خصوص این مسئله گفت: در خصوص این پرونده عده ای از مسئولان در گزارش کمیته حقیقت یاب متهم شناخته شدند و در این بین سه روحانی نیز بودند که صحبت مطرح شده مبنی بر تبرئه این سه نفر تنها در خصوص تبرئه سه روحانی در این دادگاه است نه کل متهمان پرونده قائله قم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این مطلب افزود: اظهارات یک نماینده تهران در نشریه شخصی اش مبنی بر این که این هفته نامه پیش بینی کرده بود که گزارش کمیته حقیقت یاب مغرضانه است، بسیار نادرست است و این نماینده حق بیان این مسائل را ندارد و در صورتی که به زدن این دست از اظهارات ادامه دهد، کمیته حقیقت یاب اسنادی دیگری رادر خصوص این مسئله رو می کند.

حقیقت پور هم چنین با اشاره به این که آقای روانبخش تاکید کرده اند که از کمیته حقیقت یاب مجلس به خاطر گزارش مغرضانه اش گذشت می کنند و می گذرند گفت: خواهش من این است که آقای روانبخش از این مسئله نگذرند.

وی ادامه داد: آقای روانبخش تا دیروز می گفت من متهم نیستم و از اساس جایی من را احضار نکرده است حالا امروز از تبرئه حرف می زنند، ایشان چه زمانی به دادگاه رفتند که خبر ندادند؟

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات روانبخش تاکید کرد: خواهش می کنم آقای روانبخش به طور روشن و صریح به مردم بگویند که شب 21 بهمن یعنی شب قبل از قائله قم چه حرف هایی به چه کسانی در دفتر حلقه پرتو زده اند. البته فیلم این موضوع نیز در اختیار کمیته حقیقت یاب بود که تحویل قوه قضاییه شده است.

عضو کمیته حقیقت یاب مجلس شورای اسلامی با بیان این که حکم قطعی دادگاه ویژه روحانیت باید از طریق بیانیه این دادگاه علنی شود گفت: مقرر شده است با توجه به سابقه کار حقوقی آقای دواتگری ایشان از قوه قضاییه در خصوص اصل و قطعیت این حکم پرس و جو کنند.

دواتگری:دادگاه ویِژه روحانیت هر چه سریع تر حکم خود را به صورت شفاف اعلام کند/ حق اعتراض برای مجلس محفوظ است

مهدی دواتگری، عضو کمیته حقیقت یاب مجلس در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت در خصوص این مسئله گفت: در گذشته نزدیک مطرح می شد که از اساس از متهمان هیچگونه بازجویی صورت نگرفته و حداقل مشخص شد که لااقل از متهمان بازجویی صورت گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه این مطلب افزود: رایی که صادر می شود قابل اعتراض است و رای قطعی نیست و حتی اگر این اظهارات روانبخش در خصوص رای دادگاه ویژه روحانیت صحت داشته باشد، دادستان ویژه روحانیت طبق آیین نامه این دادگاه حق اعتراض دارد.

دواتگری تصریح کرد: گام نخست این است که دادگاه ویِژه روحانیت خود بیانیه ای در خصوص رای واقعی در مورد این سه متهم بدهد.

وی در مورد برخی اظهارات در خصوص جهت دار بودن گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس گفت: این دست از اظهارات جزء کارهای همیشگی این جریان سیاسی تلقی می شود .

دواتگری در خصوص کمیته حقیقت یاب مجلس تاکید کرد: کمیته حقیقت یاب مجلس که از یک تیم حقوقی و اطلاعاتی تشکیل شده بود و چهارچوب کار مشخصی داشت اما ما از رسیدگی قضایی به این موضوع اطلاع نداریم.

عضو کمیته حقیقت یاب مجلس تصریح کرد: گزارش این کمیته به هیچ عنوان مغرضانه نبوده است و مستنداتی که در خصوص دخالت حلقه پرتو در این موضوع از طریق کمیته حقیقت یاب ارائه شد، قانونی و حقوقی و به دور از رویکردهای سیاسی بود.

حیدرپور: حکم دادگاه یکجانبه و سرسری بوده است/ مجلس حق اعتراض به حکم دادگاه را دارد/رییس مجلس هم از متهمان بگذرد دستگاه قضا باید جلوی این رفتارها بایستد

عوض حیدرپور شهرضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت در این خصوص می گوید: آنچه در سال گذشته در قم رخ داد حرکتی سازماندهی شده بود که افراد مشخص و معینی در سازماندهی آن حرکت نقش داشتند و نقش آفرینی کردند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: البته ممکن است کسی در روز خود حادثه در شهر قم نبوده باشد اما در ساماندهی و سازماندهی حرکت نقش آفرینی داشته باشد، بنابراین بهتر است برخی آقایان مرتب تکرار نکنند که روز حادثه نبوده اند و در شهر دیگری حضور داشتند.

حیدرپور شهرضایی هم چنین تاکید کرد: آنچه اخیرا در خصوص حکم دادگاه ویژه روحانیت مبنی بر تبرئه متهمان این قائله مطرح شده است اگر صحت داشته باشد حکمی یکجانبه بوده است چرا که برای مجلس روشن است موضوع حادثه 22 بهمن قم حادثه ای سازماندهی شده بوده است.

عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس تاکید کرد: جای تاسف است که این گونه در خصوص این پرونده با این درجه از اهمیت  قضاوت شود ، چرا که به نظر می رسد این پرونده دقیقا مورد بررسی قرار نگرفته و  اقدام یکجانبه ای در این پرونده اعمال شده است.

وی ادامه داد: این حق برای مجلس و کمیته بررسی کننده حادثه محفوظ است که اعتراضی در خصوص این حکم داشته باشد و از دادستان این پرونده درخواست بررسی مجدد پرونده را داشته باشد.

حیدرپور با تاکید بر این که دستگاه قضا نباید با این مسئله با کوتاهی برخورد کند، گفت: ممکن است خود رییس مجلس از حادثه بگذرد و رضایت بدهد و عبور کند اما باید برای یکبار جلوی این حوادث را گرفت که دیگر با خیال راحت رییس یک قوه را بر اساس سازماندهی گروه های مشخص مورد هجوم و فحاشی قرار ندهند و شان یک رییس قوه را زیر سوال نبرند و بعد هم اظهار نظرهایی نکنند که خارج از نظر کمیته حقیقت یاب بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم چنین تصریح کرد: حتی اگر نظر کلی بر گذشت از این دست از مسائل است، باید یکبار ریشه این دست از مسائل را به طور جدی خشک کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین