کد خبر: ۲۳۵۷۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
امیدعلی مسعودی:

واکنش برخی رسانه‌ها به سخنان رییس‌جمهور جای تعجب داشت

یک استاد رشته‌ی ارتباطات درباره‌ی واکنش رسانه‌ها به سخنان رییس‌جمهور در اختتامیه‌ی بیستمین جشنواره‌ی مطبوعات، معتقد است: برخی دوستان برداشت‌های متفاوتی از سخنان آقای روحانی داشتند‌ که خیلی جای تعجب داشت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امیدعلی مسعودی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که آقای روحانی قصد نداشت به هیچ رسانه‌ای حمله کنند‌، اظهار کرد: عبارت «دژ پولادین» را که آقای روحانی به کار برد، برخی رسانه‌ها به خود گرفتند و نسبت به آن واکنش نشان دادند. در حالی که منظور رییس‌جمهور و روح سخنان او، برابری رسانه‌ها در برابر قانون بود و به این نکته اشاره می‌کرد که اگر رسانه‌ای اشتباه می‌کند‌، باید همان برخوردی با آن شود که با رسانه‌های دیگر می‌شود و قانون نیز راه را برای برخورد، با استفاده از مجازات‌های جایگزین باز بگذارد.

او گفت: رییس‌جمهور بر حفظ ارزش‌های انقلاب توسط رسانه‌ها تأکید کرد و سخنان خود، خواستار این بود که همه‌ی رسانه‌ها با توجه به این‌که در کشوری اسلامی هستند، به ارزش‌های اسلامی و قانون اساسی احترام بگذارند.

مسعودی ادامه داد: بخش دوم صحبت‌های آقای روحانی در حوزه‌ی رسانه، درباره‌ی رعایت قانون بود و به‌درستی به دوگانگی برخورد با رسانه‌ها اشاره کرد؛ ما شاهد هستیم که در برخی موارد، برخوردهای قانونی با رسانه‌ها بسیار محسوس است و در برخی موارد اصلا برخوردها احساس نمی‌شود. اگر قرار باشد مسامحه‌ای صورت گیرد باید درباره‌ی همه رسانه‌ها باشد.

مسعودی با تأکید بر این‌که ما باید به سمتی حرکت کنیم که رعایت قانون اساسی و حفظ ارزش‌های اسلامی در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد، تصریح کرد: می‌توان با استفاده از مجازات‌های جایگزین، به ادامه‌ی فعالیت‌ یک مجموعه کمک کرد و بستن یک روزنامه را همان‌طور که آقای روحانی گفت، آخرین راهکار دانست. تجربه‌ی کشورهای اسلامی و پیشرفته در برخورد با رسانه‌ها تأییدکننده‌ی سخنان رییس‌جمهور است. در حقیقت، او بر این نکته تأکید داشت که فضا باید به سمت نقد حرکت کند.

این استاد رشته‌ی ارتباطات در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برای تحقق بخشیدن به سخنان رییس‌جمهور، پتانسیل و توان لازم را دارد؟ بیان کرد: مهم‌ترین بخشی که می‌تواند به تحقق این صحبت‌ها کمک کند‌، نهاد رسانه است. زمانی ما می‌توانیم به حقیقت پیوستن این وعده‌ها را ببینیم که انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاری فعالیت کنند و کار رسانه به‌دست روزنامه‌نگاران، با نظارت حکومت، سپرده شود. در چنین شرایطی برای من این پرسش مطرح می‌شود که آیا رسانه‌ها که با روح جامعه سروکار دارند، ارزش کمتری نسبت به نظام پزشکی داشته‌اند، چرا تا کنون نتوانسته‌ایم تشکلی قانونی داشته باشیم.

مسعودی تأکید کرد: تا زمانی که ما برای خبرنگاران حق و حقوقی قائل نباشیم و بخشی از قانون را به حقوق آن‌ها اختصاص ندهیم‌، با چنین مشکلاتی روبه‌رو خواهیم بود.

وی با اشاره به نقش دولت و قوه‌ی قضاییه در زمینه‌ی تحقق امنیت و آزادی رسانه‌ها، گفت: دولت با تأسیس رشته‌های جدید در دانشگاه‌ها و توسعه‌ی سیستم آموزش روزنامه‌نگاری می‌تواند به تحقق یافتن این وعده‌ها کمک کند. همچنین باید تعاملی میان هیئت نظارت بر مطبوعات و قوه‌ی قضاییه ایجاد شود و پیش از آن‌که ظلمی اتفاق بیفتد، هیئت نظارت پیشگیری کند.

او افزود: برخورد قضایی با یک روزنامه باید با صبر توأم باشد تا اتفاقی نیفتد که افکار عمومی به حکمی که صادر شده، اعتراض کند. اگر این موارد را رعایت کنیم بخشی از صحبت‌های آقای روحانی برآورده می‌شود که به نفع جامعه هم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین