کد خبر: ۲۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۹:۲۱
جهان در سالی که گذشت

پایان دیکتاتور

آفتاب‌‌نیوز : در جريان جنگ ايران و عراق در فاصله سال هاي 1980 تا 1988 ميلادي او جنايات زيادي مرتكب شد و در سطح داخلي نيز مردم عراق را تحت فشار و ستم زيادي قرار مي داد.

به دنبال جنگ خليج فارس، دشمني آمريكا و عراق شدت بيشتري يافت و سرانجام رژيم صدام حسين در سال 2003 ميلادي و به دنبال حمله آمريكا به عراق سقوط كرد.

دولت و ارتش عراق تنها در فاصله سه هفته پس از آغاز حمله آمريكا به عراق سقوط كردند و به دنبال سقوط بغداد در نهم ماه آوريل از محل اختفاي صدام نيز خبري نبود. او به همراه تعداد ديگري از سران عراقي در ليست افرادي قرار داشت كه نظاميان آمريكايي شديداً در پي بازداشت آنها بودند.

عدي و قصي، فرزندان او نيز در ماه جولاي سال 2003 در جريان درگيري با نيروهاي آمريكايي كشته شدند و سرانجام روز چهاردهم ماه دسامبر سال 2003، خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران اولين گزارش مربوط به بازداشت صدام حسين را مخابره كرد.

در 30 ماه ژوئن سال 2004 ميلادي، صدام حسين به همراه 11 تن از مقامات ارشد حزب بعث به دولت موقت عراق تحويل داده شد تا مراحل محاكمه او به اتهام انجام جنايات جنگي و جنايت عليه بشريت انجام گيرد. اولين جلسه رسيدگي به پرونده او روز اول جولاي سال 2004 انجام شد و در آن جلسه، رهبر 67 ساله ساقط شده عراق، همچنان مطمئن و مهاجم به نظر مي رسيد. او مشروعيت دادگاه براي محاكمه را نپذيرفت و گفت: اين كارها «بازي است كه بوش براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري به راه انداخته است.»

وي تمام اتهامات مطرح شده را رد كرد و بوش را جنايتكار خواند. با وجود آن كه وكيلي براي او تعيين نشده بود اما يك تيم حقوقي چند مليتي با حضور 20 وكيل از سوي همسر وي تعيين شده بود اما نهايتاً صدام حسين، سند قانوني تأييد تفهيم اتهامات را امضا نكرد. و اين جريان هنوز ادامه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین