کد خبر: ۲۳۵۸۰۲
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
آملی‌لاریجانی خطاب به قضات:

در اجرای حکمی که موجب وهن نظام می‌شود، ملاحظه کنید

رییس قوه قضاییه گفت که لایحه قانون آیین دادرسی کیفری مراحل نهایی تایید در شورای نگهبان را طی می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در مراسم تحلیف تعدادی از کارآموزان قضاوت با اشاره به ضرورت به‌روز شدن دانش قضات، گفت: لایحه قانون آیین دادرسی کیفری تقریبا در مرحله نهایی تایید شورای نگهبان است.

وی گفت: در قانون آیین دادرسی کیفری جدید نظام رسیدگی تا حدی عوض شده و دادگاه‌های کیفری مجددا به دادگاه‌های کیفری یک و دو تقسیم شده‌اند.

رییس قوه قضاییه همچنین گفت که معاونت آموزش قوه قضاییه برنامه‌های بسیار خوبی برای آموزش ضمن خدمت قضات دارد که این امر تاثیر زیادی در به‌روز کردن علم و دانش قضات خواهد داشت.

آملی‌لاریجانی اظهار کرد: یکی از کارهای بسیار مهمی که در این دوره انجام گرفت تلاش برای ورود جمع زیادی از جوانان به دستگاه قضایی بود که این امر مشکلاتی از جمله اطاله دادرسی را برطرف خواهد کرد.

وی با اشاره به موضوع جذب چهار هزار قاضی طی برنامه پنجم توسعه خطاب به کارآموزان قضاوت، گفت: منصبی که شما به آن تکیه می‌زدید منصب بسیار بالایی است که هم در متون دینی و هم در قانون اساسی به جایگاه این منصب اشاره شده است و کسی در اهمیت این جایگاه تردیدی ندارد.

رییس قوه قضاییه افزود:‌ در باب یازدهم قانون اساسی یعنی اصول 156 به بعد، مجموعه مسئولیت‌ها و اختیاراتی که برای قاضی و دستگاه قضایی قرار داده شده بسیار وسیع است و حتی اختیاراتی بیش از آنچه که در شرع وجود دارد برای قاضی در نظر گرفته شده است.

آملی لاریجانی گفت: همچنین مقام و تکالیف آن عظیم‌تر است. خطراتی که در مسیر قاضی قرار می‌گیرد هم خطرات بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه خطرهایی مانند جهل و هوای نفسانی قاضی را تهدید می‌کنند، گفت: قاضی برای صدور رای درست باید به قانون و فتوای فقهی احاطه داشته باشد. قاضی نمی‌تواند به بهانه اینکه مطلبی در قانون نیامده از صدور رای خودداری کند؛ بنابراین قاضی هم باید به قانون و هم به فتاوی فقهی مسلط باشد.

رییس قوه قضاییه گفت: فهمیدن فتاوی کار دشواری است و لذا تلاش مجدانه‌ای لازم است تا قوانین و فتاوی فهمیده شوند.

آملی‌لاریجانی با اشاره به ضرورت انجام تحقیق توسط قضات، گفت: دانش قضایی باید نو شود؛ زیرا هر علمی که راکد بماند و در آن به حرف‌های جدید توجه نشود این رکود فسادآور است.

وی با اشاره به هوانی نفسانی به عنوان یکی از خطرات تهدیدکننده قضات، گفت: گاهی منصب‌هایی وجود دارد که زمینه بیشتری برای ظهور هواهای نفسانی ایجاد می‌کند. واضح است که هدف اول قاضی اجرای عدالت است. روایت بسیار زیبایی از پیامبر اکرم (ص) وجود دارد مبنی بر اینکه یک ساعت اجرای عدالت از 70 سال عبادت بهتر است. لذا خداوند سفره گسترده‌ای برای شما پهن کرده و اگر بتوانید از این فرصت‌ها استفاده کنید برای تعالی خود و جامعه قدم بسیار بزرگی برداشته‌اید.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه منصب قضا منصب پرخطری است، گفت: افراد صاحب قدرت و مکنت سراغ شما می‌آیند لذا همین الان کمرهای خود را محکم ببندید. به بهانه‌های مختلف سراغ شما می‌آیند. ما مجاری خطر را در بازرسی‌ها مشاهده می‌کنیم. شما به این افراد مجال نزدیک شدن ندهید تا بتوانید عدالت را اجرا کنید.

آملی‌لاریجانی گفت: فقرا و محرومین در جامعه گرفتارند. ما فقیر و محروم زیاد داریم و متاسفانه با آرامش هم زندگی می‌کنیم، در حالی‌که طبیعت انسانی و فرامین الهی این مساله را اقتضا نمی‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه جامعه ما با فاصله گذاشتن بین فقرا و اغنی‌ها این طبیعت را شکسته است، ولی یکی از مجاری شکستن این فاصله، دادگاه است و شما باید توجه داشته باشید که اگر حق ظالم گرفته نشود مظلوم دردمندتر می‌شود.

رییس قوه قضاییه افزود: در جامعه‌ای که ما آن را به اسلامی بودن متصف می‌کنیم واقعا پذیرفته نیست که در محاکم به یک فقیر اجحاف شود.

آملی لاریجانی خطاب به کارآموزان شرکت‌کننده در مراسم تحلیف، گفت: شما سربازان نظام در جبهه هستید. جای شما را هیچ کس نمی‌تواند بگیرد. استقلال قاضی و دستگاه قضایی در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است و حالا شما در معرض امتحان بزرگی قرار گرفته‌اید.

وی اظهار کرد: من امیدوارم شما باطن پاک خود را حفظ کنید و از همین حالا به شما می‌گویم سراغ شما می‌آیند و شما باید حواستان را جمع کنید.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه درخواست دوست و آشنا نباید تاثیری در صدور رای توسط قاضی داشته باشد، گفت: گاهی وقت‌ها قاضی از دست کسی عصبانی می‌شود و برای کسی که شایسته نیست در زندان باشد، قرار بازداشت موقت صادر می‌کند. اینها واقعا جز بیرون زدن هوای نفسانی چیزی نیست.

آملی لاریجانی ضمن توصیه به قضات برای حفظ استقلال خود گفت: شما باید استقلال خود را حفظ کنید و به یمین و یسار نغلتید تا پیش خدا روسفید باشید، اما باید نکته را بدانید که استقلال قاضی منافاتی با مشورت کردن ندارد به ویژه در پرونده‌های کلان مالی.

وی با بیان اینکه برخی از عناوین، ثانویه هستند، گفت: اگر اجرای حکمی در این زمان موجب وهن نظام می‌شود باید نسبت به آن ملاحظه کرد.

به گزارش ایسنا، رییس قوه قضاییه در پایان کارآموزان قضایی شرکت‌کننده در مراسم تحلیف را به داشتن اخلاق و رعایت ارزش‌های اخلاقی در زندگی و کار توصیه کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین