کد خبر: ۲۳۵۸۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷

وزیرخارجه بلاروس:امیدواریم توافق ژنو به توسعه روابط تجاری با ایران کمک کند

وزیر امورخارجه بلاروس ضمن اظهار امیدواری از اینکه توافق ژنو به توسعه روابط تجاری و افزایش حجم مبادلات بین دو کشور کمک کند، گفت: موضوع لغو روادید بین دو کشور در دستور کار است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، «ولادیمیر ماکی» وزیرامورخارجه بلاروس که بنا به دعوت محمدجواد ظریف و برای دیدار با مقامات سیاسی کشورمان به تهران سفر کرده است، ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک با وزیرامورخارجه کشورمان شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با بیان اینکه به صورت سنتی هیچگونه مانع سیاسی برای توسعه همکاری بین ایران و بلاروس وجود ندارد گفت: رایزنی ها درخصوص مسائل جاری دو کشور ادامه دارد و دو طرف از سطح بالای روابط سیاسی برخوردار هستند.

ماکی به دیدار خود با همتای ایرانی خود اشاره کرد و افزود: در این دیدار توافق شد روابط بین دو کشور به سطح موجود اکتفا نکند و هر چه بیشتر توسعه یابد.

وزیرخارجه بلاروس تاکید کرد : رشد سیاسی می تواند به رشد اقتصادی و تجاری دو کشور کمک کند. ما با ایران در زمینه های فرهنگی، علمی ، ورزشی و... همکاری داریم و در ماه ژانویه 5 کمیسیون فن آوری بین این دو کشور برگزار و به همکاری دانشگاهی افزوده شد.

وی وجود پرواز مستقیم بین دو کشور را زمینه ای برای ارتقای روابط بین ایران و بلاروس دانست و عنوان کرد: ما امیدواریم توافقات ژنو به توسعه روابط تجاری و حجم مبادلات دو کشور کمک کند؛ حجم مبادلات فعلی متناسب با روابط عالی دو کشور نیست.

وی حجم مبادلات تجاری دو کشور را 60 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی می تواند این مساله را توسعه دهد. دراین کمیسیون وزرای صنعت دو کشور حضور دارند، من نیز فردا با وزیر صنعت جمهوری اسلامی دیدار خواهم داشت.

وی با تاکید بر حمایت بلاروس از ایران درخصوص مسائل حساس ، افزود: ارزش زیادی برای روابط دوستانه خود قائلیم، ما وجود دیکتاتوری و یک یا دو ابر قدرت را قبول نداریم، در عرصه بین المللی باید توازن ایجاد شود. این ملاقات کمک می کند که مسائل جاری را در همه زمینه ها بررسی کنیم و بتوانیم مسیر خوبی برای توسعه دو کشور تعریف کنیم.

ماکی عنوان کرد: فردا در ملاقات با رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی، مسائل تجاری را بررسی می کنیم .ما پیشنهادات و پروژه های مشخصی برای افزایش حجم مبادلات داریم و این مسائل را با همکاران ایرانی خود بررسی خواهیم کرد.

به گفته وزیرخارجه بلاروس، علیه ایران و بلاروس تحریم هایی وجود دارد و دو کشور نمی خواهند سیاست های بین یکدیگر به گونه ای باشد که کشور ثالثی آسیب ببیند.

وی به نیازهای مشترک ایران و بلاروس به کالاهای تولیدی دو کشور اشاره کرد و گفت: اقتصاد دو کشور می تواند مکمل یکدیگر باشد.

ولادیمیر ماکی با اشاره به اینکه موضوع لغو روادید بین ایران و بلاروس از موضوعات در دست بررسی است، افزود: برای نهایی کردن این موضوع باید یک سری مسیرها طی شود، به عنوان مثال می توان مبلغ عوارض صدور ویزا را کاهش داد و صدور آن را تسهیل کرد.

وی ادامه داد: ما تلاش می کنیم ویزا برای تجار بر اساس نامه ای از اتاق بازرگانی صادر شود تا این امر با سهولت صورت گیرد.

ماکی در پاسخ به سوالی درباره دیدگاهش نسبت به وضعیت اوکراین و همه پرسی برگزارشده دراین کشور، عنوان کرد: کشور اوکراین یکی از نزدیک ترین همسایگان ما است و ما دارای روابط تجاری و اقتصادی زیادی هستیم و در کنار همه این ها رواط اقتصادی و مشترکات زبانی زیادی داریم.

وی با بیان اینکه ما زبان همدیگر را متوجه می شویم ، خاطرنشان کرد: علاقه مندیم که اوکراین کشور مستقلی باشد و صلح و ثبات دراین کشور برقرار شود.

این مقام سیاسی از بلاروس با بیان اینکه نباید از زور توسط هیچ یک از طرف ها استفاده شود ،افزود: ما معتقدیم این مساله باید از طریق گفت و گو حل شود.

وزیرخارجه بلاروس عنوان کرد: ما درک می کنیم که مناقشه ایجاد شده دراین کشور اتفاقی نبوده و حتما دلایلی داشته است.

به عقیده این مقام مسوول، رادیکالیسم و افراطی گری که از جانب برخی کشورهای غربی اجازه شکل گیری در این کشور را پیدا کرده است، موجب ایجاد شرایط امروز شده است.

وی همچنین فرارسیدن سال جدید را تبریک گفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین