کد خبر: ۲۳۵۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۷

واکنش اتحادیه اروپا به نتیجه رفراندوم در شبه جزیره کریمه

اتحادیه اروپا یکشنبه شب بعد از برگزاری رفراندوم در شبه جزیره کریمه و مشخص شدن نتیجه آن که با موفقیت 93 درصدی مردم این منطقه با الحاق به خاک روسیه همراه بود، اعلام کرد که این رفراندوم را به رسمیت نمی شناسد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، ˈهرمان فان رمپویˈ رییس اتحادیه اروپایی و ˈخوزه مانوئل باروسوˈ رییس کمیسیون اروپایی با انتشار بیانیه مشترکی در این رابطه، تاکید کردند: نتیجه رفراندوم در شبه جزیره کریمه را که از نظر آنها مغایر با قانون اساسی اوکراین و قوانین بین المللی برگزار شده به رسمیت می شناسند.

مقام های اتحادیه اروپایی در بیانیه خود همچنین تاکید کردند: راه حل پایان دادن به بحران اوکراین باید بر مبنای احترام و حفظ تمامیت ارضی و تعیین سرنوشت و استقلال اوکراین همراه باشد.

در بیانیه رمپوی و باروسو همچنین خاطرنشان شده است: تنها راه عبور از این بحران همکاری بین المللی از جمله انجام مذاکرات مستقیم بین مسکو و کی یف خواهد بود.

اتحادیه اروپا همچنین از روسیه خواسته است تا وضعیت نیروهای خود در شبه جزیره کریمه را به وضعیت پیش از آغاز بحران در این منطقه بازگرداند.

در همین رابطه ˈفرانک والتر اشتاین مایرˈ وزیر امور خارجه آلمان نیز روز یکشنبه در گفت وگویی با یادآوری برگزاری رفراندوم در شبه جزیره کریمه باوجود مخالفت های غرب و اتحادیه اروپا تاکید کرد: اتحادیه اروپا واکنش روشن و قاطعی درمورد این اقدام که مغایر با قوانین بین المللی بوده، نشان خواهد داد.

اشتاین مایر، وضعیت اوکراین را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: همه کوشش های دیپلماتیک باید به سمت جلوگیری از تشدید اوضاع در منطقه سوق داده شود.

وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه در گام بعدی باید ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به منطقه اعزام شوند، افزود: اگر روسیه نمی خواهد بیش از این صدمه ببیند، نباید مانع از اعزام فوری این ماموران بین المللی به منطقه شود.

وزیران خارجه اتحادیه اروپایی قرار است فردا( دوشنبه) در نشست ویژه خود در بروکسل درمورد تصویب تحریم های جدید علیه مسکو تصمیم گیری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین