کد خبر: ۲۳۶۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹

وزارت بهداشت: 13 درصد مبتلایان به سل در ایران خارجی هستند

رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت گفت: حدود ۱۱ هزار مورد سل در کشور شناسایی شده اما حدود ۳۰ درصد مبتلایان به سل به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و بیماری آنها ثبت نمی‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهشید ناصحی گفت: سل بیماری است که معمولاً از طریق تنفس منتقل می‌شود و از افرادی که به بیماری‌هایی مانند سرطان یا دیابت مبتلا هستند 2 تا 4 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سل هستند.

او در مورد این باور غلط که برخی سل را فقط بیماری ریوی می‌دانند گفت: میکروب سل موذی است و چون به اکسیژن نیاز دارد بیشتر در ریه قرار می‌گیرد.
ناصحی به این نکته اشاره کرد که شاه علامت سل سرفه های طولانی بیش از 2 هفته است. البته نمی‌گوییم هر فردی که سرفه کرد به سل مبتلاست اما سرفه‌های مکرر که بیش از 2 هفته طول کشید، با تب و تعریق شبانه کاهش وزن و اشتها همراه است را باید جدی گرفت.برونشیت و خلط سل می‌تواند انتقال دهنده به خانواده افراد باشد.

رئیس اداره سل و جزام وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که ورود مهاجران غیر ایرانی گزارش شده گفت: از مجموع 11 هزار سل گزارش شده در کشور 12.5 درصد آن غیر ایرانی بودند موارد غیر ایرانی خودشان گروه‌های مختلفی دارند که جزو ملزومات است که اگر کسی در کشورش سل شایع است برای ورود به کشور باید معاینات لازم را انجام دهد.
او در مورد سل و جذام و ریشه‌کنی آن گفت: سال‌هاست در مرحله حذف سل هستیم و تعریفی بین‌المللی برای حذف هست که اگر میزان شیوع کمتر از یک مورد در 10 هزار نفر جمعیت باشد می‌گویند بیماری حذف شده است.

ناصحی گفت: از سال 1372 کشورمان به مرحله حذف جزام دست یافته، در مورد سل هم نزدیک به 10 هزار و 987 سل گزارش شده داشتیم که به نظر می‌رسد 70 درصد کل سل موجود در کشور باشد و احتمالاً 30 درصد موارد سل به بخش‌هایی مراجعه می‌کنند که این بیماری در آنجا ثبت نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین