کد خبر: ۲۳۶۲۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۳

عراقچی: دور بعدی مذاکرات 18 تا 20 فروردین برگزار می‌شود

عراقچی اعلام کرد: طی نشست‌هایی در سطح معاونان که هر کدام دو ساعت طول کشید، به غنی‌سازی و رفع تحریم ها و همکاری های صلح‌آمیز هسته ای با ایران و پیشنهادهایی که در این زمینه وجود دارد، پرداخته شد و درباره اراک هم روز چهارشنبه صحبت می کنیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این عضو تیم مذاکره‌کننده با اشاره به ملاقات‌های دو جانبه‌اش با هیات‌های 1+5 گفت: ملاقات های جداگانه با معاونان وزیران خارجه داشتم. با روسیه و آمریکا ملاقات دو جانبه داشتم و اگر نیاز باشد فردا با دیگر کشورها ملاقات خواهم داشت. فضای مذاکرات خوب و جدی بود و حتما مباحث طرح شده مفید بود اما هنوز برای این که وارد مذاکرات برای رسیدن به یک متن برسیم زود است.

وی همچنین اظهار کرد: قرار است هر دو طرف دیدگاه‌هایشان را مطرح کنند و به درک مشترک برسیم و درباره اراک هم همین طور است. ما دیدگاه خود و آنها هم دیدگاه خود را بیان می کنند و ما بر این نظر هستیم که باید کاری کرد که موضوع نگرانی آنها را درباره اراک رفع کنیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره جزییات همکاری های هسته ای گفت: راکتورهای آب سبک، مباحث پزشکی، سوخت های جدید، تحقیق و توسعه و کشاورزی در چارچوب همکاری های صلح آمیز هسته ای می گنجد و در این چارچوب پیشنهاداتی از سوی دو طرف مطرح شد.

عراقچی افزود: مذاکرات چهارشنبه عصر پایان می یابد و اشتون و ظریف برای جمع بندی از مباحث دو روز مذاکرات دیدار می کنند. البته همه کشورهای حاضر در مذاکرات به خوبی از نوروز اطلاع دارند و در این باره با ما همکاری دارند. فکر می‌کنم مذاکرات به سمتی پیش رود که عصر چهارشنبه خاتمه یابد.

وی ادامه داد: جلسات طولانی و فشرده‌ای داشتیم. جلسات این دور از مذاکرات و مذاکرات بعدی بیش تر جنبه بحث و تبادل نظر دارد و هنوز ما به شکل مذاکراتی به این معنا که بر روی رسیدن به نتیجه مشترک کار کنیم نرسیده‌ایم. احتمالا دور بعدی مذاکرات هم به همین شکل است و فقط بیش تر تلاش است به یک درک مشترک از موضوعی که مورد بحث است برسیم و بعدا بتوانیم به یک متن مشترک برسیم.

عراقچی گفت: شروع مذاکرات با یک دیدار میان خانم اشتون و آقای ظریف آغاز شد و درباره مذاکرات بحث شد و آقای ظریف درباره سفر اخیر اشتون و تبعاتی که داشته است مطالبی بیان کردند و این که این سفر چقدر بر اعتماد و نوع نگاه مردم ایران نسبت به رفتار کشورهای اروپایی تاثیر گذاشته است. از طرفی خانم اشتون هم توضیح دادند که موضوع دیدار با جوامع مدنی همواره در سفرهای ایشان وجود دارد و از آن جایی که این سفر مصادف با روز جهانی زن شده بود عنایت داشتند که با تعدادی از خانم ها دیدار داشته باشند و همان طور که سخنگوی خانم اشتون هم اعلام کردند معمولا این دیدار ها را با کشور میزبان و وزارت خارجه آن کشور هماهنگ نمی کنند. درعین حال آثار اقدام ایشان در ایران توضیح داده شد چرا که این نوع اقدامات می تواند موجب کندی کار شود.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به مذاکرات روز نخست گفت: امروز سه جلسه دو ساعته داشتیم که در آنها راه حل رفع تحریم ها، غنی سازی و همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران و پیشنهادهایی که در این زمینه وجود دارد اختصاص داشت و بحث مفصلی نیز دراین باره صورت گرفت و فردا هم درباره اراک صحبت می کنیم.

وی ادامه داد: هم چنین با برخی از هیات هایی که موضوعاتی را برای طرح و پیگری داشتیم ملاقات شد.

معاون وزیر خارجه درباره دیدگاه طرف مقابل در این دور از مذاکرات گفت: 1+5 سعی دارد موضع واحد داشته باشد اما در برخی موارد دیدگاه های مختلف در بین آنها مشهود است. برای ما مهم این است که مایل هستیم 1+5 موضوع متحد داشته باشد تا بتوان با آنها مذاکره کرد و فکر می کنم بحث هایی که تا کنون داشتیم و در آینده هم خواهیم داشت کمک می کند تا درک مشترک بین دو طرف ایجاد شود.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که بر سر چه موضوعاتی اتفاق نظر وجود دارد، گفت: در همه موضوعات یک اتفاق نظر کلی وجود دارد. مثلا در بحث تحریم‌ها در این که همه تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای باید در راه حل پایانی برداشته شود توافق نظر وجود دارد اما نحوه اجرای آن محل بحث است یا درباره استمرار و ادامه غنی سازی نیز اتفاق نظر وجود دارد اما این که در چه حد و اندازه ای با توجه به نیازهای عملی ایران چگونه ابعاد این مساله تعیین می شود محل بحث است. درباره همکاری های صلح آمیز و ابعاد آن و نیز درباره اراک که این راکتور وجود خواهد داشت اتفاق نظر است اما این که نگرانی ها را به چه شیوه درباره اراک رفع کنیم موضوع مذاکره است.

به گزارش ایسنا، عراقچی گفت: هیچ فشاری برای این که مذاکرات در شش ماه تمام شود، وجود ندارد اما دو طرف برای این کار در شش ماه تمایل دارند. البته این دلیل نمی شود که مذاکرات کیفیت خود را از دست دهد اما طبعا هیچ طرف از مواضع خود به این دلیل عقب نشینی نمی کند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان درباره آینده مذاکرات و رسیدن به توافق جامع اظهار کرد: کار سختی در پیش است و موضوعات سختی را پیش رو داریم و چندان به نیات طرف مقابل خوشبینی نداریم و در عین حال ناامید هم نیستیم و مسیر را به همین شکل ادامه می دهیم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره قیود غنی سازی و این که در این دور از مذاکرات در مورد آنها بحث شد، گفت: ملاک ما در تعیین ابعاد و اندازه برنامه غنی‌سازی ایران نیازهای ایران است. اختلاف نظری اگر هست، درباره تعریف نیازهای عملی است. ممکن است طرف مقابل درباره این نیازها تردید داشته باشد اما مهم این است که ما به درک و تعریف مشترکی از نیازهای ایران برسیم. این هدف ماست و بعد از آن می توانیم بر روی ابعاد غنی سازی صحبت کنیم اما قسمت سخت کار تعریف نیازهای عملی است.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره قیود غنی سازی و این که در این دور از مذاکرات در مورد آنها بحث شد، گفت: ملاک ما در تعیین ابعاد و اندازه برنامه غنی‌سازی ایران نیازهای ایران است. اختلاف نظری اگر هست، درباره تعریف نیازهای عملی است. ممکن است طرف مقابل درباره این نیازها تردید داشته باشد اما مهم این است که ما به درک و تعریف مشترکی از نیازهای ایران برسیم. این هدف ماست و بعد از آن می توانیم بر روی ابعاد غنی سازی صحبت کنیم اما قسمت سخت کار تعریف نیازهای عملی است.

وی گفت: هنوز به این تعریف مشترک نرسیده‌ایم و تلاش ها ادامه دارد.

عراقچی درباره تاثیر بحران کریمه بر مذاکرات هسته ای گفت: تا اینجای کار تاثیر واضحی نداشته است. این موضوع در مذاکرات اصلا مطرح نشد اما طبیعی است چنین بحرانی در این اندازه بر موضوعات دیگر سایه می‌اندازد. همکاران ما و هم هیات روسی و غربی اصرار داشتند وارد این موضوع نشوند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور زمان مذاکرات بعدی را 18 تا 20 فروردین اعلام کرد و گفت: احتمالا مذاکرات بعدی هم در وین خواهد بود.اون وزیر خارجه ادامه داد: درباره مکان مذاکرات فردا در دیدار خانم اشتون و آقای ظریف قطعی می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که ساخت نیروگاه‌های آب سبک هسته‌ای در همکاری‌های هسته ای قرار دارد، گفت: موضوع ساخت نیروگاه های تحقیقاتی و قدرتی در همکاری های صلح‌آمیز است و در توافق ژنو هم آمده است اما اکنون درباره اولویت‌ها و ظرفیت ها بحث می شود تا در نهایت درباره چند موضوع مشخص به توافق برسیم.

وی تاکید کرد: عدم انسجام میان 1+5 مانع توافق جامع درباره موضوع هسته ای است اما تا اینجای کار روسیه و چین و اروپایی‌ها و آمریکا و خانم اشتون تلاش دارند هیچ موضوعی حتی بحران اوکراین بر این مساله سایه نیندازد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که چرا آقای ظریف و خانم اشتون با هم عکس یادگاری نگرفتند، گفت: آن‌ها شام هم نخوردند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده یک بار دیگر درباره راکتور اراک گفت: با توجه به حساسیت‌ها درباره اراک و استفاده از پلوتونیوم این موضوع می‌تواند نگرانی‌هایی را ایجاد کند و با وجود اطمینان به این که ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست سعی داریم به نحوی نگرانی ها رفع شود؛ نه این که تحقیق و توسعه بخواهد متوقف شود و یا اراک متوقف شود.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره دستور کار مذاکرات بعدی در فروردین ماه 93 گفت: می دانیم که دستور کار چیست اما هنوز قطعی نشده است و فردا بین خانم اشتون و آقای ظریف قطعی می شود.

وی ادامه داد: بحث ها درباره غنی سازی، رفع تحریم ها و همکاری های هسته ای تمام شده است و روز چهارشنبه درباره اراک بحث می کنیم اما این به معنای آن نیست که دیگر درباره اراک بحث نخواهیم کرد. فعلا ایده‌ها را تبادل کردیم و بعدا این‌ها را در یک بسته کلی جمع‌بندی می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین