کد خبر: ۲۳۶۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶

آیا زمان تحویل سال 93 ساعت ˈ20:ˈ20:20 است؟

گزارشهای نجومی حاکی از آن است که اعداد رند اعلام شده برای تحویل سال جدید از سوی افراد غیر رسمی مبنای علمی ندارد، گفت: تحویل سال 93، ساعت 20 و27 دقیقه و7ثانیه است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا از سایت انجمن نجوم آماتوری ایران، مردم باید از خرافه ها پرهیز کنند و به سراغ دلایل علمی رویداد های نجومی بروند.

***لحظه سال تحویل

درحالی روزهای پایانی سال را پشت سر می گذاریم در محافل عمومی و برخی سایت ها و همچنین درفیس بوک اعلام شده که لحظه تحویل سال 93 ساعت 20و 20دقیقه و 20 ثانیه است و افراد با این حرف ها که سالتان 20 باشد یا سال بیستی داشته باشید و اینکه امسال به خاطر این اعداد شانس می آورید، متاسفانه به خرافه روی می آورند.

باید گفت این خرافه ها فقط در حد صحبت است و پایه علمی ندارد چرا که لحظه سال تحویل امسال ساعت 20 و 27 دقیقه و 7ثانیه است.

در هر صورت اگرهم لحظه تحویل سال به یک عدد رند برسد به این معنا نیست که اتفاق عجیبی افتاده و یا این دقت تقویم ایرانی را می رساند بلکه عددی است که طبق محاسبات علمی وخورشیدی اتفاق خواهد افتاد. اما اگر از نظر علمی نگاه کنیم وقتی عدد رند نیست یعنی با دقت بیشتری موضوع بررسی شده و سال نو اعلام شده است. بنابراین کبیسه گیری ها دقیق است و مردم هم با این دید و خرافه که این عدد شانس می آورد همه بی پایه و اساس است و شبه علم است و باید ازآن پرهیز کرد.

متاسفانه مردم به جای اینکه به سراغ دلایل علمی برخی رخداد ها مانند رویداد های نجومی بروند به خرافات روی می آورند و به مسایل علمی و آگاهی و دانایی دورشده اند.

***خورشید در لحظه سال نو در نقطه اعتدالی

از آنجاییکه بحث ما تحویل سال نو یا آغاز سال هجری شمسی است بنابراین به بحث سال اعتدالی می پردازیم. وی ادامه داد: خورشید در مرکز منظومه شمسی قرار دارد و زمین به دور خورشید می چرخد، اما وقتی ما به دور خورشید می گردیم اینگونه به نظر می رسد که خورشید به دور زمین می چرخد و به آن گردش ظاهری خورشید گفته می شود که یک سال طول می کشد.

اگر آسمان را کروی شکل فرض کنیم که ستاره ها،خورشید و سیارات روی آن قراردارند،استوای سماوی را می سازند، یک نیم کره آن بالای سرمان قرار دارد و نیم آن زیر پایمان است که دیده نمی شود یعنی یک دایره ای آسمان را به دو نیم کره شمالی و جنوبی تقسیم کرده است، از امتداد استوای زمین و ترسیم زمین روی کره آسمان استوای آسمان به دست می آید که به آن معدل النهار یا استوای سماوی گفته می شود.

زاویه استوای آسمان با دایره البروج 23 و نیم درجه است، همین میزان زاویه باعث انحراف محوری زمین شده بنابراین محورزمین در مدارخود کج است. آن دایره ای که خورشید ظاهرا روی آن در کره آسمان حرکت می کند با دایره ای که استوای آسمان را به دو نیم کره شمالی و جنوبی نصف می کند زاویه 23 و نیم درجه را می سازند.

به مسیر حرکت سالانه خورشید در آسمان دایره البروج می گوییم. دایره البروج با استوای سماوی زاویه ٥ / ٢٣ درجه می سازد و در دو نقطه آن را قطع می کند.

به نقطه ای که در آن خورشید از جنوب استوای سماوی به شمال آن می آید، نقطه اعتدال بهاری می گویند و خورشید در لحظه تحویل سال در نقطه اعتدال بهاری قرارمی گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین