کد خبر: ۲۳۶۲۸۷
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰

نماینده مجلس: 60 درصد از جاده هاي کشور نور کافی در شب ندارند

وی افزود: با توجه به افزایش تقاضای سفر در این ایام ،رانندگانی هستند که تجربه کافی برای جاده های برون شهری را ندارند و این بی تجربگی احتمال تصادف را بالا می برد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایام نوروز با توجه به تعطیلی بسیاری از اداره ها وکارخانه ها واز طرفی تعطیلی مدارس تا 13 فروردین و با توجه  به هوای مطبوع  بهار این فرصت را برای مردم فراهم می آورد تا با مسافرت به نقاط مختلف ، خستگی یکساله ناشی از کار وتلاش را از تن بیرون کنند وبا انرژی وروحیه ای تقویت شده به استقبال  یک سال کاری دیگر بروند.

به گزارش عصر خبر، در این میان رخدادهایی ناگوار محتمل است که می تواند مسافرتی همراه با شادی ونشاط را گاهی به خاطره ای تلخ و کابوسی که سالها در اذهان باقی می ماند مبدل سازد رخدادهایی مانند تصادف که در این ایام با بیشتر شدن تعداد سفرها وتعدد تردد خودروها به همان نسبت افزایش می یابد.

عوامل متعددی در بروز تصادفات دخیل هستند که از این عوامل می توان به بی احتیاطی رانندگان، نقص فنی خودروها، نامناسب بودن شرایط جاده ها و... اشاره نمود.

سید مهدی هاشمی رييس كميسون عمران مجلس شورای اسلامي در همین زمینه درگفتگو با  خبرنگار عصر خبر گفت: از نظر ترافیک جاده ای ایام نوروز تفاوت بسیاری با ایام دیگر دارد در این ایام سفرها به مقدار چشمگیری افزایش پیدا می کند وبا وجود کنترل شدید ترافیکی بدلیل عدم کشش جاده ها برای چنین حجمی از خودروها، به همان نسبت آمار تصادفات نیز افزایش می یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس بی احتیاطی رانندگان وعدم توجه به مسایل ایمنی وقوانین راهنمایی ورانندگی را مهمترین دلیل بروز تصادفات رانندگی دانست و تاکید داشت:عجله در رانندگی یکی از عوامل  بوجود آمدن تصادفات است و اغلب کسانی که در این ایام به مسافرت می روند مسیر را جزئی از مسافرت وتفریح خود نمی پندارند و تعجیل در رسیدن به مقصد دارند و اگر این نگرش در آنها تغییر کند و مسیر را هم قسمتی از مسافرت وتفریح خود بدانند و با آرامش مسیر را طی کنند بسیاری از سوانح رانندگی رخ نخواهد داد.

وی افزود: با توجه به افزایش تقاضای سفر در این ایام ،رانندگانی هستند که تجربه کافی برای جاده های برون  شهری را ندارند و این بی تجربگی احتمال تصادف را بالا می برد.

رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور نقص فنی خودروها وپایین بودن کیفیت برخی خودروهای موجود را یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات دانست واظهار داشت که اگر خودروها از استاندارد بالایی برخوردار باشند و نیز به وسایل ایمنی از قبیل  ایربک، ترمز ای.بی.اس و کمربند ایمنی مناسب مجهز باشند در مواقع اضطراری به مقدار زیادی از ضریب خطر و وارد آمدن خسارات جانی و مالی کاسته خواهد شد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که جاده هایی که امروزه در کشور ساخته می شود پیش بینی افزایش حجم خودروها در چندین سال آینده در آنها بعمل می آید ،تصریح کرد که در طول سال ایامی وجود دارد که می توان از آنها به عنوان روزهای پیک ترافیک جاده ها نام برد که تردد خودروها در آن ایام بسیار بیشتر از حجم تعریف شده برای جاده هاست که می توان با اقدامات کنترلی مضاعف، مدیریت حمل ونقل واستفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی از احتمال وقوع حوادث به میزان قابل توجهی کاست.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد:وزارت راه وشهر سازی و کمیسیون ایمنی راهها می بایست با فرهنگ سازی و پیش بینی تمهیدات لازم برای ورود به چنین ایامی که تر دد جاده ای به اوج خود می رسد مقدمات سفرهایی ایمن برای هموطنانمان فراهم سازند.

احمد روشنایی مهندس سازه ومدیر پروژه یکی از شرکتهای راهسازی نيز درگفتگو با خبرنگار عصر خبر با بیان اینکه جاده ها در بین عوامل ایجاد تصادفات کمترین نقش را دارند وتنها 10تا 15درصد از عوامل تصادفات را به خود اختصاص می دهند گفت: عواملی از قبیل بی احتیاطی رانندگان،نقص فنی خودروها ناشی از بی توجهی رانندگان و خودروسازان، بی توجهی برخی خودروسازان به استانداردهای ایمنی خودرو وبطور کلی خطاهای انسانی را مهمترین عامل بروز تصادفات برشمرد.



روشنایی در ادامه افزود: جاده ها برای حجم معینی از تردد خودروها تعریف وساخته می شوند و پلیس راه می تواند در ایامی مانند تعطیلات نوروز که تردد در اغلب جاده ها بیش از حجم تعریف شده در آنهاست برای جلوگیری از بروز حوادث رانندگی، آمد وشد را کنترل ومدیریت نماید. برای مثال جاده چالوس که پلیس راه به فراخور زمان وتقاضای سفر از یک جهت به جهت دیگر، اجازه تردد در طرف مقابل را نمی دهد.

وی با بیان اینکه عدم نور کافی ونبود دید لازم درشب یکی دیگر از عوامل وقوع تصادف در جاده هاست اذعان داشت : تامین روشنایی در جاده ها بر عهده وزارت نیروست وبا اینکه در مناطق حادثه خیز، جاده های کشوراز نور کافی برخوردار هستند اما در حدود 60 درصد از راههاي کشور فاقد نور کافی در شب هستند.

روشنایی تصریح کرد: واضح است که متولی راهسازی در کشور وزارت راه است وبا وجودیکه این وزارتخانه یکی از وزارتخانه های مادر محسوب می شود اما در مقابل هزینه های گزافی که برای ساخت جاده ها  متحمل می شود در آمد چندانی عایدش نمی شود. در اغلب کشورهای دنیا اگر کسی بخواهد از جاده ای عبور کند می بایست هزینه آن را در غالب عوارض نچندان ارزان بپردازد.

وی درادامه افزود: مساله سود ده نبودن راهسازی در کشور باعث شده تا بخش خصوصی میل چندانی برای ورود به این عرصه نداشته باشد اما با این وجود در حال حاضر درکشور از حجم هندسی مناسب وقابل قبولی از نظر جاده برخوردار هستیم و جاده های کشور هم اکنون به هیچ وجه با 20 سال پیش قابل مقایسه نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین