کد خبر: ۲۳۶۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹

رویترز گزارش داد: صادرات نفت ایران همچنان افزایش می یابد

رویترز بر اساس اطلاعات بارگیر کشتی ها نوشت، صادرات نفت ایران در ماه فوریه برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافته است و مشتریان اصلی نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نقل از رویترز، بر اساس اطلاعات بارگیری کشتی‌ها، صادرات نفت ایران در ماه فوریه برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافته است و مشتریان اصلی نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده اند. افزایش فروش نفت ایران به مشتریان اصلی این کشور که بیشتر در آسیا و از جمله به ترکیه بوده است، به دنبال توافق ژنو و کاهش تحریم ها اتفاق افتاده است. در مجموع در ماه فوریه، میزان نفت بارگیری شده توسط 4 خریدار بزرگ نفت ایران یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی به 1.16 میلیون بشکه در روز رسیده است که این میزان در ماه ژانویه برابر با 994 هزار و 669 بشکه در روز بوده است.

با اضافه کردن میزان نفت خریداری شده از سوی ترکیه در ماه فوریه، معادل 117 هزار و 857 هزار بشکه در روز، صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه در روز فراتر رفته است. آنکارا در ماه ژانویه روزانه 105 هزار و 824 هزار بشکه نفت از ایران خریده است. به نوشته این گزارش، این حجم بارگیری شده به جز میعانات گازی است که ایران به چین و دیگر مشتریان خود صادر می کند. از سال 2012 که تحریم ها علیه صادرات نفت ایران اعمال شده است، چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه تقریبا تمام نفت صادراتی ایران را خریده اند. بر اساس اطلاعات دولتی و صنعتی، از ماه نوامبر 2013، خرید نفت ایران توسط مشتریان آسیایی به بیش از 960 هزار بشکه در روز رسیده است و با در نظر گرفتن به طور متوسط خرید روزانه 100 هزار بشکه ای ترکیه از ایران، میزان صادرات نفتی ایران از یک میلیون بشکه در روز فراتر می رود. چین در ماه فوریه روزانه 502 هزار و 500 بشکه نفت از ایران وارد کرده است و میزان خرید خود را دوباره به سطح پیش از تحریم ها برگردانده است. این کشور در ماه ژانویه 564 هزار و 536 بشکه نفت در روز از ایران خریده است. بر اساس آمار گمرک چین، پکن در سال 2013، روزانه 428 هزار و 840 بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

به گزارش فارس، بر اساس اخبار غیررسمی، ممکن است صادرات نفت ایران به چین در سال 2014 به دنبال مذاکرات شرکت ژوهای ژنرانگ برای انعقاد یک قرارداد جدید برای واردات میعانات گازی افزایش یابد. بر اساس اطلاعات بارگیری کشتی ها، هند در ماه فوریه 304 هزار و 286 بشکه نفت از ایران وارد کرده است. دهلی نو در ماه ژانویه 412 هزار بشکه نفت از ایران خریده بود. به گفته منابع دولتی هند، پس از درخواست آمریکا از دهلی نو برای کاهش ورود محموله های نفتی این کشور از ایران، پالایشگاه های این کشور مجبور هستند تا میزان نفت وارداتی خود از ایران را تقریبا به یک سوم میزان خرید در سه ماهه نخست امسال کاهش دهند. کره جنوبی در ماه فوریه 214 هزار و 286 بشکه نفت در روز از ایران خریده است. به دنبال افزایش خریدهای پالایشگاه ها در آستانه تعطیلی انجام تعمیرات که از ماه مارس آغاز می شود، پالایشگاه های این کشور واردات نفت از ایران را در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 برابر کرده اند. بر اساس اطلاعات غیررسمی، ژاپن در ماه فوریه، 140 هزار بشکه نفت در روز از ایران خریده است. رقم رسمی واردات نفت ژاپن از ایران در اواخر این ماه اعلام خواهد شد. این کشور در ماه ژانویه 210 هزار 517 بشکه نفت در روز از ایران وارده کرده بود. واردات نفت ژاپن از ایران در سال 2013 تقریبا 6.4 درصد کاهش یافته و به 177 هزار و 414 بشکه در روز رسیده بود که کمترین میزان واردات روزانه نفت از این کشور طی بیش از 30 گذشته به شمار می رفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین