کد خبر: ۲۳۶۲۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
تلاش برای رسیدن به درک و تعریف مشترک از عناصر گام نهایی

دومین روز از مذاکرات ایران و 1+5 در وین آغاز شد

چهارمین دور از گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در روز دوم با حضور معاونان وزیران خارجه و به سرپرستی سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان ظریف واشتون در محل اقامت هیات های مذاکره کننده در هتل کوبورگ وین از سر گرفته شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دومین دوز از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 از صبح روز سه شنبه 27 اسفند در وین با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون آغاز شد.

دو طرف بعد از نشست افتتاحیه در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 به گفت وگوها درباره جزییات ادامه دادند.

بنا بر این گزارش در روز نخست مذاکرات موضوعات غنی سازی، همکاری های صلح آمیز هسته ای و رفع تحریم های مرتبط با مساله هسته ای مورد بحث قرار گرفت.

سید عباس عراقچی سه شنبه شب با حضور در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر در وین اظهار کرد: طی نشست‌هایی که در سطح معاونان برگزار شد، به موضوعات غنی‌سازی و رفع تحریم ها و همکاری های صلح‌آمیز هسته ای با ایران و پیشنهادهایی که در این زمینه وجود دارد، پرداخته شد و درباره اراک هم روز چهارشنبه صحبت می کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد که عبور از این موضوعات به این معنا نیست که دیگر درباره آنها بحثی صورت نگیرد.

این عضو تیم مذاکره کننده مذاکرات روز نخست را خوب، جدی و صریح خواند و افزود که تا اینجای کار دو طرف سعی دارند هیچ مساله ای حتی موضوعی مثل بحران کریمه بر مذاکرات هسته ای سایه نیندازد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی کاترین اشتون نیز مذاکرات روز نخست را مفید و سازنده خواند.

عراقچی گفت: مایل هستیم 1+5 موضوع متحد داشته باشد تا بتوان با آنها مذاکره کرد.

وی تاکید کرد که در این دور از مذاکرات و مذاکرات بعدی که 18 تا 20 فروردین ماه 1393 در وین برگزار می شود سعی داریم تا درباره موضوعات مطرح به درک مشترک برسیم و سپس بحث برای رسیدن به متن مشترک را آغاز می کنیم.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره قیود غنی سازی و این که در این دور از مذاکرات در مورد آنها بحث شد؟ گفت: ملاک ما در تعیین ابعاد و اندازه برنامه غنی‌سازی ایران "نیازها"ی ایران است. اختلاف نظری اگر هست، درباره تعریف نیازهای عملی است. ممکن است طرف مقابل درباره این نیازها تردید داشته باشد، اما مهم این است که ما به درک و تعریف مشترکی از نیازهای ایران برسیم. این هدف ماست و بعد از آن می توانیم بر روی ابعاد غنی سازی صحبت کنیم، اما قسمت سخت کار تعریف نیازهای عملی است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که هنوز به این تعریف مشترک نرسیده‌ایم و تلاش ها ادامه دارد.

مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 امروز چهارشنبه پایان می یابد و قرار است بعد از نشست معاونان، ظریف و اشتون با یکدیگر ملاقات و جمع بندی نهای را داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین