کد خبر: ۲۳۶۳۲۴
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹

پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی به تولید آزمایشی رسید

مجری طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی گفت: پس از اجرای موفقیت آمیز طرح توسعه فاز 12 و برداشت گاز از موقعیت دریایی این پروژه ملی، عملیات مربوط به شیرین سازی و تزریق گاز به خط لوله ششم سراسری گاز ایران با تلاش متخصصان ایرانی به صورت آزمایشی آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روابط عمومی شرکت نفت وگازپارس روزچهارشنبه به نقل از رسول فلاح نژاد افزود: با اجرای این طرح میزان گاز استحصالی کشورمان از مخزن مشترک انرژی با کشور قطر به میزان 12 میلیون متر مکعب گاز طبیعی و 16 هزار بشکه میعانات گازی باارزش، افزایش یافت.

وی اضافه کرد: تولید آزمایشی گاز در ردیف اول شیرین سازی طرح فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی به میزان هست میلیون متر مکعب در روز از هفته گذشته آغاز شده بود که با اعمال تنظیمات دقیق روی تجهیزات دوار شامل توربین ها و کمپرسورها و تثبیت شرایط عملیاتی تاسیسات، بتدریج ظرفیت کامل این ردیف به حدود14 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

مجری طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی بیان کرد: درهفته های گذشته تاکنون برداشت از این موقعیت دریایی میدان مشترک محقق و بیش از 500 هزار بشکه میعانات گازی در مخازن این طرح ذخیره سازی شده که بزودی با استقرار تانکرهای مجهز، مراحل بارگیری این هیدروکربور با ارزش اقتصادی برای صاردات به بازارهای عمده جهانی به سمت گوی شناور مربوط انجام خواهد شد.

فلاح نژاد گفت: مطابق برنامه ریزی و با تلاش و همکاری کارشناسان عالی بخش های کارفرمایی و شرکت های پیمانکار اجرای این پروژه، مراحل راه اندازی بخش دوم این طرح توسعه نیز در دست اجراست که پیش بینی می شود ردیف دوم شیرین سازی آن نیز در اردیبهشت سال آینده به مدار تولید وارد شود.

وی افزود: با راه اندازی ردیف دوم طرح توسعه فاز 12، تولید از بزرگترین پروژه زمان حاضر پارس جنوبی به 27 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

مجری طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی اظهار کرد: واحد بازیافت گوگرد این طرح نیز با دریافت خوراک از واحد ردیف شیرین سازی، در بهار سال آینده در سرویس قرار خواهد گرفت تا میزان انتشار آلاینده های پالایشگاهی به حداقل برسد.

فلاح نژاد تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته دو سکوی دریایی دیگر فاز 12 میدان پارس جنوبی نیز در سال آینده حمل، نصب و راه اندازی خواهند شد تا به تامین سوخت زمستانی کشور کمک کنند.

به گزارش ایرنا، دراجرای طرح های توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان های عسلویه و کنگان استان بوشهر تاکنون 24 فاز پالایشگاهی به اجرا درآمده که تاکنون 10 فاز آن با تولید روزانه 280 میلیون مترمکعب گاز به بهره برداری رسیده بود و به تولید رسیدن فاز 12 این میزان افزایش یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین