کد خبر: ۲۳۶۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۵

پایان سفر ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای به وین/گزارشی از دو روز رایزنی فشرده با 1+5

وزیر امور خارجه کشورمان در رأس هیأت مذاکره کننده ایرانی شامگاه چهارشنبه وین را به مقصد تهران ترک کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین ، محد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده ایرانی شامگاه چهارشنبه پس از پایان دومین دور مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در وین ، اتریش را ترک کرد.

بر اساس این گزارش مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 از صبح روز گذشته آغاز شد .

هیأت ایرانی بعد از ظهر دوشنبه 26 اسفند ماه وارد وین شد . بر خلاف انتظار همه و عرف معمول در این دور مذاکرات کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف در بدو ورود به وین ضیافت شام مشترک نداشتند که عدم برگزاری ضیافت شام نیز به دلیل ناهمانگی های صورت گرفته در سفر اشتون به ایران و دیدار با برخی از فعالان حقوق زن ایرانی عنوان شد .

هلگا اشمید و سید عباس عراقچی معاونین اشتون و ظریف در شب اول ملاقات کردند و درباره چارچوب مذاکرات به توافق رسیدند.

بر اساس توافق صورت گرفته کاترین اشتون و محمد جواد ظریف ساعت 8:30 روز سه شنبه 27 اسفند ماه ملاقات دوجانبه ای داشتند و بر خلاف معمول عکس یادگاری هم نگرفتند که این اقدام نیز در راستای اعتراض وزیر امور خارجه کشورمان به اشتون تلقی شد که باعث واکنش سخنگوی کاترین اشتون نیز شد و وی اعلام کرد که اشتون در سفر به تهران هیچ گونه هماهنگی با وزارت خارجه و دولت ایران برای ملاقات با فعالان زنی ایرانی نداشته و اینگونه ملاقات ها در سفرهای اشتون صورت می گیرد.

مذاکرات رسمی حدود ساعت 11 با حضور اشتون و ظریف آغاز شد. مذاکرات دور اول حدود 2 ساعت طول کشید و سپس مذاکرات در سطح معاونین وزرای خارجه هلگا اشمید و سیذ عباس عراقچی ادامه یافت . این مذاکرات حدود ظهر متوقف و بعد از ظهر ادامه پیدا کرد. حدود ساعت 18 به وقت ژنو مذاکرات مجددا متوقف و دیدارهای دوجانیه ایران و روسیه و ایران و آمریکا صورت گرفت و مجددا از حدود ساعت 20 مذاکرات معاونین ادامه یافت .

مذاکرات همان طور که پیش از شروع نیز از سوی وزیر امور خارجه اعلام شده بود به 4 موضوع همکاری های هسته ای ایران، غنی سازی ، رفع تحریم ها و کارخانه آب سنگین اراک متمرکز بود. در روز اول مذاکرات به بررسی سه موضوع غنی سازی ، همکاری های هسته ای و تحریم ها پرداخت.

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان سه شنبه شب پس از پایان مذاکرات در جمع خبرنگاران داخلی حضور یافت و گفت: فضای مذاکرات خوب و جدی بود و بحث ها خیلی صریح و رک و در عین حال در فضای سالم مطرح شد.

وی افزود:دو طرف دیدگاه های خود را مطرح کردند هنوز زود است که بگوییم مذاکرات سازنده بود ولی قطعا مفید است.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص جمع بندی مذاکرات پیرامون رفع تحریم ها و نیز پیشنهادات طرف ایرانی درباره موضوع آب سنگین اراک گفت: قرار نبوده و نیست که در این دور و دور بعدی به جمع بندی برسیم.

وی تصریح کرد:قرار است طرفین دیدگاه های خود را مطرح کنند که به درک مشترک برسیم چه غنی سازی ، چه رفع تحریم ها و هر موضوع دیگری و در مورد اراک هم همین طور است.

عراقچی یادآور شد: در مورد اراک موضوع مذاکره ما این است که چگونه می شود نگرانی های مربوط به اشاعه را کاهش داد و به حداقل رساند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در خصوص مطرح شدن یا نشدن موضوع کریمه و همه پرسی در این منطقه از سوی مقامات روسیه یا امریکا نیز گفت:اصلا در مذاکرات بحث نشد.

وی افزود: قطعا این بحران سایه خود را بر همه موضوعات دارد اما دوستان ما در هیأت روسیه اصرار داشتند وارد این موضوع نشوند و بحث های دیگر وارد مذاکرات نشود.

عراقچی اعلام کرد: دور بعدی مذاکرات 18 تا 20 فروردین برگزار می شود.

به گفته وی دور بعدی مذاکرات به احتمال قوی در وین برگزار می شود که این موضوع در دیدار روز چهارشنبه ظریف و اشتون قطعی خواهد شد.

مذاکرات صبح روز چهارشنبه 28 اسفند ماه با مذاکرات در سطح معاونین از ساعت 9 صبح ادامه پیدا کرد. در مذاکرات صبح موضوع اراک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد جواد ظریف نیز دیداری را با اعضای پارلمان اتریش داشت و سپس ملاقات دوجانبه ای بین اشتون و ظریف صورت گرفت و در پی ملاقات دوجانبه نیز در نشست رسمی اختتامیه طرفین به جمع بندی مذاکرات پرداختند.

اشتون و ظریف در نشست خبری مشترک که ساعت 14:30 به وقت وین در محل اقامت خبرنگاران برگزار شد ، بیانیه مشترکی را اعلام کردند.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان در پایان مذاکرات ایران و 1+5 در نشست خبری مشترک با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: همراه با مدیران سیاسی و معاونین چین و فرانسه و آلمان و روسیه و انگلستان و آمریکا هم اکنون دومین دور مذاکرات برای ادامه تلاش های دیپلماتیک طرفین برای رسیدن به راه جل جامع پیرامون موضوع هسته ای ایران را خاتمه دادیم.بار دیگر از وزیر خارجه اتریش و دفتر سازمان ملل متحد در وین برای فراهم کردن امکانات برگزاری گفتگو ها تشکر می کنیم.

وزیر خارجه اظهار کرد: بر اساس چارچوب دور قبل برای گفتگوها در جلسات دو روز گذشته بحث های محتوایی جدی و مفید پیرامون یک رشته از موضوعات شامل غنی سازی، رآکتور اراک همکاری های صلح آمیز هسته ای و تحریم ها بود.

وی ادامه داد: از 7 تا 9 آوریل مجدد در وین جلسه داریم و به کارمان در خصوص موضوعات محتوایی قابل پیگیری در توافق جامع ادامه می دهیم.

همچنین وزیر امور خارجه سپس به رسم مذاکرات در جمع خبرنگاران داخلی حاضر شد و به سئوالات آنها پاسخ داد. ظریف در این نشست گفت: بحث ها زمینه ای را در ذهن دو طرف ایجاد کرده که چطور به توافق برسیم برای طرف ما سودمند بوده و برداشت ما از 1+5 این است که آنها هم با خوش بینی به بحث ها نگاه می کنند البته راه دشواری در پیش است.
وی ادامه داد: امیدواریم در جلسه آینده بتوانیم همه موضوعات را یک بار پوشش داده باشیم.

ظریف عنوان کرد: در فاصله الان تا اجلاس رسمی ما کارشناسان ملاقات می کنند تا درباره جزئیات موضوعاتی که به آنها واگذار شده گفتگو کنند.

ظریف تاکید کرد: کارشناسان ما بلافاصله و حتی ممکن است در روز بعد از تعطیلات نوروز مذاکرات را شروع کنند در حالی که یکی دو نفر از اعضای تیم کارشناسی عازم مشهد بودند و به خاطر این موضوع سفر را به هم زدند تا مذاکرات صورت گیرد و بعد هم با فاصله کمی بنده و سایر دوستان برای بحث درباره موضوعات بعدی به وین خواهیم آمد.

وزیر خارجه گفت: قرار است در جلسه اردیبهشت ماه کار مذاکره و ورود به تدوین سند نهایی را شروع کنیم و سه ماه اول مذاکرات را به بحث و سه ماه دوم را به تدوین گذرانده باشیم.

وندی شرمن ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست جداگانه ای به سئوالات خبرنگاران خارجی پاسخ داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با پایان مذاکرات در رأس تیم مذاکره کننده هسته ای بعداز ظهر چهارشنبه وین را ترک کرد . ظریف حدود ساعت 3 صبح به وقت تهران وارد ایران خواهد شد .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین