کد خبر: ۲۳۶۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳

چین: مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک بسیارخوب، مثبت و روبه جلو بود

رسانه های چین روز پنجشنبه مذاکرات ایران با گروه پنج بعلاوه یک در وین را سازنده توصیف کردند و نوشتند که این مذاکرات بسیار خوب، مثبت و رو به جلو بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، تارنمای چاینا ارگ نوشت: دیپلمات های حاضر در نشست اعتراف کردند که روند مذاکرات بسیار مثبت و دلگرم کننده بوده است .

روزنامه چاینا دیلی چین نیز امروز نوشت که مذاکرات این گروه با ایران برای رسیدن به یک راه حل دایم، جامع و درازمدت ادامه خواهد یافت.

این اخبار در حالی منتشر می شود که شی جین پینگ رییس جمهور چین هفته قبل گفت کشورش برای حل برنامه هسته ای ایران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

خبرگزاری شین هوا گزارش کرد که دیدارهای دوجانبه ایران و آمریکا برای افزایش درک متقابل تاثیر بسیاری داشته و هیات آمریکایی این مساله را تایید کرده است.

در همین حال گزارش شده است مذاکرات ایران با گروه پنج بعلاوه یک هفتم آوریل دوباره از سر گرفته خواهد شد.

براساس تصمیم طرفین مذاکره، دور بعدی مذاکرات هسته ای 18 تا 20 فروردین ( هفتم تا نهم آوریل) در وین برگزار می شود و پیش از مذاکرات اصلی نیز در روزهای سوم تا پنجم آوریل، مذاکرات کارشناسی در این شهر انجام خواهد شد.

خبرگزاری چین نوشت که طرفین در باره راکتور آب سنگین اراک هم گفت وگوهایی انجام داده اند اما این مساله اصلی نبوده است.

براساس گزارش ها دو طرف مذاکره کننده در این دور از گفت وگوها با برگزاری چهار نشست تخصصی در سطح معاونان وزیران خارجه درباره چهار محور اصلی تحریم ها، غنی سازی، همکاری های بین المللی هسته ای و راکتور آب سنگین اراک تبادل نظر کرده و برای تدوین متن مشترک در جلسات آینده به تفاهم رسیدند.

شین هوا به نقل از دیپلمات های آمریکایی و بدون ذکر نام آنها آورده است : ایران و آمریکا هر دو نگرانی ها و امیدهایی دارند که باید متقابلا درک شود.

این گزارش تصریح می کند که مذاکرات آینده دشوار است زیرا ایران می خواهد کشورها به حقوق این کشور احترام بگذارند و آنها می گویند نگرانی هایشان را تهران باید رفع کند.

تلویزیون مرکزی چین گزارش کرد که چهار ماه دیگر از دوره موقت حل برنامه هسته ای ایران با دیپلماسی باقی است و طرفین کارهای زیادی باید انجام دهند.

بنا به این گزارش مذاکرات وین به دلیل مصادف شدن با تعطیلات نوروز ایرانیان زودتر به پایان رسید .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین