کد خبر: ۲۳۶۵۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۹

پیام نوروزی خاتمی: دلبسته انقلاب خود هستیم و نظام را سرفراز می خواهیم

رئیس جمهور اسبق کشورمان در پیامی ویدئویی نوروز را تبریک گفت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: متن پیام نوروزی سید محمد خاتمی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خداوندی که زیباست و زیبایی را دوست دارد، به نام خداوند بخشندۀ مهربان، به نام خدای بهار، خدای انسان، خدای زندگی، خدای کمال‌بخش به آفرینش، خدایی که انسان را زنده و پویا و زندگی را برای انسان زیبا خواسته است.

سالی که گذشت مثل همۀ سال‌ها حوادث تلخ و شیرین فراوانی داشت و ملت ما همیشه کوشیده است با گذرکریمانه از حوادث، با تحمل سختی‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌ها، زندگی را به سوی بهبود راهنمایی کند.

سالی که گذشت سال انتخاباتی بود که امید را در مردم زیادتر کرد و به حق باید نام آن را حماسۀ سیاسی گذاشت، ایجاد فضای امن و آزاد و برخوردار برای همۀ گروه‌ها و جریان‌ها چیزی بود که مورد توقع جامعه بود که حماسۀ سیاسی این امید را افزایش داد.

می‌توانست این این حماسه با بازترشدن فضا، با تبدیل فضای امنیتی به فضای سیاسی، با رفع حصرها و حبس‌ها و با رفع محدودیت‌ها از کسانی که دچار محدودیت شده‌اند، باشکوه‌تر شود که متاسفانه نشد، گرچه در این زمینه هم فضای مناسب‌تری ایجاد شد، ولی نه آنگونه که باید و شاید. ولی هنوز هم امید هست که وارد فضایی بشویم که دل‌ها به هم نزدیک‌تر بشود، این فضا به نفع ملت، به نفع کشور و به نفع نظام است و می‌تواند شور و اشتیاق را برای ساختن کشور و برای همکاری در جهت اعتلای امور بیشتر کند.

ما در عرصه‌های مختلف، مشکلات فراوانی داریم، مطمئنا زندگی برای اکثریت مردم ما زندگی سختی است، بخصوص برای اقشار کم‌درآمد جامعۀ ما که تعداد زیادی هم هستند، خوشبختانه طرح‌ها و برنامه‌های دولت جدید که ان‌شاءالله مورد حمایت و پشتیبانی همۀ دستگاه‌ها و نهادها قرار گیرد، طرح‌های خوبی است و تا حدودی نیز مخصوصا در عرصۀ روابط خارجی و عرصۀ اقتصادی گشایش‌های نصبی حاصل شده است، ولی این گشایش‌ها باید بیشتر شود. با حفظ منافع و مصالح ملت، گام‌های محکم و استواری برداشته شود، چهرۀ زیبای ایرانی، چهرۀ رحمانی اسلام، بهتر و بیشتر به جهانیان نشان داده شود.

پایبندی به حقوق ملت و تامین زندگی سعادتمند برای او وظیفۀ سنگینی است که بر عهدۀ دولت و حکومت قرار دارد، البته در طرف مقابل نیز باید با توجه به امکانات، توقعات را در حد واقعیت‌ها و در حد معقول نگه داشت، ولی امید را نسبت به آینده نباید از دست داد، خطاب من به جوانان عزیز است، جوانانی که سرمایه‌های اصلی کشور هستند، البته اگر برخورداری باشد در درجۀ اول جوانان برخورداری دارند و اگر محرومیت و محدودیت باشد، متاسفانه جوانان در معرض آن قرار می‌گیرند، اما جوان نباید امید خود را از دست بدهد، باید بکوشند و نظام نیز باید زمینه را برای حضور فعال و پرنشاط و آزاد جوانان، در عرصه‌ها فراهم بکند و همچنین همۀ کارآفرینان، همۀ کارگران، همۀ کسانی که تلاش می‌کنند، باید دست به دست هم بدهند و در جهت پیشبرد امور تلاش کنند و دولت محترم نیز باید زمینه را برای فعالیت آزاد احزاب، گروه‌ها، تشکل‌ها و بخش خصوصی فراهم بیاورد و بتواند از امکانات درونی و بیرونی برای بهبود بهره بگیرد که بحمدلله این قصد هست و امیدوارم در عمل هم، همچنان که گام‌هایی برداشته شده است، شاهد برداشته‌شدن گام‌های بزرگ‌تری باشیم.

ما به آینده امید داریم، دلبستۀ به این مرز و بوم‌ایم، دلبستۀ انقلاب خود هستیم و نظام خود را برقرار و سرفراز می‌خواهیم و در متن این نظام عزت حرمت و کرامت انسان را پاس می‌داریم و امیدواریم در سال پیش رو شاهد اصلاحات همه‌جانبه در درون نظام خودمان و برای تقویت نظام خودمان و برای تقویت پایه‌های امنیت ملی و رفاه اجتماعی باشیم و نیز شاهد زمینه‌سازی برای بهره‌گیری از امکانات داخلی و خارجی برای پیشرفت کشور و بهبود زندگی جامعه‌مان در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی باشیم.

امسال، ما سال را درحالی به پایان بردیم که به نام مبارک صدیقۀ طاهره متبرک بود و در آغاز سال و هفتۀ دوم سال جدید نیز باز نام و یاد حضرت صدیقۀ طاهره دل‌های ما را روشن خواهد کرد، امیدوارم که پاسدار حرمت و بزرگی این بانو بوده و به عنوان انسانی که آزادی، عرفان، حرمت، عزت و کرامت را می‌طلبید، از ایشان پیروی کنیم.

برای همۀ مردم عزیزمان و برای همۀ کسانی که به ایران و ایرانی علاقه دارند، آرزوی سعادت و شادمانی می‌کنم و امیدوارم خدایی که دل‌ها را دگرگون می‌کند، خدایی که امور را تدبیر می‌کند، روز و شب را در پی هم فراهم می‌آورد و خدایی که می‌تواند حال و احوال را دگرگون کند، حال و احوال ما را به بهترین حال بگرداند، به گونه‌ای که همۀ ما از زندگی و از امور جاری راضی باشیم و دولت و ملت ما، موفق و سرفراز بسوی آیندۀ بهتر گام برداند.

نفس باد صبا مشک‌فشان خواهد شد/ عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد

ارغوان جام‌عقیقی به سمن خواهد داد/ چشم‌نرگس به‌شقایق نگران خواهد شد

این تطاول که کشید از غم هجران بلبل/ تا سراپرده گل نعره‌زنان خواهد شد

ای دل ار عشرت امروز به فردا فکنی/ مایه نقد بقا را که ضمان خواهد شد

گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت/ که به‌باغ‌آمد از این راه و از آن خواهد‌شد

مطربا مجلس انس است غزل خوان و سرود/ چند‌گویی که چنین رفت‌و‌ چنان خواهد شد

حافظ از بهر تو آمد سوی اقلیم وجود/ قدمی نه به وداعش که روان خواهد شدشاد و پیروز باشید

شاد و پیروز باشید

سید محمد خاتمی

نوروز1393
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین