کد خبر: ۲۳۶۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵

سال نو، پوست نو

احتمالا اين روزها که حسابی درگیر نوروز و سال نو هستید، شايد بد نباشد يك خانه‌تكاني اساسي هم از پوست‌تان بكنيد به خصوص اگر وقتی جلوی آینه دقیق به پوست‌تان نگاه مي‌کنید به دانه‌های سر سیاه ریزی روی بینی و گاهی گونه‌ها برمي‌خورید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: احتمالا اين روزها که حسابی درگیر نوروز و سال نو هستید، شايد بد نباشد يك خانه‌تكاني اساسي هم از پوست‌تان بكنيد به خصوص اگر وقتی جلوی آینه دقیق به پوست‌تان نگاه مي‌کنید به دانه‌های سر سیاه ریزی روی بینی و گاهی گونه‌ها برمي‌خورید  که پوست‌تان را از شفافیت و صافی خارج كرده وکدر نشان مي‌دهد.

چاره كار يك پاكسازي ساده است؛ چرا كه براي تمیز کردن پوست و پاک‌سازی آن اصلا احتیاجی به آرایشگاه و مطب و متخصص نیست و خودتان می‌توانيد این پاک‌سازی را در منزل انجام دهيد تا دانه‌های سیاه و جوش‌های زیرپوستی مرده را پاک كنيد و به پوست شادابی ببخشید.

پيشنهاد اول براي پاكسازي استفاده هفته‌ای 2 یا 3 بار از کرم اسید میوه  يا AHA (بین 5 تا 10 درصد) است  كه وظيفه لايه‌برداري و تميز كردن پوست شما را برعهده مي‌گيرد اما اگر نمي‌خواهيد از مواد شيميايي استفاده كنيد راه‌هاي خانگي هم برای این‌کارجواب مي‌دهد.

مرحله اول:  صورت را تميز كنيد

اول از همه صورت را با پنبه و شیر پاک‌کن خوب تميز كنيد. البته مي‌توانيد در این مرحله به جای شیر پاک کن برای پوست‌های خشک از شیر، برای پوست‌های چرب از آبلیمو و برای پوست‌های معمولی از ماست استفاده کنید. يادتان باشد طرز کشیدن پنبه باید از پایین به بالا باشد. بعد از پاك كردن نوبت تمیز کردن صورت با پنبه و لوسیون است.

توجه کنید روی تمام لوسیون‌ها نوشته شده که مخصوص چه نوع پوستی است. از طرفي بهتر است بدانيد كه عرق شاه‌تره و کاسنی از آن دست لوسيون‌هايي هستند كه براي هر نوع پوستي جواب مي‌دهند.



مرحله دوم: پوست را ماساژ دهيد

اين مرحله يعني ماساژ صورت چندان الزامي نيست اما اگر حوصله داشته‌ باشيد، مي‌تواند حسابي كمك‌كننده باشد؛ چرا كه این عمل باعث به جریان افتادن هر چه بهترخون در پوست شده و به صورت ،شادابی و زیبایی مي‌دهد.برای ماساژ دادن از روغن ماساژ یا روغن بچه مي‌توانید استفاده کنید البته اگر پوستي چرب يا مستعد آكنه داريد در انتخاب روغن دقت بيشتري داشته‌ باشيد؛ مي‌توانید از روغني مغذي كه داراي ترکیبات قابض است، استفاده کنید. روغن فندق، گلرنگ، سبوس برنج یا روغن دانه انگور  براي پوست‌هاي چرب مناسب است. يادتان نرود كه  ماساژ باید با دو انگشت بلند و بسیار آهسته انجام گیرد.

مرحله سوم: پوست را بخور دهيد

مهم‌ترين  مرحله براي پاکسازی پوست بخور دادن و آماده‌سازی آن برای پاکیزگی است. به این ترتیب که داخل ظرفی 2 لیوان آب را با یک قاشق غذاخوری بابونه مخلوط کرده و روی شعله گاز بگذارید تا کاملا به جوش بیاید. سپس از روی شعله برداشته و به وسیله یک حوله که روی سر مي‌اندازید صورت‌تان را 20 دقیقه بخور دهید تا کاملا منفذهای پوستی باز شده و دانه‌های سر سیاه برای بیرون آمدن از زیر پوست آماده شوند.

اگر پوستي مستعد آكنه داريد پيشنهاد مي‌كنيم از گیاه شاه‌تره استفاده كنيد چرا كه خواص بی‌نظیری در پاکسازی پوست و پیشگیری از بروز جوش صورت و درمان آن دارد. بخور این گیاه علاوه بر خاصیت ضد جوش به داشتن پوستی شفاف و با طراوت نیز کمک مي‌کند. يادتان باشد كه بسیاری از درمانگران نوشیدن عرق شاه‌تره یا جوشانده آن را بهترین داروی ضدجوش مي‌دانند.

يادتان باشد

درمانگران طب گیاهی برای داشتن پوستی شاداب و جوان استفاده از بخورهای گیاهی را دو تا سه بار در هفته به بیماران‌شان توصیه مي‌کنند. بخور گیاهان دارویی از قبیل آویشن، اسطوخودوس، رازیانه، رزماری، نعناع کوهی، بومادران و گزنه از جمله بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش نشاط، شادابی و جوانسازی پوست به ویژه در خانم‌هاست. بهره‌گیری از این بخورهای گیاهی علاوه بر پاکسازی پوست و آبرسانی مناسب به آن، موجب دریافت مواد غذایی توسط سلول‌های پوستی در بهترین شکل ممكن مي‌شود.

مرحله چهارم: كثيفي‌ها  را در بیاورید

در این مرحله بعضی از دانه‌های سر سیاه بزرگ را مي‌توانید جلوی آینه با فشار دادن بین دو انگشت خارج کنید و حتما تا ریشه‌ای که به رنگ سفید است ادامه داده تا کاملا تخلیه شود و سپس با پنبه آغشته به الکل سفید آن را ضدعفونی کنید اما دانه‌های بسیار ریزتر و کوچک‌تر را با وسیله‌ای که مخصوص پلینگ است و در فروشگاه‌های لوازم آرایشی یافت مي‌شود، خارج سازید.

این وسیله به شکل میله‌ای است که سر آن حلقه‌ای شکل بوده وشما مي‌توانید پس از ضد عفونی کردن آن با الکل سفید با کشیدن این حلقه روی پوست از پایین به بالا چه ناحیه بینی و چه بقیه قسمت‌های دیگر صورت، تمام جوش‌های ریز سر سیاه را که توسط بخور برای بیرون آمدن آماده شده‌اند خارج سازید.

هر بار که این وسیله حلقه‌ای شکل را روی پوست مي‌کشید حتما با یک پنبه آغشته به الکل سفید آن را ضدغفونی کرده و دوباره کار را ادامه دهید. (خودتان نیز مي‌توانید این وسیله ساده را با یک مفتول سیمي‌که خیلی هم نرم نباشد به شکل یک میله ساده با سری حلقه‌ای شکل درست کنید و از آن استفاده كنيد). البته ما توصيه مي‌كنيم كه اگر براي‌تان مقدور است اين كار را به پزشك متخصص بسپاريد.

مرحله پنجم: نوبت ماسک است

پس از خارج‌سازی جوش‌های سر سیاه و زیرپوستی و جرم‌های روی پوست که حتما بايد بلافاصله پس از بخور انجام شود، از ماسک‌های ماست و جوانه گندم (یک قاشق غذاخوری ماست کم‌چرب را با یک قاشق چای‌خوری آرد جوانه گندم یا آرد نان سنگک مخلوط کنید) یا ماسک نشاسته (یک قاشق ماست کم‌چرب را با یک قاشق چای‌خوری نشاسته مخلوط کنید) و به آرامي روی پوست‌تان به حالت دورانی و ماساژ بمالید و پس از ربع ساعت با آب سرد و خنک بشویید. اگر منافذ پوستي باز داريد مي‌توانيد سفیده تخم‌مرغ زده شده را با ۲ قاشق سوپ‌خوری شیر بدون چربی مخلوط كنيد.

مرحله ششم: پوست را تازه كنيد

كار شما تقريبا تمام شده‌است اما ممكن است كمي پوست‌تان خشك شده ‌باشد بنابراين استفاده از كرم مرطوب‌كننده لازم است؛ يادتان باشد كه كرم مرطوب‌كننده را حتما بايد مناسب با نوع پوست‌تان انتخاب كنيد مثلا اگر پوستي چرب داريد بايد مرطوب‌كننده بدون چربي به پوست بماليد؛ البته مي‌توانيد ‌برای طراوت و شادابی و شفافیت بيشتر پوست ،یک عدد خیار با پوست را ریز رنده کرده، یک قاشق مرباخوری گلاب به آن اضافه کرده وبه حالت خوابیده، به آرامي‌روی پوست بمالید و پس از 10 دقیقه با آب سرد و خنک بشویید.

اگر براي پاكسازي سراغ مواد شيميايي مي‌رويد...

برای پاکسازی پوست از اسیدسالسیلیک 2 تا 5 درصد استفاده می‌شود و همین‌طور از اسید میوه 10 تا 15 درصد. این مواد را به صورت بیماران می‌مالند و این باعث می‌شود یک لایه از سطح پوست برداشته شود. خود فرد می‌تواند شب‌ها اسیدهای میوه 10درصد روی صورتش بگذارد و صبح‌ها بشوید تا یک لایه شاخی و بی‌مصرف روی پوست را به راحتی از بین ببرد.

 بعد از پاک‌سازی اگر پوست خشک است، باید حتما از مرطوب‌کننده استفاده شود و اگر پوست چرب است که احتیاج به چیز خاصی نیست، بنابراین کار خاصی نیست که شخص لازم باشد انجام دهد. در ضمن این کرم‌های اسید میوه جدا از پاک‌سازی پوست، روشن‌کننده هم هستند، یعنی بعد از یک مدت استفاده از آن سطح پوست شفاف و رنگ پوست روشن می‌شود همچنین بافت‌های میانی پوست را ترمیم و بازسازی می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین